Dyrektor szkoły może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź czy taka zgoda może zostać wyrażona, jeżeli chociaż jedna z tych opinii będzie negatywna.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli określa limity liczby uczniów z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole. W jaki sposób ustalić takie limity, jeżeli do jednego oddziału uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Katalog dostosowań warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty uczniów mających trudności adaptacyjne związane w wcześniejszym kształceniem za granicą obejmuje cztery pozycje. Sprawdź, z jakich warunków przeprowadzania egzaminu mogą skorzystać.
Sprawdź, jakie przepisy obligują przedszkole niepubliczne do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Artykuł archiwalny, zapoznaj się z aktualnymi zasadami: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu niepublicznym – czy obowiązkowa
Uczeń, który nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki. Są to zajęcia obligatoryjne dla ucznia, jako alternatywa dla nauki drugiego języka. Sprawdź, czy przepisy, które wejdą w życie 1 września 2019 rozstrzygają, na jakich zasadach powinna być organizowana nauka techniki dla uczniów klas VII i VIII z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Nie zawsze doręczenie przez rodziców dokumentu, w którym wskazani potrzebę odroczenia przez dziecko spełniania obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, pozwoli dyrektorowi szkoły na odroczenie. Kiedy odroczenie spełniania obowiązku szkolnego nie będzie możliwe? Artykuł został przeniesiony do archiwum. Dowiedz się, na podstawie jakich przepisów można odroczyć obowiązek szkolny w roku 2020/2021.
Przyjęta przez Sejm ustawa o zmianie Karty Nauczyciela przewiduje ważne zmiany w ocenianiu pracy nauczycieli. Zrezygnowano z oceny okresowej i przywrócono ocenę dorobku zawodowego dla stażystów. Mimo zapowiedzi nie zrezygnowano jednak z czterostopniowej skali oceny. Sprawdź, co zmieni się 1 września 2019 r.
Przepisy nie wskazują proporcji, w jakich środki uzyskane z dotacji mają być wydatkowane na zakup pomocy dydaktycznych dla kilku uczniów objętych kształceniem specjalnym. Wymagają natomiast wykorzystania jej na określone cele, z zapewnieniem realizacji odpowiednich, zalecanych w orzeczeniu warunków nauki (art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).
W przepisach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajęcia socjoterapeutyczne zastąpiono zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno-społeczne. Natomiast zajęcia socjoterapeutyczne, w innych przepisach, są dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dla kogo więc i jak zorganizować zajęcia socjoterapeutyczne.
Często zdarza się, że w ciągu roku szkolnego zmienia się orzeczenie ucznia, który wymaga dodatkowej pomocy w szkole. Ewentualna decyzja w sprawie zamiany osób udzielających uczniowi wsparcia powinna wynikać właśnie z orzeczenia. Jeśli jednak nie wskazano tam szczegółowych zapisów w kwestii zatrudnianej dodatkowo kadry, to nie ma konieczności dokonywania zamiany.