Pierwszym krokiem w tworzeniu pozytywnych układów w klasie są dobrze przygotowane i atrakcyjnie przeprowadzone godziny wychowawcze. Zajęcia te mogą być zarówno okazją do nawiązania głębszej relacji z uczniami i rozmowy na ważne dla nich tematy, jak i szansą na rozwijanie kompetencji społecznych uczniów. Artykuł zawiera praktyczne wskazówki dotyczące budowania więzi między wychowawcom a uczniami oraz efektywnego wykorzystania godzin do dyspozycji wychowawcy.
Artykuł umożliwia zapoznanie się z wizją dobrej pracy wychowawcy z uczniami z perspektywy dyrektora. Jest próbą odpowiedzi na pytanie – na jakie problemy powinien zwrócić uwagę nauczyciel rozpoczynający pracę na tym stanowisku? Porady i wskazówki wieloletniego dyrektora pomagają w unikaniu błędów wynikających z braku doświadczenia.
Co zrobić gdy wychowawca nie ma już pomysłów na rozwiązanie problemu? Do kogo może zwrócić się o pomoc, z kim przedyskutować problem? Jak przygotować się do trudnej rozmowy. Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie Państwo w artykule, w którym zawarto także opis studium przypadku.
Czy Samorząd Uczniowski to szkolny przeżytek? Co robić, aby przynosił korzyści całej społeczności szkolnej? Na ile kontrolować uczniów, a na ile dać im pełną swobodę działania? Ten artykuł podpowie każdemu opiekunowi Samorządu Uczniowskiego ale i nauczycielom, jak współpracować z uczniami w ramach ich szkolnej aktywności, a także jak nauczyć młodych ludzi decydowania o sobie.
Zabawy interaktywne to techniki integracji grupy poprzez doświadczanie podobnych przeżyć. Jednym z powodów skuteczności tego typu zajęć jest koncentracja uczestników zabaw na wykonaniu zadania, a nie na sobie. Drugi ważny argument za ich stosowaniem to przywoływanie radosnych doświadczeń z dzieciństwa, czasu beztroski i zabaw z rówieśnikami.
Sytuacje trudne, jak sobie z nimi radzić, co robić, by ich było jak najmniej? Dlaczego dzieci łamią normy? Czyja to wina, że przeklinają? Kto i kiedy buduje dziecięcy świat wartości? Dlaczego nie można zaczynać wychowywania zbyt późno? Na te i podobne pytania spróbuję odpowiedzieć w cyklu artykułów pod wspólnym tytułem „Czy ktoś potrafi zrozumieć dziecko?”.
Zajęcia integracyjne dla klasy czwartej to jedno z ważniejszych działań na początku roku szkolnego. Jest to czas, w którym dzieci muszą przystosować się do nowych wyzwań, jakie stawia przed nimi szkoła. Nowi nauczyciele, nowe przedmioty u co za tym idzie - nowe wymagania. Uczniowie różnie radzą sobie z taką sytuacją. Dlatego ważne jest, by poznali się i czuli się ze sobą możliwie jak najlepiej. Osiągnięcie tego celu ułatwi realizacja scenariusza lekcji „Tacy jesteśmy – poznajemy się”.
Planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem jest zadaniem wychowawcy. Wychowawca powinien zatem nawiązać współpracę z innymi nauczycielami i specjalistami i wspólnie ustalić, jakie działania na rzecz dziecka mogą/powinny zostać podjęte. Do czasu podjęcia innych działań można we współpracy z rodzicami i specjalistami spoza szkoły oraz we współpracy z pracownikami szkoły wspierać dziecko w ramach bieżącej pracy.
Weź udział w badaniu potrzeb nauczycieli wychowawców i pobierz 3 ekstra e-booki!
Przygotowany przez pedagoga kwestionariusz należy rozdać wychowawcom klas (najlepiej podczas posiedzenia rady pedagogicznej rozpoczynającej nowy rok szkolny). Nauczyciele w pierwszych dniach września zbierają dane, wypełniają druk, a następnie przekazują go pedagogowi.
Wychowawca klasy to osoba, która koordynuje wszystkie działania dotyczące uczniów. Nie dziwi więc, że prawodawca przewidział dla wychowawcy sporo zadań w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.