Przyjęta przez Sejm ustawa o zmianie Karty Nauczyciela przewiduje ważne zmiany w ocenianiu pracy nauczycieli. Zrezygnowano z oceny okresowej i przywrócono ocenę dorobku zawodowego dla stażystów. Mimo zapowiedzi nie zrezygnowano jednak z czterostopniowej skali oceny. Sprawdź, co zmieni się 1 września 2019 r.
W przepisach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajęcia socjoterapeutyczne zastąpiono zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno-społeczne. Natomiast zajęcia socjoterapeutyczne, w innych przepisach, są dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dla kogo więc i jak zorganizować zajęcia socjoterapeutyczne.
Często zdarza się, że w ciągu roku szkolnego zmienia się orzeczenie ucznia, który wymaga dodatkowej pomocy w szkole. Ewentualna decyzja w sprawie zamiany osób udzielających uczniowi wsparcia powinna wynikać właśnie z orzeczenia. Jeśli jednak nie wskazano tam szczegółowych zapisów w kwestii zatrudnianej dodatkowo kadry, to nie ma konieczności dokonywania zamiany.
Uczeń, który powtarza klasę, tj. nie uzyskał w poprzednim roku szkolnym promocji do klasy programowo wyższej lub nie ukończył szkoły, może mieć wydłużony okres nauki, o ile możliwe jest dalsze kształcenie w danym typie szkoły z uwagi na wiek ucznia lub - jak w przypadku gimnazjum – z uwagi na nieukończenie tej szkoły. Sprawdzamy przepisy.
Nie wolno zamieniać wyników egzaminów zewnętrznych (także próbnych) na oceny bieżące, gdyż niedozwolone jest przeliczanie wyników punktowych na oceny szkolne. Sprawdzamy szczegóły dotyczące oceniania próbnych egzaminów.
Okres obowiązywania opinii należy wiązać z zakresem merytorycznym sprawy, w jakiej została wydana - tak wskazuje § 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania poradni. Dowiedz się, czy zawsze potrzebna jest opinia z poradni, aby udzielić dziecku wsparcia! Przeczytaj aktualny artykuł: Jak długo ważna jest opinia wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
Dyrektor szkoły zatwierdza program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Sprawdzamy, jaką formę powinny mieć zmiany w statucie i opinia do programu!
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.