Wielu nauczycieli i rodziców spodziewało się ponownego zawieszenia zajęć stacjonarnych dla uczniów klas I-III. realizacja podstawy programowej z pewnością będzie trudniejsza niż podczas zajęć w bezpośrednim kontakcie. Sprawdź jak oceniać postępy dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Nie milknie dyskusja na temat prac domowych – najczęściej zadawane pytania dotyczą prawa nauczyciela do postawienia oceny niedostatecznej za nieodrobione zadanie? Czy taka jedynka liczy się do średniej? Coraz częściej rodzice oraz uczniowie proszą o określenie jednego, uniwersalnego dla wszystkich szkół katalogu wskazującego, co może być oceniane w ramach oceniania bieżącego. Wydaje się jednak, że takie (pożądane) rozwiązanie nie jest jednak możliwe – sprawdź, co na ten temat mówią przepisy prawa oświatowego.
W aktualnym stanie prawnym szkoły są obowiązane do organizacji i przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w oparciu o materiały zewnętrzne opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Tak zwany „próbny egzamin maturalny” nie jest obowiązkowy. W takim razie – czy nauczyciele postępują właściwie wpisując uzyskane oceny do dziennika i wliczając je do średniej ocen?
Ocenianie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym przebiega na innych zasadach niż w odniesieniu do uczniów nieposiadających takiego orzeczenia. Upewnij się, że znasz zasady.
Dowiedz się, czy w czasie prowadzenia zajęć na odległość nauczyciele powinni oceniać uczniów z niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół specjalnych.
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych pojawił się problem z przekazaniem uczniom klas maturalnych liceum i ich rodzicom informacji o zagrożeniu oceną niedostateczną, część nauczycieli jeszcze takich zagrożeń nie wystawiła. Sprawdź czy w zaistniałej sytuacji nauczyciele mogą wystawić takie zagrożenia i czy szkoła może np. drogą korespondencyjną przekazać o tym informację do zainteresowanych osób?
Nauczyciele przedmiotów mają obowiązek opracowania zasad oceniania. Na początku roku szkolnego informują o ich uczniów oraz rodziców. Czy konieczne jest także opracowanie przedmiotowych zasad oceniania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, skoro realizują oni inną podstawę programową? Kto odpowiada za opracowanie takich zasad oceniania?
W jaki sposób wprowadzić trwałe zmiany w zachowaniu uczniów? Jak przekonać do swoich działań rodziców? Próbę odpowiedzi na te pytania znajdziecie Państwo w artykule „Doceniaj a nie oceniaj” – rola wychowawcy klasy w ocenianiu zachowania.
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów regulują przepisy ustawy o systemie oświaty. Poznaj 3 ważne wskazówki MEN dotyczące wypełniania świadectw szkolnych uczniów szkół podstawowych.
Przepisy nie regulują wprost kwestii związanej z wpisywaniem na świadectwo ucznia kończącego szkołę osiągnięć z poprzednich lat. Z pewnością na świadectwie ukończenia szkoły powinny być wpisane osiągnięcia ucznia zakwalifikowane jako "szczególne", które zostały wpisane uczniowi na świadectwa promocyjne w poszczególnych latach szkolnych. Wydaje się, że niezbędna jest uchwała rady pedagogicznej w tej sprawie. Poznaj szczegóły.
Rywalizacja i chęć bycia najlepszym kojarzyły się kiedyś przede wszystkim z wielkimi korporacjami. Jednak wyścig szczurów na stałe zagościł także w edukacji. To bilet do lepszego życia, opłacany morderczą pracą i stresem uczniów od najmłodszych lat. Podpowiadamy, jak można ograniczyć to negatywne zjawisko.
Przedstawiamy ostatnią część artykułu z serii dotyczącej mądrej i praktycznej indywidualizacji pracy na lekcji w zróżnicowanym zespole. Aby ułatwić i zobrazować sposoby na edukację włączającą, przedstawiamy praktyczne wskazówki metodyczne do pracy z uczniami z różnych grup z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nie ma przeciwwskazań, aby test diagnozy wstępnej się odbył i został oceniony. Informację o wynikach powinien otrzymać zarówno uczeń, jak i jego rodzice, ale ocena ta wyrażona w procentach lub stopniem – nie może mieć wpływu na ocenę śródroczną lub roczną. Sprawdzamy szczegóły.
Sprawdź, czy uczeń realizujący indywidualny tok nauki powinien mieć wystawione oceny, czy raczej powinien być nieklasyfikowany.
Ocenianie to jedno z najtrudniejszych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych zadań szkoły. Czy zawsze udaje nam się wystawiać sprawiedliwe i jednocześnie motywujące do dalszej pracy oceny? Dowiedz się, jakie pułapki czyhają na nauczycieli i jak ich unikać.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.