Szkoła powinna zapewnić możliwość korzystania ze świetlicy także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Należy im przy tym zapewnić właściwą – ze względu na niepełnosprawność – opiekę.
Według danych przekazanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w maju 2022 r. egzamin maturalny zdało 78,2% absolwentów szkół ponadpodstawowych. Część maturzystów, którym nie udało się osiągnąć minimalnej liczby punktów, przystąpi do poprawki. Przystąpienie do matury w terminie poprawkowym wymaga jednak spełnienia kilku warunków.
Dyrektorzy szkół mają już tylko niecały tydzień na złożenie informacji o planowanych dodatkowych zajęciach dla uczniów. Czym są dodatkowe zajęcia specjalistyczne? To zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które dyrektor zorganizuje poza wymiarem ustalonym w arkusz organizacyjnym. Jak zorganizować dodatkowe zajęcia specjalistyczne w praktyce? Wyjaśniamy krok po kroku.
W wielu przedszkolach i szkołach w dniu 27 stycznia 2022 r. zajęcia stacjonarne są zawieszone na podstawie decyzji dyrektora. Są to sytuacje, w których zdalne nauczanie wprowadzono na podstawie rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Czy takie zawieszenie zajęć nadal obowiązuje? Dokładniej – czy uczniowie klas I-IV mogą uczyć się zdalnie na podstawie decyzji dyrektora, mimo że MEiN zawiesił zajęcia dla uczniów klas V i starszych? Czy przedłużenie zdalnej nauki w młodszych klasach będzie możliwe?
Co do zasady uczniowie klas V-VIII szkoły podstawowej realizują naukę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z miejsca zamieszkania. Coraz częściej dyrektorzy otrzymują wnioski o zorganizowanie zajęć stacjonarnie, ze względu na brak możliwości realizowania zajęć w domu. Wnioski pochodzą od rodziców uczniów zdrowych i nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor?
Dzięki planowanej zmianie w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, organy prowadzące szkół podstawowych, w których zorganizowano oddziały przedszkolne będą miały więcej czasu na dostosowanie lokali do nowych warunków przeciwpożarowych. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, jakie warunki będą musiały spełniać pomieszczenia dla przedszkolaków. Przeczytaj aktualizację: Co dalej z Lex Czarnek? Jest weto Prezydenta
Dodatkowe zajęcia wspomagające dla uczniów są prowadzone tylko przez część roku szkolnego 2021/2022. Z tego powodu w większości przypadków są one przydzielane jako godziny ponadwymiarowe. Zdarza się jednak, że powierzenie ich zatrudnionym nauczycielom nie jest możliwe. Czy w takiej sytuacji z nauczycielem można zawrzeć umowę zlecenie? Sprawdź, które szkoły podstawowe mogą skorzystać z takiego rozwiązania.
Nowy standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wywołał wiele zamieszania. Jedno z pytań brzmi: czy nauczyciel przedszkola musi ukończyć studia magisterskie? A może zmieniły się wymagania dla nauczycieli w klasach I-III szkół podstawowych? Poznaj regulacje określające, jaki dyplom powinien posiadać nauczyciel w przedszkolu i nauczyciel nauczania początkowego. Dowiedz się, jakie studia należy ukończyć, aby zostać nauczycielem.
Zajęcia wspomagające uczniów będą prowadzone tylko przez część roku szkolnego. Trudno zatem zaplanować ich realizację dla nauczycieli. Wobec tego pojawiają się liczne pytania dotyczące tego, czy prowadzenie takich zajęć można przydzielić nauczycielom, dla których zaplanowano już godziny ponadwymiarowe.
Po trwających blisko miesiąc ograniczeniach dotyczących praktycznej nauki zawodu, już w poniedziałek uczniowie będą mogli wrócić na zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe. Sprawdź, jakie regulacje w tym zakresie przygotował resort edukacji.