Minimalne wymagania dla sprzętu szkolnego nie są katalogiem zamkniętym

Dodano: 14 sierpnia 2025
Minimalne wymagania dla sprzętu szkolnego nie są katalogiem zamkniętym

Posłowie zapytali MEN, dlaczego w przetargu na zakup komputerów dla szkół wymagane jest posiadanie przez sprzęt dwóch certyfikatów, mimo że rozporządzenie MEN wymaga tylko jednego z nich. W interpelacji wskazano, że taki zapis w specyfikacji warunków zamówienia eliminuje polskich producentów i może naruszać zasadę równej konkurencji. Sprawdź, jak MEN o odpowiada m.in. na pytania: na jakiej podstawie prawnej wprowadzono ten warunek oraz dlaczego nie dotyczy on tabletów.

MEN poproszono o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy wskazywana przez Ministerstwo Cyfryzacji konieczność podwójnego certyfikowania m.in. laptopów jest wymogiem wynikającym z zasady DNSH czy z zapisów KPO? Jeśli tak, to proszę o wskazania konkretnych dokumentów, analiz, opinii lub korespondencji, które jasno wskazują na istnienie takie wymogu. Czy w toku opracowywania przedmiotowego rozporządzenia MEN zagadnienie to (spójność przepisów rozporządzenia z wymogami unijnymi) było przedmiotem konsultacji z instytucjami unijnymi lub MFiPR? Jeśli tak, to jakie były wyniki tych konsultacji?
  2. Czy przed ogłoszenie przedmiotowego przetargu Ministerstwo Cyfryzacji (lub COAR) konsultowało wymogi dla sprzętu zamawianego w ramach przetargu z MEN? Czy w toku tych konsultacji wyjaśniano kwestię odmiennych wymogów dot. m.in. certyfikowania laptopów w SWZ przetargu i w przedmiotowym rozporządzeniu?
  3. Skoro, jak twierdzi Ministerstwo Cyfryzacji, wymóg posiadania dwóch certyfikatów wynika z zasady DNSH (w ramach KPO) to z jakiego powodu wymóg ten nie jest stosowany także do tabletów (zamawianych w ramach przedmiotowego przetargu jak również w ramach jednego z przetargów realizowanych przez NASK)? Czy ministerstwo wie z czego wynika ta różnica? Z jakiego powodu w treści przedmiotowego rozporządzenia MEN wprowadzono odmienne wymogi certyfikacyjne dla tabletów i laptopów?

Zamawiający może ustalać wyższe wymagania dla sprzętu szkolnego niż w rozporządzeniu

MEN odpowiada i wyjaśnia, że:

  • rozporządzenie MEN z 19 lutego 2025 r. określa minimalne wymagania dla sprzętu szkolnego, ale nie jest katalogiem zamkniętym;
  • zamawiający może wprowadzać wyższe i bardziej szczegółowe wymagania, jeśli są one uzasadnione i zgodne z zasadami uczciwej konkurencji;
  • projekt rozporządzenia był konsultowany w 2024 r. z resortami, branżą edtech, szkołami i organizacjami pozarządowymi;
  • MEN uznaje, że wymagania przekraczające minima określone w przepisach są zgodne z prawem.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy