Wielu badaczy zajmowało się opisem procesu grupowego, który dzieje się również w klasach szkolnych. Okazało się, że część z ich wniosków nie znalazła potwierdzenia w dalszych badaniach, jednak… to, co obserwujemy w naszych klasach szkolnych często jest zbieżne z wnioskami badaczy. Rola i zadania wychowawcy zmieniają się zależnie od obserwowanych zachowań uczniów w grupie, a zatem potrzeb grupy. W artykule znajdziesz wskazówki dotyczące działań wychowawcy dopasowanych odpowiednio do fazy rozwoju grupy.
Próg edukacyjny, przełom klas III i IV, powoduje istotne zmiany w procesie edukacyjnym. W drugiej części artykułu poświęconego charakterystyce czwartoklasisty zajmujemy się zagadnieniem typowych procesów poznawczych.
MEN informuje, że zmiana rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli przesądzi o prawie nauczycieli przedszkoli do dodatku funkcyjnego za wychowawstwo. Okazuje się jednak, że gwarantowana wysokość dodatku w wysokości 300 zł, która będzie wprost wynikać z Karty Nauczyciela, nie dotyczy tej grupy nauczycieli. Dlaczego?
W codziennej pracy wychowawca spotyka się z wieloma problemowymi sytuacjami. Nie wszyscy uczniowie zachowują się wzorowo, a niektórym zdarza się przekraczać normy społeczne i łamać zasady. Najczęściej o takich uczniach myślimy jako o tzw. „trudnych”, zwłaszcza wtedy, kiedy zawodzą typowe oddziaływania wychowawcze stosowane przez nauczycieli na bieżąco i uczeń nie koryguje swojego zachowania. Potrzebujemy wtedy współpracy i wsparcia ze strony rodziców. Jak z nimi rozmawiać o trudnych zachowaniach ucznia? Jak zaangażować rodziców do współdziałania na rzecz dziecka i zbudować porozumienie, które przyniesie pozytywną zmianę w jego funkcjonowaniu w szkole?
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowią około 30 % wszystkich uczniów w szkołach. Potrzebują oni szczególnego wsparcia nauczycieli zarówno w procesie nabywania wiedzy jak i w odpowiednim adaptowaniu się do wymagań organizacyjnych i ustalonego trybu pracy na lekcji. Zaangażowanie nauczyciela, jego uwaga i troska jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na sukces uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jedną z możliwości wsparcia uczniów w tym zakresie jest zastosowanie technik nauczania równoległego, które przedstawiam w praktycznym zarysie w tym artykule.
W jakich sytuacjach i według jakich zasad warto skorzystać z dzienniczka zachowania w pracy wychowawczej z uczniem przejawiającym trudne zachowania?
Opracowanie zawiera najważniejsze informacje i podstawy prawne dotyczące programu wychowawczo-profilaktycznego oraz określa rolę wychowawcy klasy w jego tworzeniu i realizacji.
W życie każdej szkoły i klasy wpisane są konflikty. Dzieci czasem kłócą się, obrażają, dzielą na wrogie obozy i biją. Przyczyny takich zachowań mogą być różne, np. brak dojrzałości do innego sposobu rozwiązania sprawy. Zdarza się, że dzieci ukrywają takie sytuacje, a jednak wychowawcy powinni je zaobserwować i wkroczyć do akcji. To jeden z trudniejszych problemów do rozwiązania dla każdego pedagoga. Sytuacje konfliktowe wśród uczniów są często skomplikowane i niejednoznaczne, dlatego wymagają pogłębionej analizy oraz doboru odpowiedniej metody rozwiązania.
Rozmowa, która ma obudzić motywację ucznia do zmiany postępowania, powinna być oparta na gotowości do współpracy i dążenia do kontaktu. Aby osiągnąć zamierzone efekty, warto dobrze znać potrzeby rozmówcy i mieć jasno określony cel. Spotykamy się z uczniami w różnych sytuacjach wychowawczych. Żeby być przygotowanym do efektywnego wykorzystania tego czasu, trzeba zacząć od odpowiedzi pytanie: Po co spotykam się z uczniem?
W drugiej części artykułu opisano najistotniejsze elementy programu wychowawczo-profilaktycznego, stanowiące drogowskazy do pracy dla zespołu odpowiedzialnego za jego przygotowanie. Informacje te posłużą także radzie pedagogicznej, która program będzie realizować we współpracy z rodzicami i instytucjami specjalistycznymi wspierającymi pracę szkoły.
Warsztat pracy to nie tylko odpowiednio wyposażona sala lekcyjna oraz odpowiednie zorganizowanie przestrzeni. Niezwykle ważnym aspektem tworzenia warsztatu pracy wychowawcy jest wypracowanie zasad współpracy z uczniami. Dlaczego warto poświęcić na to czas i co może pomóc? W tym artykule znajdziesz propozycje I wskazówki, które mogą okazać się pomocne.
Dlaczego warto poświęcić czas na organizację swojego warsztatu pracy? Co może nam pomóc w organizacji warsztatu? Czy w pracy może być miło? Jeśli poszukujesz odpowiedzi na podobne pytania, może znajdziesz je właśnie w tym miejscu…
Dokonując doboru tematów godzin do dyspozycji wychowawcy należy uwzględniać kilka bardzo ważnych czynników. Przede wszystkim tematy godzin wychowawczych powinny być spójne z założeniami programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, a także odpowiadać potrzebom i oczekiwaniom uczniów. Istotne jest dostosowanie tematyki pracy wychowawczej do specyfiki klasy, z jaką w danym roku pracujemy. Dobrze dobrany temat zajęć, dopasowany do tej konkretnej grupy, wieku, potrzeb, zróżnicowania, z pewnością zainteresuje uczestników.
W jaki sposób wprowadzić trwałe zmiany w zachowaniu uczniów? Jak przekonać do swoich działań rodziców? Próbę odpowiedzi na te pytania znajdziecie w artykule „Doceniaj a nie oceniaj” – rola wychowawcy klasy w ocenianiu zachowania.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Szczególną rolę w procesie wychowania młodego pokolenia odgrywa wychowawca klasy. Zostaje mu powierzona konkretna grupa dzieci lub młodzieży. Jego zadaniem jest rozpoznanie problemów oraz monitorowanie poziomu realizacji celów wychowawczych. Następnie, zgodnie z wnioskami, planowanie lub modyfikowanie działań wychowawczych. Na co należy zwracać szczególną uwagę?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.