
Realizację programu „Podróże z klasą” szkoły rozpoczęły 2 września. MEN poinformował, że plan niektórych wycieczek może zostać skorygowany, jeśli planowane wyjazdy obejmowały tereny dotknięte powodzią. Sprawdź, jakich formalności w takiej sytuacji powinna dopełnić szkoła.

W związku z koniecznością udzielania wsparcia psychologicznego dzieciom i młodzieży, ich rodzinom oraz nauczycielom, MEN informuje o kolejnych działaniach pomocowych dla ofiar powodzi. Oprócz telefonicznej linii wsparcia przygotowano wskazówki dla nauczycieli i rodziców uczniów jak wspierać dzieci, by nie potęgować lęku oraz na jakie zachowania uczniów zwracać szczególną uwagę.

W związku z sytuacją powodziową w kraju, Rzecznika Praw Dziecka zaprasza na bezpłatny webinar poświęcony tym dramatycznym wydarzeniom. Webinar jest dostępny na FB Rzeczniczki Praw Dziecka i jest zapisem rozmowy z pedagożką i terapeutką – Lucyną Kicińską. Dowiesz się z niego jak zapewnić dzieciom wsparcie emocjonalne w tym trudnym czasie.

W dniu 16 września 2024 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego. Rząd nie wyklucza rozszerzenia stanu klęski żywiołowej o kolejne obszary.

Minister Edukacji ogłosił program wsparcia dla samorządów i uczniów dotkniętych powodzią. Pomoc obejmuje fundusze na odbudowę infrastruktury szkolnej, zasiłki dla rodzin oraz wsparcie psychologiczne i terapeutyczne dla uczniów. Kuratoria na bieżąco monitorują sytuację i są w stałym kontakcie z MEN.

W związku z sytuacją powodziową, coraz więcej szkół na południu Polski odwołuje zajęcia. Obecnie najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Przypominamy, że zawieszenie zajęć nie oznacza obowiązku organizowania zdalnego nauczania. Przepisy jednoznacznie wskazują, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach można odstąpić od organizowania dla uczniów zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Potrzeba pracy nad podejściem do nauczania wynika ze zmieniającej się rzeczywistości, upowszechnienia cyfrowych technologii, a także likwidacji prac domowych. W ramach wsparcia dla nauczycieli powstają różne materiały, w tym najnowsze publikacje Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Instytutu Badań Edukacyjnych. Nauczyciele mogą już pobrać bezpłatne poradniki ze wskazówkami jak wspierać uczniów w efektywnym uczeniu się w szkole i w domu.

W zeszłym roku NIK ustaliła, że wybór rzeczoznawców do opiniowania podręczników przez MEN dokonywany był w sposób nieformalny, z pominięciem ustalonych i obiektywnych kryteriów. W efekcie niewielu rzeczoznawców z listy MEN mogło zaopiniować podręczniki. RPO podkreśla, że tryb wskazania konkretnego rzeczoznawcy powinien być sformalizowany i transparentny, a informacja o tym powinna być dostępna dla zainteresowanych. Poznaj stanowisko MEN z 3.09.2024 r. w tej sprawie.