Czasem zdarza się, że pomimo naszych starań i najlepszych chęci dochodzi do konfrontacji z rodzicem. Rodzic jest zdenerwowany, zachowuje się agresywnie, atakuje. Emocje mogą w tej sytuacji wziąć górę, co uniemożliwi spokojne prowadzenie rozmowy. Warto znać kilka sposobów, które pozwolą na poprowadzenie rozmowy i osiągnięcie porozumienia. W tekście znajdziesz krótki przepis dotyczący tego, jak rozmawiać z rodzicem, który dąży do konfrontacji, jest zdenerwowany i atakujący.
Szkoła w swej funkcji wychowawczej ma wspierać rodziców w wychowaniu dziecka, nie zaś jak wielu rodziców tego oczekuje, wyręczać ich w realizacji tego obowiązku. Współpraca rodzic – nauczyciel oraz wspólny dialog pomiędzy tymi jednostkami jest niezbędny do tego, by sprawnie przebiegał proces wychowania i nauczania. Bariery komunikacyjne, czyli wszystko, co zakłóca efektywne porozumienie pomiędzy nadawcą a odbiorcą komunikatu mogą wynikać zarówno z błędów popełnionych przez jedną, jak i drugą stronę. Jak radzić sobie z trudnościami we współpracy z rodzicami? Przeczytaj artykuł.
Rozmowa jest podstawą współpracy i budowania relacji. Dużo można przeczytać o dobrej komunikacji, sposobach przekazywania informacji, przekazie werbalnym i niewerbalnym. Nie można również zapomnieć, że ważnym elementem wpływającym na porozumienie, niedotyczącym bezpośrednio przekazu informacji, jest miejsce, w którym się odbywa spotkanie. W artykule znajdą Państwo przepis na tworzenie przestrzeni do dobrej rozmowy.
Czasem może się zdarzyć, że zamiast rozwijającej się współpracy pomiędzy nauczycielem a rodzicami narastają nieporozumienia. Zaczynamy wtedy szukać przyczyń, zapraszamy na rozmowy i mimo wszystko, współpraca nie rozwija się tak, jakbyśmy oczekiwali. Może pojawiać się złość i wzajemne pretensje. W takiej sytuacji warto poszukać przyczyn tego stanu rzeczy. Jedną z nich może być nie spełnianie wzajemnych oczekiwań dotyczących kontaktów i współpracy: szkoła – rodzice. Tekst przedstawia znaczenie wzajemnych oczekiwań nauczycieli i rodziców w budowaniu współpracy.
W artykule znajdziesz proste narzędzie pozwalające na określenie swoich umiejętności w zakresie współpracy z rodzicami. Pozwoli Ci ono zaplanować rozwój zawodowy.
W społeczności szkolnej działania wychowawcze odbywają się na wielu płaszczyznach a elementarnym obszarem jest zespół klasowy. W związku z tym szczególna rola przypada w tych zadaniach wychowawcy klasy, który jest osobą „pierwszego kontaktu” dla swoich wychowanków i ich rodziców. Jak zachęcić rodziców do współdziałania ze szkołą w procesie wychowania przedstawiamy w poniższym artykule.
Mimo że często słyszymy o tym, że współpraca z rodzicami to jedno z podstawowych zadań wychowawcy, część z nas nie czuje się w niej najlepiej. Zdarza się, że odczuwamy niepokój, gdy przychodzi mail od rodziców, informacja w dzienniku internetowym lub widzimy numer telefonu rodzica na wyświetlaczu telefonu. Dzięki artykułowi dowiesz się w jaki sposób Twoje przekonania wpływają na współpracę z rodzicami oraz przyjrzysz się kompetencjom, które ją ułatwiają.
Artykuł zawiera kilka ważnych porad dotyczących sposobu przygotowywania informacji dla rodziców o złym zachowaniu ucznia, według modelu W-DUO. Czego oczekujemy pisząc do rodziców informację o złym zachowaniu? Zastanów się, jaką reakcję chciałbyś uzyskać?
Statystycznie w każdej klasie może znaleźć się jeden lub kilku uczniów, którym trudniej dostosowywać się i podążać za wymaganiami szkolnymi. Mogą reagować w sposób odbiegający od przyjętych norm i oczekiwań społecznych i potrzebują szczególnego wsparcia, by tym oczekiwaniom sprostać. A artykułu dowiesz się, w jaki sposób o specjalnych potrzebach edukacyjnych dziecka rozmawiać z rodzicami oraz nim samym.
W budowaniu relacji z rodzicami służących współdziałaniu i współpracy niezwykle ważne jest przekazywanie informacji o zachowaniu dziecka. Artykuł pomoże Ci zrozumieć, w jaki sposób, krótkie notatki o dobrym zachowaniu, budują relacje z rodzicami i zmieniają zachowanie uczniów na lepsze.
Współcześnie kładzie się ogromny nacisk na wielopłaszczyznową współpracę rodziców ze szkołą oraz poszczególnymi nauczycielami, obejmującą różne obszary szkolnej codzienności. Istnieje kilka sposobów i form współpracy szkoły z rodzicami, a każdy z nich prowadzi do uzyskania pewnych efektów. Celem artykułu jest przybliżenie różnorodnych form współpracy obu podmiotów.
Jest wiele czynników decydujących o powodzeniu zebrania z rodzicami. Nie należy bagatelizować wcześniejszego przygotowania do spotkania, gdyż stanowi ono bazę do konstruktywnej dyskusji, efektywnego wykorzystania czasu oraz pozytywnego nastawienia rodziców. Istotna jest forma przekazania informacji o planowanym zebraniu oraz odpowiednia motywacja i mobilizacja uczestników. Zebrania, które są forum wymiany opinii i miejscem podejmowania decyzji, mają kilka kluczowych cech: zaplanowany przebieg (agenda), otwartość na wymianę poglądów, dążenie do celu, zrealizowanie podjętych ustaleń, informowanie o tym uczestników.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wiele dzieci w wieku szkolnym doświadczyło dokuczania, wyśmiewania lub agresji. Jeszcze więcej było świadkiem agresywnych zachowań. Często dzieje się to w miejscach poza nadzorem nauczycieli – w mniej dostępnych częściach korytarza, w szatniach czy toaletach. W artykule podpowiadam, jakie działania mogą podjąć sami uczniowie, zarówno ci, którzy doświadczają dokuczania jak i świadkowie, by zatrzymać przemoc zanim się wymknie spod kontroli.
Problemy wychowawcze, trudności ucznia z przyswojeniem wiedzy czy zdobyciem umiejętności, to codzienność w naszych szkołach. Zazwyczaj dobry nauczyciel potrafi sobie z tymi zadaniami poradzić. Umiemy rozpoznawać i podejmować adekwatne działania wspierające wobec ucznia z trudnościami. Co jednak zrobić, gdy szkoła wyczerpie już wszystkie możliwości pomocy – dowiesz się z artykułu.
Sytuacje trudne – jak sobie z nimi radzić, co robić, by ich było jak najmniej? Czy współpraca szkoły z rodzicami jest możliwa? Dlaczego nie można zaczynać wychowywania zbyt późno? Odpowiedzi na te i podobne pytania szukaj w nowym w cyklu artykułów pod wspólnym tytułem „Współpraca z rodzicami – czy jest możliwa?”
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.