Współczesna szkoła to miejsce, gdzie uczniowie, jak i nauczyciele spędzają dużo czasu. Tutaj przekazujemy wiedzę, nawiązujemy relacje, tworzymy wspólnie warunki do pracy i nauki. Powinniśmy więc dobrze czuć się w tym miejscu. Osiągniemy takie samopoczucie jeśli stworzymy sprzyjający klimat społeczny. Ten artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie – co sprzyja budowaniu dobrego klimatu społecznego w szkole?
Dobra komunikacja to podstawa efektywnej pracy w każdym zespole, zaś w szkole odgrywa ona szczególne znaczenie. Rozwinięte kompetencje komunikacyjne wychowawcy mogą stanowią fundament porozumienia z uczniem i rodzicem. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę i czego unikać w komunikacji.
Wcześniejsze przygotowane przede mnie artykuły były formą wprowadzenia do tematu i teoretycznych rozważań o przeprowadzania warsztatów różnorodności. W tym materiale przedstawię propozycje ćwiczeń, które można wykorzystać podczas zajęć.
Jeśli jesteś nauczycielem przedmiotu, a jednocześnie wychowawcą klasy, to powinieneś pomyśleć, co zrobić, aby Twoi uczniowie chcieli codziennie przychodzić z zapałem do szkoły, nie chcieli opuszczać jej murów, byli pełni zaangażowania podczas pracy na lekcji nawet, gdy natrafią na trudności. By mimo różnego typu dysfunkcji, podejmowali stawiane przed nimi wyzwania. Jak tego dokonać? Skorzystaj z propozycji opisanych w artykule.
W scenariuszu znajdują się propozycje ćwiczeń, które kształtują umiejętność współpracy w grupie oraz pomagają wychowawcy wyłonić lidera grupy. Przy okazji stanowią świetną okazję do integracji klasy, rozwoju umiejętności miękkich oraz zmniejszenia stresu i napięć między uczniami.
Lekcja stanowi kontynuację zajęć „Klasa na wyspie” i refleksji na temat organizacji życia grupy. Dzieci zastanawiają się nad tym, w jaki sposób mogą pomagać i przyczyniać się do dobrego funkcjonowania zespołu. Uczą się mówić o własnych potrzebach i prosić o pomoc w obszarach, w których jej potrzebują.
Lekcja służy wzbudzeniu refleksji na temat tego, jak organizować życie grupy. Dzięki niej dzieci uczą się identyfikować potrzeby grupy i poszczególnych osób. Ćwiczą umiejętności dokonywania demokratycznych wyborów – podczas zabawy dowiadują się, jak przedstawić program wyborczy.
Lekcja jest pierwszym spotkaniem uczniów klasy III z nowym wychowawcą. Powinna odbyć się w ostatnich tygodniach nauki w klasie III. Służy zbudowaniu poczucia bezpieczeństwa i pozytywnego nastawienia dzieci do nadchodzącego etapu edukacji. Dla nowego wychowawcy jest ważnym elementem przygotowania się do pracy z grupą.
Lekcja jest drugim etapem integracji przyszłego wychowawcy z klasą III. Może nastąpić kilka dni po realizacji scenariusza Tablicy dobrych chwil.
Który uczeń w klasie ma predyspozycje do bycia liderem? Jak to sprawdzić? Jaką rolę przydzielić liderowi, aby mógł wykorzystać swój potencjał? Cykl artykułów to próba odpowiedzi na postawione pytania. Do pierwszego z nich załączono scenariusz godziny do dyspozycji wychowawcy z różnorodnymi ćwiczeniami oraz narzędzia przydatne do rozpoznania układu sił w grupie.
Zmieniający się w bardzo szybkim tempie świat coraz bardziej wymusza zmiany w edukacji. Pojęcia takie jak globalizacja, wielokulturowość, integracja społeczna coraz częściej wyznaczają nowe spojrzenie na problemy kształcenia tak w obrębie pojedynczych społeczeństw, jak i w kontekście całej ludzkości. Pojawiają się nowe wyzwania, dotąd nie występujące lub – częściej! – dotąd niedostrzegane. „Otwarcie” się świata wymusza nowe spojrzenie na ludzi w odniesieniu do ich różnych potrzeb, możliwości i oczekiwań. Tej różnorodności doświadczają także nauczyciele i jest ona dla nich wyzwaniem w codzienne pracy.
Peder Haug w swoich rozważaniach teoretycznych słusznie podkreśla, że koncepcja edukacji włączającej to „retoryczne arcydzieło ale brak konsensusu”. Jej założenia są łatwe do zaakceptowania i trudne do sprzeciwiania się, a nawet krytykowania ponieważ są silnie oparte na wartościach i ideologiach takich jak demokracja i sprawiedliwość społeczna. Trudne są natomiast do realizacji w działaniach praktycznych.
Jesteś jedną z ważniejszych osób, które mogą przekazywać uczniom, czym jest uważne słuchanie, pomaganie innym i otrzymywanie pomocy. Jeden z przykładów jak wzmacniać wśród uczniów umiejętność podejmowania empatycznych działań znajdziesz tutaj.
Zadaniem każdego wychowawcy jest opieka oraz współpraca z całą swoją klasą oraz z każdym uczniem z osobna. Wychowawca to nauczyciel, który winien być rzecznikiem interesów swoich uczniów wobec pozostałych nauczycieli oraz dyrekcji. Od niego również po części zależy, jaki będzie klasowy samorząd. Dlatego tak ważne jest, by potrafił go współtworzyć i z nim współpracować. W tym artykule opiszę, jak może to wyglądać.
Co czujesz, kiedy widzisz ucznia sprawiającego przykrość koledze z klasy i wiesz, że jest to działanie celowe? Widzisz, że uczeń uznaje to zachowanie za właściwe, nie rozumie, że zrobił źle i odczuwa satysfakcję, że odegrał się na koledze. Z pewnością, oprócz innych emocji, czujesz współczucie i żal. Oznacza to, że odczuwasz emocje, które bardziej pasują do sytuacji krzywdzonego ucznia, niż do twojej. Tym samym zachowujesz się empatycznie, co pozwala ci odpowiednio zareagować.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.