Media cyfrowe jeszcze nie w pełni przyjęły się w polskiej szkole, a już wzbudzają wiele niepokoju i kontrowersji. Można je postrzegać w dwojaki sposób: jako szansę na lepszą edukację lub jako zagrożenie dla obecnego systemu kształcenia. Dowiedz się, jak właściwie wykorzystać potencjał mediów cyfrowych z korzyścią dla uczniów.
Z badań wynika, że ok. 95% dzieci używa telefonów komórkowych, z czego połowa aktywnie z nich korzysta kilkadziesiąt razy dziennie. Coraz częściej określa się współczesne dzieci mianem pokolenia pochylonych głów. Sprawdzamy, dlaczego dzieci tak lubią korzystać z telefonów i jak oduczać ich tego przyzwyczajenia według 10 prostych zasad.
Artykuł może być wprowadzeniem do zajęć przybliżających mechanizmy psychologicznego wpływu reklamy. W połączeniu z warsztatami stanowi skuteczne narzędzie wskazujące sposoby oddziaływania mechanizmów reklamowych oraz przeciwdziałania im. Skupiamy się na charakterystyce krótkotrwałego i długofalowego wpływu przekazów reklamowych na zdrowie psychiczne młodego człowieka, a przede wszystkim opisujemy, w jaki sposób się przed nim uodpornić. Podejmujemy próbę ukazania mechanizmów oraz dostarczeniu narzędzi pomocnych w krytycznej analizie reklamy.
Społeczna świadomość – w tym wiedza naszych uczennic i uczniów – dotycząca społeczności LGBTQIA lub też LGBT+ jest coraz lepsza i szersza, ale w przypadku wielu osób nadal niepełna i niedoskonała. Wciąż też na tym polu funkcjonuje wiele mitów, stereotypów czy uproszczeń, które mogą przyczyniać się do utrwalania uprzedzeń, a nawet do gorszego traktowania osób LGBT+. Szczególnie wiele tych mitów lub po prostu niedostatku wiedzy dotyczy kwestii związanych z transseksualnością czy szerzej – z transpłciowością. Jak poruszać ten temat, by osiągać najlepsze skutki edukacyjne i wychowawcze?
Badania wskazują, że co piąte dziecko w Europie doświadczyło wykorzystania seksualnego. Ocenia się, że w 80 procentach przypadków dziecko znało sprawcę i ufało mu. Zagrożenie zatem może pochodzić niekoniecznie od osoby obcej, ale często ze strony dorosłego, którego dziecko dobrze zna: przyjaciela lub przyjaciółki domu, kogoś z rodziny. Sprawdź, co może zrobić szkoła, by chronić uczniów przed przemocą seksualną.
Choć młodzi ludzie często mają świadomość szkodliwych następstw palenia papierosów, to płynące z tego korzyści są w ich oczach nieporównanie większe. Z tego powodu prowadzenie profilaktyki opartej tylko na straszeniu konsekwencjami jest często nieskuteczne.Aby skutecznie pomóc uczniowi w uwolnieniu się od popalania czy wręcz uzależnienia, trzeba w pierwszej kolejności poznać rzeczywiste przyczyny, dla których sięga on po papierosy, i postarać się pokazać mu w jaki inny, aprobowany sposób, może on poradzić sobie ze swoimi problemami czy też osiągnąć swoje cele.
Przemoc rówieśnicza w szkole to zjawisko złożone, które wymaga uwagi i zrozumienia. Podczas gdy agresja jest jednorazowym aktem, przemoc to proces, który może przybierać różne formy i intensywność. W artykule omówiono, czym jest przemoc, uwzględniając kryterium wieku, płci oraz sprawności, a także opisano sytuacje osób zaangażowanych w przemoc – zarówno ofiar, sprawców, jak i świadków. Zawarte w nim informacje pomagają nauczycielom specjalistom oraz wychowawcom lepiej dostrzegać i dogłębniej analizować przypadki przemocy rówieśniczej w szkole, z którymi mają do czynienia w swojej codziennej pracy.
Wielu z nas może z własnego uczniowskiego doświadczenia przytoczyć przykłady przemocy rówieśniczej. Może byliśmy jej ofiarami, a może i nam zdarzało się nękać kolegów… Zatem skąd się to zjawisko bierze i dlaczego jest dość powszechne? Artykuł może być pomocny nauczycielowi w odróżnianiu zachowań agresywnych od przypadków przemocy rówieśniczej, pomoże zastanowić się głębiej nad zagadnieniem, po to, aby je zdefiniować, scharakteryzować oraz poszukać skutecznych form radzenia sobie z takimi zjawiskami.
Stosowanie narkotestów i alkomatów w szkole budzi liczne kontrowersje. Rzecznik Opraw Obywatelskich, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, a także Ministerstwo Zdrowia wyrażają zastrzeżenia wobec prób stosowania tych testów w szkołach, nawet za zgodą rodziców. Co można zrobić, jeśli podejrzewamy, że uczeń posiada przy sobie niedozwolone środki odurzające?