Szkoły są obowiązane do organizacji i przeprowadzenia egzaminu dla ósmoklasistów, egzaminu maturalnego oraz zawodowego w oparciu o materiały zewnętrzne opracowane przez CKE. Tak zwany „próbny egzamin” nie jest jednak obowiązkowy. Ani od ósmoklasistów, ani od maturzystów nie można egzekwować udziału w nim. W takim razie – czy nauczyciele mogą oceniać prace ósmoklasistów i maturzystów? Czy mogą wpisywać te oceny do dziennika i wliczać je do średniej? Dowiedz się, czy można wystawiać oceny z próbnych matur i innych egzaminów.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Zgodnie przepisami ustawy o systemie oświaty, o promowaniu ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna. Przepisy nie przewidują odrębnej procedury w przypadku decyzji o niepromowaniu takiego ucznia do następnej klasy. Należy jednak pamiętać, że brak promocji może zostać uznany za niespełnienie obowiązków spoczywających na szkole.
Przepisy nie regulują wprost kwestii związanej z wpisywaniem na świadectwo ucznia kończącego szkołę osiągnięć z poprzednich lat. Z pewnością na świadectwie ukończenia szkoły powinny być wpisane osiągnięcia ucznia zakwalifikowane jako „szczególne", które zostały wpisane uczniowi na świadectwa promocyjne w poszczególnych latach szkolnych. Wydaje się, że niezbędna jest uchwała rady pedagogicznej w tej sprawie. Poznaj szczegóły.
10 listopada br. ogłoszono tekst jednolity rozporządzenia MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Sprawdź, na jaki Dziennik Ustaw należy się aktualnie powoływać.
Na początku każdego roku szkolnego wychowawca i nauczyciele zapoznają uczniów i ich rodziców z zasadami oceniania zachowania i poszczególnych zajęć edukacyjnych. Wydaje się, że zasady te powinny obowiązywać przez cały rok szkolny, a jednak – w niektórych szkołach dochodzi do zmian zasad oceniania w trakcie roku szkolnego. Sprawdź, czy takie postępowanie jest właściwe.
Ocenianie to jedno z najtrudniejszych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych zadań szkoły. Czy zawsze udaje nam się wystawiać sprawiedliwe i jednocześnie motywujące do dalszej pracy oceny? Dowiedz się, jakie pułapki czyhają na nauczycieli i jak ich unikać. Sprawdź, czy zdarza Ci się postępować zgodnie z opisanymi schematami.
W obszarze oceniania, klasyfikowania i promowania najwięcej wątpliwości i niepewności dotyczy praktycznej nauki zawodu. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż organizacja tych zajęć jest odmienna w stosunku do innych zajęć szkolnych. Nieco inne są też zasady oceniania tych zajęć. Zbieramy problemowe sytuacje, wątpliwości związane z ocenianiem praktycznej nauki zawodu. W publikacji ekspert porządkuje informacje m.in. na temat tego, jak uzupełniać braki, usprawiedliwiać nieobecności, przeprowadzić egzamin poprawkowy, jakie dodatkowe uprawnienia ma uczennica w ciąży.
W czasie porannej rozmowy na antenie Radia Zet, Dariusz Piątkowski – wiceminister edukacji i nauki odpowiadała na pytania dotyczące oceniani i klasyfikowania dzieci i młodzieży z Ukrainy. Czy możemy spodziewać się specjalnego rozporządzenia w tej sprawie?
Uczniowie klas VIII oraz klas maturalnych intensywnie przygotowują się do egzaminów. W związku z tym nauczyciele przedmiotów organizują dla nich tzw. testy sumujące. Test ma sprawdzić wiedzę z ostatnich lat. Wątpliwości budzi jednak to, czy powinna być wystawiana ocena ze sprawdzianu podsumowującego kilka lat nauki. Sprawdź, czy nauczyciel może oceniać za spełnianie wymagań edukacyjnych przewidzianych dla wcześniejszych lat.
Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia oznacza, że z jakiegoś powodu wymaga on dostosowania organizacji i procesu nauczania do swoich potrzeb. Czy taka indywidualizacja może mieć wpływ na zasady oceniania ucznia? Sprawdź, czy zindywidualizowana ścieżka kształcenia a ocena niedostateczna pozostają ze sobą w związku.
Dyrektorzy i nauczyciele szkół ponadpodstawowych niejednokrotnie spotkali się z żądaniem uczniów, by po ukończeniu 18 lat nie informować rodziców o ocenach. Temat budzi wątpliwości i kontrowersje. W artykule ekspert odpowiada, jak problem: czy rodzice mają wgląd w oceny pełnoletniego ucznia, rozstrzygają przepisy prawne.
Wielu nauczycieli i rodziców spodziewało się ponownego zawieszenia zajęć stacjonarnych dla uczniów klas I-III. realizacja podstawy programowej z pewnością będzie trudniejsza niż podczas zajęć w bezpośrednim kontakcie. Sprawdź jak oceniać postępy dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym.
Nie milknie dyskusja na temat prac domowych – najczęściej zadawane pytania dotyczą prawa nauczyciela do postawienia oceny niedostatecznej za nieodrobione zadanie? Czy taka jedynka liczy się do średniej? Coraz częściej rodzice oraz uczniowie proszą o określenie jednego, uniwersalnego dla wszystkich szkół katalogu wskazującego, co może być oceniane w ramach oceniania bieżącego. Wydaje się jednak, że takie (pożądane) rozwiązanie nie jest jednak możliwe – sprawdź, co na ten temat mówią przepisy prawa oświatowego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.