Od 29 marca 2021 r. dzieci objęte wychowanie przedszkolnym w publicznych i niepublicznych placówkach zostają w domu. Zajęcia mają być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jednak w niektórych przypadkach – również na terenie placówki. Sprawdź, jakie obowiązują zasady i jakie wprowadzono zmiany w organizacji zajęć w przedszkolu od 29 marca 2021 r. Uwaga: od 19 kwietnia 2021 r. funkcjonowanie przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego zostało wznowione. Posłuchaj podcastu: Odnotowywanie nieobecności i zdalne zajęcia dla dziecka przebywającego na kwarantannie lub w izolacji
Aktualizacja! Zasady nauczania hybrydowego od 26 kwietnia 2021 Od 22 marca 2021 r. uczniowie wszyscy szkół ogólnodostępnych wrócili do nauki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Już w dniu ogłoszenia ponownego zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, rodzice najmłodszych uczniów zaczęli zwracać się do dyrektorów z wnioskami o zorganizowanie nauczania na terenie szkoły. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zorganizować lekcje w szkole? Sprawdź, jakie zmiany w organizacji zajęć w szkole wprowadziło nowe rozporządzenie ogłoszone 26 marca 2021 r.
W związku z tym, że przerwa w nauce w całym kraju potrwa od 4 do 17 stycznia 2021 r. i zastąpi dotychczasowe ferie zimowe, dyrektorzy zastanawiają się czy istnieje możliwość zmiany terminu klasyfikacji śródrocznej. Taka zmiana miałaby na celu zapewnienie czasu na dopełnienie procedur, których przeprowadzenie planowane było na pierwsze tygodnie stycznia.
Wielokrotnie nowelizowane rozporządzenie MEN w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 zakłada, że to dyrektor szkoły określi zasady organizację zdalnego nauczania obowiązujące w szkole. W jakiej formy należy wprowadzić ustalenia? Czy konieczne są zmiany w statucie szkoły lub przedszkola?
W okresie zawieszenia szkół istnieje możliwość organizowania spotkań uczniów z nauczycielami. W rozporządzeniu MEN wskazano bowiem, że dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych, liceów i techników można organizować konsultacje z przedmiotów, z których uczeń będzie przystępował do egzaminów.
W związku z sytuacją wywołaną pandemią koronawirusa i przesunięciem egzaminów, resort edukacji podjął decyzję o umożliwieniu zmiany terminów, w których w szkole ustalone będą dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Sprawdź, jaki jest zakres swobody dyrektora i czy istnieje możliwość ustalenia takich dni w terminach, na które nie przypadają egzaminy.
Przed stanem epidemii organizację pracy przedszkola określał ramowy rozkład dnia, na podstawie którego nauczyciele ustalali szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Jak realizować założenia rozkładu dnia w dobie zdalnej realizacji podstawy programowej?
Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię. Przeczytaj aktualne artykuły: Likwidacja prac domowych w szkołach podstawowych – nowe przepisy w praktyce Prace domowe w roku szkolnym 2024/2025
Epidemia koronawirusa to szczególnie trudny okres dla uczniów, którzy ze względu na stan zdrowia zmuszeni są do pozostawania w szpitalach. Należy jednak pamiętać, że mimo epidemii, należy zapewnić im kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub szkole, zorganizowanych w podmiocie, odpowiednio do wskazań lekarza prowadzącego leczenie. Czy to oznacza, że placówek zorganizowanych w szpitalach nie obejmują przepisy dotyczące ograniczenia funkcjonowania związane z COVID-19?