Niezależnie od czasu trwania kontaktu, niezależnie od tego czy rozmawiasz twarzą w twarz, czy przez telefon, zadbaj o to , by przejść przez wszystkie etapy. Na każdym etapie cofnij się, jeśli masz poczucie, że rozmowa jest nie dość efektywna.
Już samo hasło ,,nastolatek” wywołuje u dorosłych szereg różnorodnych skojarzeń – czasem pełne napięcia i poczucia bezsilności. Wielu rodziców skarży się na trudności komunikacyjne w relacjach ze swoimi dziećmi – zwłaszcza w okresie dojrzewania. Udział w warsztatach pomoże rodzicom zrozumieć własne dzieci i poprawić komunikację.
Celem ćwiczenia jest kształcenie u uczniów umiejętności aktywnej komunikacji. Po jego przeprowadzeniu uczniowie będą lepiej rozumieli czym są bariery komunikacyjne oraz dowiedzą się, co mogą zrobić, aby poprawić komunikację w grupie.
Czasy, w których zeszyty się pożyczało i przepisywało, a informacji potrzebnych do zadań domowych szukało w encyklopedii dawno już minęły. Przeziębiony uczeń jeszcze spod kołdry może wysłać prośbę o zdjęcia notatek z lekcji na klasowym czacie. Odpowiedź na trudne pytanie z chemii na pewno znajdzie się w Internecie, a do zrobienia konstrukcji z zapałek na technikę na pewno przyda się tutorial. ,,Kiedyś to były inne czasy”, ,,dzieci nie umieją rozmawiać, tylko wysyłają sobie emotikony”, ,,zamiast podwórka są gry na serwerach” – podobne komunikaty słyszy się często w dyskusjach dorosłych. Często oceniamy kompetencje komunikacyjne młodych ludzi gorzej niż własne, nie zastanawiając się nad tym, na czym polega różnica i czy mogą z niej płynąc jakieś korzyści.
Rozmowa jest podstawą współpracy i budowania relacji. Dużo można przeczytać o dobrej komunikacji, sposobach przekazywania informacji, przekazie werbalnym i niewerbalnym. Nie można również zapomnieć, że ważnym elementem wpływającym na porozumienie, niedotyczącym bezpośrednio przekazu informacji, jest miejsce, w którym się odbywa spotkanie. W artykule znajdą Państwo przepis na tworzenie przestrzeni do dobrej rozmowy.
Czasem zdarza się, że pomimo naszych starań i najlepszych chęci dochodzi do konfrontacji z rodzicem. Rodzic jest zdenerwowany, zachowuje się agresywnie, atakuje. Emocje mogą w tej sytuacji wziąć górę, co uniemożliwi spokojne prowadzenie rozmowy. Warto znać kilka sposobów, które pozwolą na poprowadzenie rozmowy i osiągnięcie porozumienia. W tekście znajdziesz krótki przepis dotyczący tego, jak rozmawiać z rodzicem, który dąży do konfrontacji, jest zdenerwowany i atakujący.
Dobra komunikacja to podstawa efektywnej pracy w każdym zespole, zaś w szkole odgrywa ona szczególne znaczenie. Rozwinięte kompetencje komunikacyjne wychowawcy mogą stanowią fundament porozumienia z uczniem i rodzicem. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę i czego unikać w komunikacji.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.