Ocenianie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym przebiega na innych zasadach niż w odniesieniu do uczniów nieposiadających takiego orzeczenia. Upewnij się, że znasz zasady.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dowiedz się, czy w czasie prowadzenia zajęć na odległość nauczyciele powinni oceniać uczniów z niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół specjalnych.
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych pojawił się problem z przekazaniem uczniom klas maturalnych liceum i ich rodzicom informacji o zagrożeniu oceną niedostateczną, część nauczycieli jeszcze takich zagrożeń nie wystawiła. Sprawdź czy w zaistniałej sytuacji nauczyciele mogą wystawić takie zagrożenia i czy szkoła może np. drogą korespondencyjną przekazać o tym informację do zainteresowanych osób?
Nauczyciele przedmiotów mają obowiązek opracowania zasad oceniania. Na początku roku szkolnego informują o ich uczniów oraz rodziców. Czy konieczne jest także opracowanie przedmiotowych zasad oceniania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, skoro realizują oni inną podstawę programową? Kto odpowiada za opracowanie takich zasad oceniania?
W jaki sposób wprowadzić trwałe zmiany w zachowaniu uczniów? Jak przekonać do swoich działań rodziców? Próbę odpowiedzi na te pytania znajdziecie w artykule „Doceniaj a nie oceniaj” – rola wychowawcy klasy w ocenianiu zachowania.
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów regulują przepisy ustawy o systemie oświaty. Poznaj 3 ważne wskazówki MEN dotyczące wypełniania świadectw szkolnych uczniów szkół podstawowych.
Rywalizacja i chęć bycia najlepszym kojarzyły się kiedyś przede wszystkim z wielkimi korporacjami. Jednak wyścig szczurów na stałe zagościł także w edukacji. To bilet do lepszego życia, opłacany morderczą pracą i stresem uczniów od najmłodszych lat. Podpowiadamy, jak można ograniczyć to negatywne zjawisko.
Przedstawiamy ostatnią część artykułu z serii dotyczącej mądrej i praktycznej indywidualizacji pracy na lekcji w zróżnicowanym zespole. Aby ułatwić i zobrazować sposoby na edukację włączającą, przedstawiamy praktyczne wskazówki metodyczne do pracy z uczniami z różnych grup z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nie ma przeciwwskazań, aby test diagnozy wstępnej się odbył i został oceniony. Informację o wynikach powinien otrzymać zarówno uczeń, jak i jego rodzice, ale ocena ta wyrażona w procentach lub stopniem – nie może mieć wpływu na ocenę śródroczną lub roczną. Sprawdzamy szczegóły.
Sprawdź, czy uczeń realizujący indywidualny tok nauki powinien mieć wystawione oceny, czy raczej powinien być nieklasyfikowany.
Przepisy oświatowe nie regulują kwestii wystawiania ocen klasyfikacyjnych za nieobecnego nauczyciela. Kto więc w takiej sytuacji powinien wystawić uczniom oceny? Sprawdzamy szczegóły!
Nawet najbardziej doświadczony nauczyciel może wpaść w pułapkę niesprawiedliwego oceniania. Przedstawiamy szkolenie, które stwarza sposobność do odkrywania tych pułapek i poznania sposobów ich unikania.
Nie wolno zamieniać wyników egzaminów zewnętrznych (także próbnych) na oceny bieżące, gdyż niedozwolone jest przeliczanie wyników punktowych na oceny szkolne. Sprawdzamy szczegóły dotyczące oceniania próbnych egzaminów.
Częstym problemem w szkołach staje się udostępnianie prac, takich jak sprawdziany czy kartkówki uczniów, ich rodzicom. Powstaje pytanie, czy szkoła może jedynie udostępniać rodzicom sprawdziany i inne prace na terenie szkoły podczas spotkań, czy wszystkie prace do wglądu do domu. Sprawdzamy, jak to wygląda w praktyce.
Ocenianie wyników i postępowania uczniów przez nauczyciela, jak i samo ustosunkowanie do nich, może być uwikłane w psychologiczny mechanizm samospełniającej się przepowiedni. Rozpoznanie tego mechanizmu umożliwia nie tylko rzetelniejsze ocenianie, lecz także zapobiega wyrabianiu w uczniach przekonań na swój temat, które mogą prowadzić do długofalowych negatywnych konsekwencji. Dowiedz się, na czym polega samospełniająca się przepowiednia i czy rzeczywiście ma tak duży wpływ na rozwój uczniów.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.