Dokonując oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole skorzystaj ze wzoru, który możesz dowolnie modyfikować, aby dostosować go do potrzeb.
Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, mogą korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania. Zajęcia organizuje organ prowadzący szkołę, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna składa się z dwóch części. Dokumentacja dotycząc uczniów pozwala gromadzić informacje o uczniach, zaś wzory dokumentów to zestaw wzorów najważniejszych dokumentów dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, którymi powinien dysponować wychowawca klasy.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce jest dobrowolne i nieodpłatne. Dobrowolność oznacza, że rodzice ucznia powinni wyrazić zgodę na objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Pojawia się pytanie – czy wystarczy zgoda jednego z nich, czy może obydwoje powinni wyrazić ją oboje?
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach: obowiązki spoczywające na dyrektorze przedszkola oraz na nauczycielach i specjalistach.
Przepisy nie określają wymiaru godzin realizowanych w ramach zindywidualizowanej ścieżki indywidualnie z uczniem. Liczbę godzin i sposób organizacji pomocy uczniowi w tej formie ustala dyrektor szkoły (§ 12 ust. 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Zasady oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży powinny określać wewnętrzne rozstrzygnięcia przyjęte w szkole lub przedszkolu. Skorzystaj z przykładowego wzoru arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Doręczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wiąże się z nałożeniem na nauczycieli szczególnych obowiązków, również tych związanych z prowadzenie dokumentacji. W wielu placówkach dla dzieci posiadających orzeczenie lub opinię przygotowuje się plan działań wspierających, kartę indywidualnych potrzeb i dostosowanie wymagań edukacyjnych. Sprawdź, czy to obowiązkowe.
Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają obowiązek dokonywania oceny efektywności udzielanej pomocy oraz formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Nierzadko po przeprowadzeniu rzeczonej oceny formułowany jest wniosek o braku zasadności kontynuowania udzielania pomocy. Czy w takim przypadku specjalista może podjąć decyzję o zakończeniu jej udzielania?
Zdarza się, że mimo oddziaływań podejmowanych w szkole lub przedszkolu nie pojawiają się postępy w rozwoju dziecka lub pojawiają się, ale w innym niż oczekiwane tempo. W takich sytuacjach konieczne jest przeprowadzenie rzetelnej analizy dotychczasowych działań, poszukanie nowych rozwiązań oraz modyfikacja sposobów postępowania. Sprawdź, jakie działania podejmować, jeżeli pomoc psychologiczno-pedagogiczna okazuje się być nieefektywna i dowiedz się, jakiego wsparcia należy oczekiwać od poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych podmiotów.
W związku z potrzebą przeprowadzenia diagnozy dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej, szkoła lub przedszkole zostanie poproszone o dostarczenie opinii o dziecku. Pobierz proponowany wzór opinii o dziecku uczęszczającym do przedszkola.
Pobierz przykładową informację o funkcjonowaniu dziecka w grupie przedszkolnej. Informacja uwzględnia obszary rozwoju wskazane w aktualnie obowiązującej podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
W przepisach nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również przepisu, który regulowałby szczegółowo czas realizacji podstawy programowej. W związku z powyższym, czy zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne mogą być prowadzone w przedszkolu w czasie w którym przewidziano realizację podstawy programowej?
Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych. Pobierz wzór zgody i dołącz go do dokumentacji.
Pobierz przykładowe zarządzenie w sprawie sposobu informowania rodziców o formach i okresie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.