ocenianie uczniów

  Jak oceniać ucznia słabowidzącego – zasady, dobre praktyki i przykłady dostosowań

Jak oceniać ucznia słabowidzącego – zasady, dobre praktyki i przykłady dostosowań

Ocenianie ucznia słabowidzącego to jeden z obszarów, w których nauczyciel może realnie wpływać na poczucie bezpieczeństwa, motywację i efektywność nauki dziecka. Wymaga ono nie tyle zmniejszenia wymagań, co przemyślanego dostosowania sposobu ich sprawdzania. Uczeń z niepełnosprawnością wzrokową, nawet przy prawidłowym poziomie intelektualnym, może mieć ograniczoną możliwość czytania z tablicy, rozróżniania drobnych liter czy interpretowania treści graficznych. Ocenianie w takim przypadku powinno pozwalać na rzetelne zbadanie wiedzy i umiejętności ucznia z diagnozą niepełnosprawności wzroku.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj webinary:   Do webinarów dołączono materiały dodatkowe: 
  • CHECKLISTA – Co musi zawierać WOPFU?
  • Szablon tabeli do opisu funkcjonowania ucznia
  • Typowe trudności uczniów z niepełnosprawnością wzroku i sposoby ich niwelowania
  • Arkusz obserwacji funkcjonalnej ucznia słabowidzącego
  • Propozycje pomocy dydaktycznych i narzędzi optycznych dla ucznia z niepełnosprawnością wzroku
  • Przykładowe cele edukacyjne, terapeutyczne i społeczne dla ucznia z niepełnosprawnością wzroku (do wykorzystania w IPET)
  • Przykładowe dostosowania do lekcji z różnych przedmiotów dla ucznia z niepełnosprawnością wzroku
  • Schemat tworzenia IPET dla ucznia z niepełnosprawnością wzroku
  • Tabela do monitorowania i aktualizacji IPET

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Jak dostosować ocenianie ucznia słabowidzącego, by było rzetelne, wspierające i zgodne z jego możliwościami percepcyjnymi?
  • Jakie formy oceniania najlepiej sprawdzają się w pracy z uczniem z wadą wzroku – kiedy warto wybrać odpowiedź ustną, a kiedy powiększony materiał?
  • Jak unikać błędów w dokumentach takich jak wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) i IPET, by zapisy o ocenianiu były praktyczne i konkretne?
  • W jaki sposób ocenianie wspierające może wpływać na emocje, motywację i poczucie bezpieczeństwa ucznia słabowidzącego?
Sprawdź inne serwisy