Instytut Badań Edukacyjnych PIB prowadzi cykl otwartych webinarów poświęconych nowym projektom podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej. Przed przekazaniem jesienią projektów do MEN, IBE chce zebrać opinie i sugestie od nauczycieli, dyrektorów oraz innych osób zainteresowanych zmianami w edukacji. Sprawdź harmonogram webinarów o zmianach w podstawach programowych.
Do resortu edukacji interpelacja w sprawie zróżnicowania tygodniowego pensum nauczycieli w placówkach wychowania pozaszkolnego. Zgłoszono w niej postulat ujednolicenia wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli zatrudnionych w ogrodach jordanowskich – tak, aby nie odbiegał on od pensum obowiązującego w innych placówkach, takich jak młodzieżowe domy kultury czy pałace młodzieży. Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśnia, z czego wynika ta różnica, a także odpowiada, czy planowane są zmiany w przepisach.
Zgodnie z Kartą Nauczyciela, stanowisko nauczyciela w przedszkolu aktualnie wymaga odpowiedniego wykształcenia i przygotowania pedagogicznego. MEN planuje jednak umożliwić zatrudnianie osób bez pełnych kwalifikacji – za zgodą kuratora oświaty. Zdaniem krytyków takie zmiany niosą ryzyko obniżenia jakości edukacji przedszkolnej i prestiżu zawodu nauczyciela.
Do MEN skierowano interpelację w sprawie przywrócenia zniesionych obowiązkowych prac domowych w szkołach podstawowych. Czy resort rozważa wycofanie się z tej decyzji? Czy sytuacja jest na bieżąco monitorowana i analizowana? Sprawdź, jak odpowiedziało MEN.
Świadome czytanie i większy wpływ uczniów na wybór lektur – to założenia nowej podstawy programowej z języka polskiego w szkołach podstawowych. Nowością będzie dział „Praktyki lekturowe”, czyli nauka planowania czytania i dzielenia się wrażeniami z tekstu. Uczniowie w klasach 4–8 będą czytać co najmniej cztery dłuższe utwory rocznie. Finalny projekt ma trafić do MEN jesienią.
Ministerstwo Edukacji otrzymało interpelację w sprawie wprowadzenia do programu nauczania szkół średnich edukacji na temat szczepień profilaktycznych w ramach zajęć z "edukacji zdrowotnej". Zdaniem autorów interpelacji jest to szczególnie ważne w związku ze wzrostem liczby osób odmawiających szczepień. Poznaj stanowisko MEN w tej sprawie.
Jakie działania podejmuje MEN w celu odbudowy prestiżu zawodu nauczyciela i poprawy warunków pracy w oświacie? Nad poprawą dobrostanu nauczycieli na bieżąco pracuje Zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli. Szereg zmian zaplanowano w nowelizacji Karty Nauczyciela – większość ma zacząć obowiązywać od 1 września 2025 r., część z nich od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na interpelację poselska w sprawie działań na rzecz poprawy sytuacji materialnej i zawodowej nauczycieli.
Do Ministra Edukacji wpłynęła interpelacja dotycząca możliwości wprowadzenia superwizji zawodowej dla nauczycieli. W piśmie podkreślono, że nauczyciele mierzą się nie tylko z realizacją podstawy programowej, lecz także z licznymi problemami emocjonalnymi i społecznymi uczniów, często bez odpowiedniego wsparcia psychologicznego i organizacyjnego. Superwizja, będąca standardem w wielu organizacjach pracujących z dziećmi i młodzieżą, mogłaby, zdaniem środowiska edukacyjnego, poprawić kondycję zawodową nauczycieli, a tym samym jakość procesu edukacyjnego.
Ministerstwo Edukacji przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli. Jeśli zmiany wejdą w życie, wówczas od 1 września 2025 r. za każde kryterium nauczyciel będzie otrzymywał od 0 do 3 punktów (bez liczb ułamkowych). Ponadto przestaną obowiązywać dodatkowe kryteria oceny, a nauczyciele zostaną włączeni w proces odwoławczy. Sprawdź, na jakie jeszcze zmiany się przygotować.