Podstawą do zorganizowania zajęć wczesnego wspomagania rozwoju jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz wniosek rodziców. Bez tych warunków szkoła nie ma podstaw do organizacji takich zajęć, nawet na wniosek instytucji zajmującej się pomocą społeczną.
W indywidualnym nauczaniu realizuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Oznacza to, że organizując nauczanie indywidualne, w ramach wskazanej liczby godzin, należy ustalić możliwość organizacji wszystkich przedmiotów określonych w ramowym planie nauczania.
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego można zorganizować różne zajęcia rewalidacyjne. Mogą to być zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, terapii pedagogicznej, treningu społecznego, terapii SI, rehabilitacji ruchowej, terapii ręki itd. Należy wybierać je odpowiednio do rozpoznanych potrzeb ucznia. Zajęcia te mogą nazywać się tak samo, jak te w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale nie są tym samym. Pamiętaj, że to dwie różne formy wsparcia, nawet jeżeli ich wspólny, celem jest poprawianie sprawności i wspomaganie rozwoju.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze mogą być organizowane w domu ucznia, ale nie jest to wymóg. Decydujące będą tutaj wskazania zawarte w orzeczeniu. W przypadku realizacji zajęć w domu uczestnika, rodzice zobowiązani są zapewnić odpowiednie warunki do ich prowadzenia.
Rozwojowe zaburzenia arytmetyczne (wg ICD-10 specyficzne zaburzenia matematyczne), powszechnie nazywane dyskalkulią to w dużym uproszczeniu zaburzenie zdolności wykonywania działań matematycznych. W literaturze wyróżnia się wiele różne rodzaje dyskalkulii (werbalna, leksykalna, graficzna, wykonawcza, operacyjna czy pojęciowo-poznawcza). Łączy je jedno – diagnoza dyskalkulii poparta odpowiednim dokumentem wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną umożliwia dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb ucznia. Na czym polegają dostosowania na maturze dla osób z dyskalkulią i czy są wystarczające? Na ten temat wypowiedziało się Ministerstwo Edukacji i Nauki – poznaj te wyjaśnienia.
Szkoła powinna zapewnić możliwość korzystania ze świetlicy także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Należy im przy tym zapewnić właściwą – ze względu na niepełnosprawność – opiekę.
Według danych przekazanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w maju 2022 r. egzamin maturalny zdało 78,2% absolwentów szkół ponadpodstawowych. Część maturzystów, którym nie udało się osiągnąć minimalnej liczby punktów, przystąpi do poprawki. Przystąpienie do matury w terminie poprawkowym wymaga jednak spełnienia kilku warunków.
Dyrektorzy szkół mają już tylko niecały tydzień na złożenie informacji o planowanych dodatkowych zajęciach dla uczniów. Czym są dodatkowe zajęcia specjalistyczne? To zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które dyrektor zorganizuje poza wymiarem ustalonym w arkusz organizacyjnym. Jak zorganizować dodatkowe zajęcia specjalistyczne w praktyce? Wyjaśniamy krok po kroku.
W wielu przedszkolach i szkołach w dniu 27 stycznia 2022 r. zajęcia stacjonarne są zawieszone na podstawie decyzji dyrektora. Są to sytuacje, w których zdalne nauczanie wprowadzono na podstawie rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Czy takie zawieszenie zajęć nadal obowiązuje? Dokładniej – czy uczniowie klas I-IV mogą uczyć się zdalnie na podstawie decyzji dyrektora, mimo że MEiN zawiesił zajęcia dla uczniów klas V i starszych? Czy przedłużenie zdalnej nauki w młodszych klasach będzie możliwe?
Co do zasady uczniowie klas V-VIII szkoły podstawowej realizują naukę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z miejsca zamieszkania. Coraz częściej dyrektorzy otrzymują wnioski o zorganizowanie zajęć stacjonarnie, ze względu na brak możliwości realizowania zajęć w domu. Wnioski pochodzą od rodziców uczniów zdrowych i nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor?