Zauważenie cyberprzemocy wśród uczniów wymaga natychmiastowej interwencji ze strony nauczycieli. O ile nie można wskazać jednego właściwego modelu postępowania, o tyle warto podjąć próbę opracowania w szkole procedury reagowania na cyberprzemoc. Poznaj pięć kroków reagowania w przypadku zetknięcia się z cyberprzemocą wśród uczniów.
Niska temperatura panująca na zewnątrz może wykluczyć prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu. Sprawdź, kiedy nauczyciele wychowania przedszkolnego powinni rozważyć pozostanie w budynku przedszkola, a kiedy mimo chłodu warto prowadzić zajęcia na zewnątrz.
Integracja w szkołach nadal bywa tematem kontrowersyjnym – zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli. Mimo wielu zwolenników, wielu korzyści, jakie niesie ze sobą edukacja w różnorodnej grupie, nadal wyrażenie ,,klasa integracyjna” budzi emocje. Zdarza się nawet, że rodzice zgłaszają się z dzieckiem na konsultację do psychologa z pytaniem, czy to dobre rozwiązanie? O czym musi wiedzieć wychowawca klasy integracyjnej?
Plan pracy wychowawczej to arkusze, na których możesz zapisać swój plan pracy z klasą.
Od kilku lat media bombardują doniesieniami o eskalacji przemocy w szkołach. Najbardziej elektryzują opinię publiczną informacje o aktach przemocy seksualnej. Czy zdajesz sobie sprawę, że do przemocy seksualnej dochodzi niemal w każdej szkole? Przeczytaj, jak ją rozpoznać i jak jej przeciwdziałać.
Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię.
Uczniowie muszą wiedzieć, że niewłaściwe zachowanie zawsze pociąga za sobą konsekwencje. Przewinienia, w zależności od ich wagi, mogą skutkować otrzymaniem upomnienia, nagany, obniżeniem oceny zachowania, przeniesieniem do innej klasy, a nawet przeniesieniem do innej szkoły przez kuratora oświaty. Stosowanie takich kar nie jest jednak możliwe w każdej szkole. Sprawdź, kiedy dopuszcza się przeniesienie ucznia sprawiającego trudności i jakie warunki muszą być spełnione.
Czasy, w których zeszyty się pożyczało i przepisywało, a informacji potrzebnych do zadań domowych szukało w encyklopedii dawno już minęły. Przeziębiony uczeń jeszcze spod kołdry może wysłać prośbę o zdjęcia notatek z lekcji na klasowym czacie. Odpowiedź na trudne pytanie z chemii na pewno znajdzie się w Internecie, a do zrobienia konstrukcji z zapałek na technikę na pewno przyda się tutorial. ,,Kiedyś to były inne czasy”, ,,dzieci nie umieją rozmawiać, tylko wysyłają sobie emotikony”, ,,zamiast podwórka są gry na serwerach” – podobne komunikaty słyszy się często w dyskusjach dorosłych. Często oceniamy kompetencje komunikacyjne młodych ludzi gorzej niż własne, nie zastanawiając się nad tym, na czym polega różnica i czy mogą z niej płynąc jakieś korzyści.
Dziecko, które przebywa w placówce opiekuńczej lub rodzinie zastępczej to w każdej szkole temat budzący wiele niepokoju i wątpliwości. Jak ochronić ucznia z doświadczeniami opieki instytucjonalnej przed doświadczeniami wykluczenia, jak rozmawiać z nim o obchodach Dnia Matki, jak wybrać temat wypracowania na język polski, by nie zmuszać go do opisywania domu i rodziny? W karierze zawodowej każdego nauczyciela muszą prędzej czy później pojawić się podobne dylematy. A jest ich wiele więcej – trudno sobie wyobrazić, by do pieczy zastępczej lub domu dziecka trafiło dziecko, które nie doświadczyło porzucenia, straty, czy przemocy. Bagaż traumatycznych wspomnień na zawsze zmienia schemat budowania relacji, co odczuje każdy dorosły, który spróbuje nawiązać z dzieckiem więź. Dla wychowawcy to wyzwanie, do którego potrzeba cierpliwości, empatii i przeszkolenia.
W życiu szkoły nie brakuje wydarzeń, które mogą nieść ze sobą duży ładunek emocjonalny. Wigilia klasowa niewątpliwie jest jednym z nich – tradycyjne spotkanie wszystkich uczniów i wychowawcy kojarzy się w oczywisty sposób ze Świętami Bożego Narodzenia, które w domach mogą być różne, jeśli są obchodzone. W zespole klasowym mogą się znaleźć dzieci o różnym statusie majątkowym, o różnych doświadczeniach związanych z rodzinnymi tradycjami. Być może wśród nich są wychowankowie placówek opiekuńczych, albo po prostu dzieci z rodzin innych wyznań lub ateistycznych. Warto mieć różne czynniki na uwadze, by zorganizować takie spotkanie, które będzie dla wszystkich przyjemne i bezpieczne. Nad tym jak tego dokonać, trzeba zastanowić się ju teraz, ponieważ druga połowa listopada, to ostatni moment na ewentualną zmianę planów kasy,
Jak myśli czwartoklasista i dlaczego nie radzi sobie z rozwiązywaniem zadań matematycznych i łamigłówek? Czy faktycznie się nie uczy? A może ma jeszcze czas na zrozumienie niektórych zjawisk? Przeczytaj artykuł, dowiedz się, jak działa mózg dziesięciolatka i podejmuj działania, które pomogą mu w osiąganiu lepszych wyników w nauce.
W nauczaniu indywidualnym realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu szkoły. W związku z tym – czy należy organizować także zajęcia z wychowawcą?
Przepisy prawa oświatowego nie określają szczegółowej procedury organizowania indywidualnego programu lub toku nauki, ani zasad tworzenia związanej z tym dokumentacji. Jednak analiza przepisów pozwala wskazać, jakie czynności dokumenty i w jakiej kolejności trzeba opracować. Zapoznaj się z proponowaną procedurą i pobierz wzory niezbędnych dokumentów.
Nauczyciel przekazuje dzieciom i młodzieży wiedzę, umiejętności i wartości. Wydawać by się mogło, że z racji pełnionej funkcji oraz swojej pozycji społecznej − osoby, która kształci kolejne pokolenia i przygotowuje je do podjęcia dalszej nauki, wejścia w dorosłe życie, rozpoczęcia pracy zarobkowej − cieszy się wśród uczniów autorytetem. Uczniowie powinni go podziwiać, obdarzać szacunkiem i stosować się do stawianych wymagań. Powinien być autorytetem. Wiemy jednak, że nie zawsze tak się jednak dzieje. Poznaj zasady budowania nauczycielskiego autorytetu.
W pierwszej części cyklu omówiłam zmiany w rozwoju dzieci w wieku około 10 lat i zwróciłam uwagę na ostatni etap kostnienia nadgarstka, dzięki czemu uczniowie zaczynają być zdolni do automatyzacji pisania i zwiększenia jego tempa. W czwartej części skupię się na pisaniu i związanymi z nim trudnościach, takich jak zaburzenia lateralizacji, dysgrafia, dysortografia.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.