Czy można wpisać ocenę z próbnego egzaminu gimnazjalnego do dziennika

Małgorzata Celuch

Autor: Małgorzata Celuch

Dodano: 19 grudnia 2018
Dokument archiwalny
ocena z próbnego egzaminu w dzienniku

Nie wolno zamieniać wyników egzaminów zewnętrznych (także próbnych) na oceny bieżące, gdyż niedozwolone jest przeliczanie wyników punktowych na oceny szkolne. Sprawdzamy szczegóły dotyczące oceniania próbnych egzaminów.

Inny cel egzaminu próbnego niż ocena

Wynik punktowy lub procentowy testowania zewnętrznego (nawet jeśli jest to próba) nie może być wyrażany w skali oceny szkolnej, gdyż jest nieprzekładalny na tę skalę. Dokonywanie tego jest krzywdzące dla ucznia i nigdy nie będzie odzwierciedlało stanu rzeczywistego. Ponadto arkusze  testowe obejmują pełen zakres materiału z cyklu kształcenia, a uczeń pisząc egzamin próbny (np. w grudniu) nie zrealizował podstawy programowej w całości, więc nie może być za to oceniany stopniem szkolnym.

Celem egzaminu próbnego jest umożliwienie uczniowi nabrania pewności i obycia w sytuacji egzaminacyjnej, a nie zamiana wyniku na ocenę. Ustalając oceny, nauczyciel powinien ocenić stopień opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach edukacyjnych opisanych w podstawie programowej i wynikających z niej programów nauczania.

Co mówią przepisy o ocenianiu

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:

  • wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania,
  • wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.

Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia dla danego etapu edukacyjnego. Wskazuje również potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

Nie ma więc przeciwwskazań, aby egzaminy próbne się odbywały i były oceniane w obowiązującej skali dotyczącej danego egzaminu. Informację o wynikach powinien otrzymać zarówno uczeń, jaki i jego rodzice, ale ocena ta wyrażona w procentach lub stopniem – nie może mieć wpływu na ocenę śródroczną lub roczną, bo nie stanowi oceny wiedzy i umiejętności zdobywanych przez uczniów w trakcie nauki w danej szkole, wynikających z wymagań edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym.

Zakres danych wpisywanych do dziennika lekcyjnego...

... zawarty jest w § 8 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. Na tej podstawie do dziennika wpisuje się:

  • w porządku alfabetycznym lub innym ustalonym przez dyrektora szkoły nazwiska i imiona uczniów albo słuchaczy,
  • daty i miejsca urodzenia,
  • adresy ich zamieszkania,
  • imiona i nazwiska rodziców,
  • adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia albo słuchacza,
  • adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
  • imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne,
  • tygodniowy plan zajęć edukacyjnych, a w szkołach dla dorosłych prowadzących kształcenie w formie zaocznej – semestralny plan zajęć edukacyjnych.

Ponadto w dzienniku lekcyjnym odnotowuje się:

  • obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych,
  • liczbę godzin usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności na tych zajęciach,
  • tematy przeprowadzonych zajęć edukacyjnych,
  • oceny bieżące, śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych uzyskane przez uczniów oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania.
W dzienniku lekcyjnym trzeba zamieszczać oceny bieżące, śródroczne i roczne, a więc wynikające ze stopnia realizacji podstawy programowej. Nie ma mowy o wpisywaniu wyników egzaminów zewnętrznych, także tych próbnych.
Małgorzata Celuch
Dodano: 19 grudnia 2018

Autor: Małgorzata Celuch

Nauczyciel matematyki i informatyki z 20-letnim stażem. Wicedyrektor zespołu szkół. Czynny egzaminator i współorganizator międzyszkolnych konkursów matematycznych. Autor wielu publikacji oświatowych i narzędzi pomocnych w pracy dyrektora

Tematyka

Sprawdź inne serwisy