
Instytut Badań Edukacyjnych zbadał aktualny stan cyfryzacji polskich szkół. Analizie poddano takie elementy cyfrowej transformacji jak: dostępu do Wi-Fi, AI i laboratoriów STEM, wsparcie IT i szkolenia dla nauczycieli.
We wrześniu 2024 rząd przyjął dokument "Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE)" wyznaczający kierunki rozwoju technologicznego szkół do 2036 roku. Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badanie aktualnego stanu cyfryzacji polskich szkół. Zebrane dane będą punktem odniesienia dla analiz w kolejnych latach.
Podczas analiz sprawdzano m.in.:
Cyfryzacja edukacji w Polsce jest nierówna – dotyczy to zarówno dostępu do infrastruktury, jak i sposobów wykorzystania technologii w nauczaniu.
|
Dostęp do sieci |
Wi-Fi ma większość szkół (73%), jednak tylko 55% spełnia minimalny standard wyposażenia (1 komputer na 6 uczniów). |
|
Pracownie tematyczne |
Laboratoria STEM występują w 6% szkół, a laboratoria AI – zaledwie w 1%. |
|
Wsparcie kadrowe |
Koncentruje się głównie na aspektach technicznych, z mniejszym naciskiem na wsparcie dydaktyczne. |
|
Koordynacja działań |
Tylko 43% szkół ma wyznaczonego koordynatora edukacji cyfrowej. |
|
Szkolenia nauczycieli |
Najczęściej dotyczą podstawowych kompetencji cyfrowych, rzadziej metodyki i wykorzystania technologii w procesie dydaktycznym. |
|
Zaplecze instytucji doskonalenia |
Placówki doskonalenia dysponują podstawową infrastrukturą, ale brakuje im nowoczesnego sprzętu (np. drukarek 3D). |
|
Ocena efektów szkoleń |
Ewaluacja bywa powierzchowna i zwykle ogranicza się do ankiet satysfakcji. |
W roku szkolnym 2025/2026 do szkół trafi 16.000 zestawów edukacyjnych, w tym: