Inny cel egzaminu próbnego niż ocena
Wynik punktowy lub procentowy testowania zewnętrznego (nawet jeśli jest to próba) nie może być wyrażany w skali oceny szkolnej, gdyż jest nieprzekładalny na tę skalę. Dokonywanie tego jest krzywdzące dla ucznia i nigdy nie będzie odzwierciedlało stanu rzeczywistego. Ponadto arkusze testowe obejmują pełen zakres materiału z cyklu kształcenia, a uczeń pisząc egzamin próbny (np. w grudniu) nie zrealizował podstawy programowej w całości, więc nie może być za to oceniany stopniem szkolnym.
Celem egzaminu próbnego jest umożliwienie uczniowi nabrania pewności i obycia w sytuacji egzaminacyjnej, a nie zamiana wyniku na ocenę. Ustalając oceny, nauczyciel powinien ocenić stopień opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach edukacyjnych opisanych w podstawie programowej i wynikających z niej programów nauczania.
Co mówią przepisy o ocenianiu
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
- wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania,
- wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia dla danego etapu edukacyjnego. Wskazuje również potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
Nie ma więc przeciwwskazań, aby egzaminy próbne się odbywały i były oceniane w obowiązującej skali dotyczącej danego egzaminu. Informację o wynikach powinien otrzymać zarówno uczeń, jaki i jego rodzice, ale ocena ta wyrażona w procentach lub stopniem – nie może mieć wpływu na ocenę śródroczną lub roczną, bo nie stanowi oceny wiedzy i umiejętności zdobywanych przez uczniów w trakcie nauki w danej szkole, wynikających z wymagań edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym.
Zakres danych wpisywanych do dziennika lekcyjnego...
... zawarty jest w § 8 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. Na tej podstawie do dziennika wpisuje się:
- w porządku alfabetycznym lub innym ustalonym przez dyrektora szkoły nazwiska i imiona uczniów albo słuchaczy,
- daty i miejsca urodzenia,
- adresy ich zamieszkania,
- imiona i nazwiska rodziców,
- adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia albo słuchacza,
- adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
- imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne,
- tygodniowy plan zajęć edukacyjnych, a w szkołach dla dorosłych prowadzących kształcenie w formie zaocznej – semestralny plan zajęć edukacyjnych.
Ponadto w dzienniku lekcyjnym odnotowuje się:
- obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych,
- liczbę godzin usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności na tych zajęciach,
- tematy przeprowadzonych zajęć edukacyjnych,
- oceny bieżące, śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych uzyskane przez uczniów oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania.
W dzienniku lekcyjnym trzeba zamieszczać oceny bieżące, śródroczne i roczne, a więc wynikające ze stopnia realizacji podstawy programowej. Nie ma mowy o wpisywaniu wyników egzaminów zewnętrznych, także tych próbnych.
Małgorzata Celuch