
W związku z możliwością rozpoczęcia zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych oraz z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w roku szkolnym 2019/2020, pojawiły się wątpliwości. Czy dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą uczestniczyć w przedszkolu jedynie w zajęciach indywidualnych ze specjalistami czy również w zajęciach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym? Poznaj odpowiedź eksperta.

Artykuł archiwalny. Poznaj aktualne zasady dotyczące prowadzenia zdalnych zajęć z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną: Zdalne nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Nowe przepisy nie zawierają gotowych rozwiązań dotyczących realizacji podstawy programowej w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną. Dowiedz się, jak powinno wyglądać nauczanie zdalne z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną i znaczną w szkole specjalnej? Czy nauczyciele mogą ograniczyć się do informowania rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji?

W związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych pojawił się problem z przekazaniem uczniom klas maturalnych liceum i ich rodzicom informacji o zagrożeniu oceną niedostateczną, część nauczycieli jeszcze takich zagrożeń nie wystawiła. Sprawdź czy w zaistniałej sytuacji nauczyciele mogą wystawić takie zagrożenia i czy szkoła może np. drogą korespondencyjną przekazać o tym informację do zainteresowanych osób?

Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek realizowania obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego czy obowiązku szkolnego. Zdarza się, że ze względu na trudności z zapewnieniem mu odpowiednich warunków bądź organizacją nauki, rodzice chcieliby, aby ten obowiązek realizowało w domu. Czy poradnia może wydać opinię do nauczania domowego, jeśli wcześniej zostało wydane orzeczenie do kształcenia specjalnego? Sprawdź, czy te dwa dokumenty mogą funkcjonować jednocześnie.

Dyrektor szkoły może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź czy taka zgoda może zostać wyrażona, jeżeli chociaż jedna z tych opinii będzie negatywna.

Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli określa limity liczby uczniów z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole. W jaki sposób ustalić takie limity, jeżeli do jednego oddziału uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Katalog dostosowań warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty uczniów mających trudności adaptacyjne związane w wcześniejszym kształceniem za granicą obejmuje cztery pozycje. Sprawdź, z jakich warunków przeprowadzania egzaminu mogą skorzystać.

Sprawdź, jakie przepisy obligują przedszkole niepubliczne do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Artykuł archiwalny, zapoznaj się z aktualnymi zasadami: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu niepublicznym – czy obowiązkowa

Uczeń, który nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki. Są to zajęcia obligatoryjne dla ucznia, jako alternatywa dla nauki drugiego języka. Sprawdź, czy przepisy, które wejdą w życie 1 września 2019 rozstrzygają, na jakich zasadach powinna być organizowana nauka techniki dla uczniów klas VII i VIII z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.