nauczanie zdalne

Prewencja i pomoc w depresji. Scenariusz zdjęć zdalnych dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Od ponad dwudziestu lat w dniu 23 lutego obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Ustanowienie tego dnia miało na celu zwrócenie uwagi na potrzebę upowszechniania wiedzy na temat depresji oraz zachęcanie chorych do leczenia. Depresja to choroba, która nie omija wybranych grup społecznych i wiekowych, zachorować może na nią każdy, w tym również uczniowie. Tematu depresji nie można bagatelizować, bardzo często to właśnie w szkole rozpoznawane są jej pierwsze objawy u młodych ludzi. Obecnie, ze względu na zdalne nauczanie zauważenie problemów ucznia jest utrudnione, tym bardziej warto podjąć temat związany z depresją w czasie godziny wychowawczej. Zachęcam do skorzystania ze scenariusza zajęć zdalnych dla uczniów szkół ponadpodstawowych.

Uczestnicy: Uczniowie szkoły ponadpodstawowej
Cele ogólne:
  • dostarczenie wiedzy na temat depresji
  • poznanie objawów choroby
  • zwiększenie uważności na samopoczucie swoje i innych osób,
  • utrwalenie ścieżek poszukiwania pomocy
  • ćwiczenie wspierających komunikatów
Cele szczegółowe:   Uczeń:
  • utrwala i zyskuje wiedzę na temat depresji
  • ćwiczy przekazywanie wspierających komunikatów
  • rozpoznaje jakie zachowania może powodować depresja
  • wie do kogo i gdzie zwrócić się po pomoc
Potrzebne materiały
  • kartki
  • długopisy
Czas trwania zajęć 45 minut
Liczba uczestników oddział klasowy
WOPFU w czasie pandemii

AKTUALIZACJA! Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia w czasie pandemii – czy można ją przeprowadzić

Przepisy prawa oświatowego zobowiązują nauczycieli do tego, by uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego co najmniej dwa razy w roku został poddany okresowej wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). W wielu szkołach, ze względu na ogłoszenie stanu epidemii i zawieszenie funkcjonowania szkół i placówek taka ocena nie została przeprowadzona na początku drugiego semestru. Sprawdź czy w związku z ograniczeniami oraz wprowadzeniem istotnych zmian w zasadach realizacji zadań przez szkoły i placówki, nauczyciele muszą przeprowadzić drugą WOPFU w roku szkolnym 2020/2021.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy pandemia i zawieszenie funkcjonowania szkół zwalnia z obowiązku przeprowadzenia WOPFU
  • Co uwzględnić w WOPFU po pierwszym semestrze
  • Czy w WOPFU uwzględnić trudności ucznia, które nie występowały w systemie pracy stacjonarnej
Odmowa przyznania godzin na nauczanie indywidualne w czasie epidemii

Odmowa przyznania godzin na nauczanie indywidualne w czasie epidemii

Nauczanie indywidualne, co do zasady, prowadzone jest w domu ucznia. W okresie zawieszenia funkcjonowania placówek oświatowych i realizacji procesu kształcenia w formie zdalnej, stosowanie takiego rozwiązania nie jest jednak możliwe. Wobec tego pojawia się pytanie – czy organ prowadzący może odmówić przyznania środków na realizację nauczania indywidualnego?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy stan epidemii uzasadnia odstąpienie od realizacji nauczania indywidualnego
  • Czy nauczanie indywidualne w czasie epidemii realizuje się w miejscu pobytu ucznia
Stawianie granic w kontakcie z uczniami i rodzicami

Stawianie granic w kontakcie z uczniami i rodzicami

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak zdalne nauczanie zmieniło specyfikę udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • W jaki sposób wyznaczać granicę i w jakich sytuacjach pozwalać na jej przekroczenie
  • Na czym polega tworzenie „listy ważnych spraw” oraz stosowanie zasady „trzech P”
Sprawdź inne serwisy