Współpraca z rodzicami nie układa się najlepiej? Zastanawiasz się, co robisz nie tak, a może jesteś młodym nauczycielem i potrzebujesz wsparcia? Chcesz osiągnąć sukces, brakuje Ci pomysłu? Jest coś o czym powinieneś wiedzieć, a może o tym zapomniałeś. Czy pamiętasz co w Twojej pracy jest najważniejsze? Gdy osiągniesz ten cel, wszystko powoli zacznie się układać.
Scenariusz przeznaczony jest dla nauczycieli – wychowawców zaczynających pracę ze swoimi uczniami, na każdym etapie edukacji. Jego celem jest wspomożenie nauczyciela w nawiązaniu pozytywnych relacji z rodzicami, jak również ustalenie wspólnych celów na cały okres współpracy.
Jak wspomagać ucznia w trakcie bieżącej pracy na lekcji, stosownie do jego możliwości psychofizycznych i indywidualnych potrzeb? Jak zapewnić dziecku możliwie najlepsze warunki do samodzielnego działania i osiągania celów zajęć?
Szkoła jest zobowiązana przyjąć dziecko zamieszkałe w jej obwodzie, często jednak wiąże się to z dużą niepewnością z uwagi barierę językową czy kulturalną. Mimo że prawo oświatowe reguluje kwestie związane z organizacją nauki języka polskiego, zdarza się, że uczeń jest pozostawiony sam sobie – nauczyciele nie potrafią się z nimi porozumieć, wychowawca nie wie, jak rozmawiać z rodzicami. To właśnie wychowawca odgrywa ważną rolę w nowej sytuacji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dla każdego ucznia, któremu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna należy prowadzić tzw. indywidualną teczkę. W takiej teczce przechowuje się dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szkole oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Sprawdź, jakie dokładne dokumenty należy w niej zamieszczać.
Wyzwania stawiane pedagogom we współczesnym świecie wymagają od nich ciągłego poszukiwania nowych myśli, koncepcji rozwiązań, metod i form oddziaływań oraz inspiracji do codziennej pracy. Materiał może być pomocny jako wskazówka, jak i z kim może współpracować szkoła w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie, jacy specjaliści i instytucje mogą pomóc nauczycielom w rozwiązaniu tych problemów.
Nie wszyscy uczniowie klas ósmych przystępują do egzaminów ósmoklasisty w tzw. pierwszym terminie, tj. w czerwcu. Część z nich egzamin napisze dopiero w lipcu. Pojawia się wątpliwość – czy takiemu uczniowi można wydać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej w tym samym terminie, w którym otrzymają je pozostali uczniowie?
Zarówno uczeń, jak i jego rodzice mogą nie zgodzić się z ustaloną oceną klasyfikacyjną i wystąpić z zastrzeżeniami. W takim przypadku dyrektor sprawdza czy ocena została ustalona zgodnie z zasadami oceniania obowiązującymi w szkole, a jeżeli jest taka potrzeba – dojdzie do weryfikacji wiedzy ucznia. Jednak jak postąpić, gdy wniosek o przeprowadzenie weryfikacji został złożony jeszcze przed ustaleniem oceny klasyfikacyjnej?
Jeżeli kurator musi przeprowadzić wywiad, jednak z różnych przyczyn nie może przyjść na spotkanie z nauczycielem, często zwraca się do szkoły z pismem o opinię wychowawcy lub pedagoga szkolnego. W tym celu pomocne mogą okazać się gotowe kwestionariusze skonstruowane dla nauczycieli.
Od połowy marca uczniowie nie chodzą do szkół. Wiemy, że nie wrócą do nich aż do końca maja, ale tak naprawdę nikt nie ma pewności, że ograniczenie funkcjonowania placówek oświatowych zostanie zniesione do końca roku szkolnego. O ile dyrektorzy wraz z nauczycielami w większości szkół wypracowali zasady ustalania ocen z poszczególnych zajęć edukacyjnych, o tyle dużym problemem okazuje się ustalenie ocen klasyfikacyjnych z zachowania. Jakimi kryteriami się kierować, skoro od blisko dwóch miesięcy dzieci i młodzież nie pojawia się w szkole? I czy w szkołach średnich inne zasady dotyczą oceniania absolwentów szkół podstawowych i absolwentów gimnazjów?
Przed stanem epidemii organizację pracy przedszkola określał ramowy rozkład dnia, na podstawie którego nauczyciele ustalali szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Jak realizować założenia rozkładu dnia w dobie zdalnej realizacji podstawy programowej?
Przepisy rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r w sprawie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dotyczą także przedszkoli. Oznacza to, że nauczyciele w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania powinni realizować podstawę programową. Jak mają to robić? Czy dzieci powinny uczestniczyć w zajęciach przez co najmniej pięć godzin dziennie? W jaki sposób dokumentować realizację pensum?
Podczas zawieszenia zajęć w szkołach uczniowie powinni spędzać czas w domu. W większości miast patrole straży miejskiej i policji legitymują uczniów przebywających w miejscach publicznych i przypominają, dlaczego nie ma zajęć. Czy informacje o wylegitymowanych uczniach zostaną przekazane nauczycielom i dyrektorom szkół? Czy wychowawca może pociągnąć niesfornych uczniów do odpowiedzialności, np. obniżając ocenę z zachowania?
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych pojawił się problem z przekazaniem uczniom klas maturalnych liceum i ich rodzicom informacji o zagrożeniu oceną niedostateczną, część nauczycieli jeszcze takich zagrożeń nie wystawiła. Sprawdź czy w zaistniałej sytuacji nauczyciele mogą wystawić takie zagrożenia i czy szkoła może np. drogą korespondencyjną przekazać o tym informację do zainteresowanych osób?
Uniknięcie sięgania po nowoczesne technologie przez uczniów jest nieuniknione. Nauczyciele zamiast zakazywać korzystania z nich, powinni zastanowić się – jak można wykorzystać smartfon aby wspierać efektywne uczenie się? Należy pamiętać, że wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK), jeżeli przebiega prawidłowo, podnosi efektywność i zwiększa skuteczność zajęć.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.