
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne będą musiały ściślej współpracować z placówkami oświatowymi. Do końca marca przedstawiciele poradni wspólnie z pracownikami MEN muszą ustalić sześć modeli współpracy z placówkami oświatowymi. Te rozwiązania znajdą się później w projektowanej ustawie.

Związek Nauczycielstwa Polskiego pod koniec 2017 roku przeprowadził ankietę w 13 województwach. Wyniki badania wskazują, że w co drugiej szkole podstawowej i w większości szkół ponadgimnazjalnych zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizuje się niezgodnie z prawem.

Wystartowała rekrutacja do Szkoły Edukacji utworzonej przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności i Uniwersytet Warszawski we współpracy z Teachers College nowojorskiego Uniwersytetu Columbia. To bezpłatne, roczne, dzienne studia podyplomowe dla osób, które chcą pracować w zawodzie nauczyciela języka polskiego lub matematyki. Na kandydatów czeka 60 miejsc.

Podpisane zostało Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Nowa podstawa dla szkół ponadpodstawowych będzie obowiązywać od roku szkolnego 2019/2020. Sprawdź, co przewiduje i jak wygląda liczba godzin zajęć edukacyjnych.

Sprawy kadrowe i płacowe nauczycieli wywołują wiele wątpliwości - od 1 stycznia 2018 r. liczba tych wątpliwości wzrosła. W życie weszła bowiem nowelizacja Karty Nauczyciela – ustawy regulującej sprawy kadrowo-płacowe nauczycieli. Zmiany dotyczą przede wszystkim urlopów. Rozwiązań problemów związanych z interpretacją nowych przepisów warto szukać w drugim wydaniu „Karty Nauczyciela. Komentarz praktyczny”. Przedstawiamy fragmenty tej publikacji.

Zapraszamy na kolejne szkolenie online – dotyczące „Podsumowania stanu wdrożenia reformy systemu oświaty w I półroczu roku szkolnego 2017/2018”. Wybierz odpowiedni dla siebie termin i zapisz się na szkolenie.

Od początku roku dyrektorzy nie mogli kierować nauczycieli na badania w celu ustalenia potrzeby udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia. W konsekwencji musieli wstrzymać się z kierowaniem nauczycieli na badania do dnia wydania przepisów. Stosowne rozporządzenie już jest opublikowane.

W objętych kontrolą placówkach zapewniono uczniom i dzieciom z niepełnosprawnościami dostęp do edukacji i opieki, jednak w połowie szkół i przedszkoli nie w pełni prawidłowo planowano, realizowano i ewaluowano działania wspierające. Sprawdź szczegóły raportu Najwyższej Izby Kontroli.