Żyjemy w świecie, który nie jest ani w pełni wirtualny, ani w pełni realny. Jest dynamicznie zmieniającą się hybrydą, w której cyfrowa przestrzeń staje się naturalnym przedłużeniem codzienności. W epoce cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie palcem po ekranie smartfona budzi troskę, szczególnie wśród rodziców i opiekunów, kluczowym staje się pytanie: dlaczego tak ważne jest, by wiedzieć, co młodzi ludzie robią w internecie? O tym, jak i dlaczego warto, w kontekście korzystania z technologii, budować zrozumienie między pokoleniami, mówi dr Karol Jachymek, kulturoznawca i medioznawca z Uniwersytetu SWPS.
Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłasza konkurs Wybór szkoły podstawowej do pilotażu wdrażania modułowych e-podręczników w ramach projektu niekonkurencyjnego „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Do MEN wpłynęła poselska interpelacja dotycząca m.in. „odbiurokratyzowania” pracy szkół. Resort edukacji podkreśla, że obowiązki związane z dokumentowaniem działań szkoły i nauczycieli powinny być nakładane w sposób racjonalny, tzn. w zakresie koniecznym. Zapowiada również konsultacje społeczne w tym zakresie.
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na konferencję online pt. "Różnice edukacyjne a płeć uczniów", która odbędzie się 20 maja w godzinach 11:00 – 13:00. Oprócz prelekcji przewidziano także debatę. Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne.
Czy rodzice powinni mieć dostęp do ocen swoich pełnoletnich dzieci? Dlaczego prawa do prywatności uczniów pełnoletnich uczęszczających do szkół policealnych albo szkół dla dorosłych i pozostałych uczniów pełnoletnich są rozbieżne? Co w sytuacji, gdy uczeń jest skłócony z rodzicem, albo rodzic ma sądownie ograniczone prawa rodzicielskie? Zdaniem RPO potrzebne są jednoznaczne przepisy w tym zakresie.
Do MEN wpłynęła interpelacja poselska w sprawie liczebności klas integracyjnych w szkołach. Obecnie obowiązujące przepisy stanowią, że oddział integracyjny może liczyć nie więcej niż 20 uczniów, w tym nie więcej niż 5 z niepełnosprawnością. Taki limit sprawia, że w klasie, w której uczeń z orzeczeniem zmuszony będzie powtarzać rok, może zabraknąć dla niego miejsca. Czy istnieje szansa na zmianę przepisów w taki sposób, aby w razie konieczności powtarzania klasy, dyrektor mógł przekroczyć limit? Poznaj stanowisko MEN.
Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprasza na szkolenie pn. „Diagnoza psychologiczna dzieci obcojęzycznych (dzieci ukraińskie, Romowie pochodzenia ukraińskiego)”. Szkolenie dedykowane jest pracownikom publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych – członkom zespołów orzekających. Zapoznaj się z terminami, tematyką modułów i informacjami o zapisach. Zgłoszenia przyjmowane będą do 10 maja.
Ponownie wracamy do problemów polskich maturzystów planujących studia w Danii lub Szwecji. Przypominamy, że termin ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego w Polsce pokrywa się z końcem rekrutacji na te uczelnie. Jest najnowsza odpowiedź CKE w tej sprawie.