Już od 1 grudnia 2019 r. można składać wnioski o stypendium im. Hesia Gumprichta. Stypendium ma na celu wspieranie indywidualnych przedsięwzięć ukierunkowanych na wspieranie w rozwoju uzdolnionej młodzieży znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej. O stypendium mogą ubiegać się dzieci i młodzież do 18 roku życia. Maksymalna wysokość stypendium wynosi 10 000 zł brutto.
Wczesna identyfikacja zdolności dziecka pozwala na właściwe dostosowanie metod i form pracy oraz odpowiednią organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej ukierunkowanej na rozwijanie zdolności. Zapoznaj się z przykładową informacją o funkcjonowaniu dziecka zdolnego w grupie przedszkolnej, którą należy opracować m.in. na prośbę specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Szkolenie dla nauczycieli obala mity związane z uczniem zdolnym. Pozwala poznać jego prawdziwe oblicze, potrzeby, deficyty i trudności emocjonalne. Daję szansę na stworzenie mu lepszych warunków do rozwoju.
Przyjęło się przekonanie, że uczeń zdolny dobrze się uczy, nie sprawia trudności wychowawczych i jest wybitny w wybranej dziedzinie. A przecież szkoły pełne są uczniów zdolnych, którzy funkcjonują odmiennie: mają słabe oceny, podpadają nauczycielom i wydają się nie mieć żadnych ambicji. Paradoks? Przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się więcej.
Najważniejszym zadaniem dla nauczycieli jest pamiętanie, że uzdolnienia uczniowskie mogą obejmować różne dziedziny ich aktywności, a każda grupa tych uzdolnień jest ważna i należy jej poświęcić wysiłek, planując wsparcie zarówno w czasie zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych.
Arkusz nominacji możemy wykorzystać zarówno do rozpoznania poszczególnych elementów talentu, jak również rozpoznając specyficzne uzdolnienia akademickie.
Wyróżnionych zostało pięć obszarów znamionujących uzdolnienia w danym przedmiocie: (1) wiedza, (2) umiejętności, (3) aktywność, związana z zainteresowaniami i samodzielną pracą, (4) twórcze podejście do problemów oraz (5) światopogląd, związany z ogólną postawą i przekonaniami, powodującymi zaangażowanie w działalność w dziedzinie przyrodniczej. Liczba obserwowalnych zachowań w każdym z obszarów nie jest taka sama. Jest to związane z różnorodnością aktywności oraz z wiekiem uczniów.
Od 1 września 2017 r. obowiązuje nowe rozporządzenie regulujące warunki i tryb udzielania zezwoleń oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki dla uczniów uzdolnionych. Zasadniczą zmianą, umożliwiającą bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby uczniów, jest zmiana czasu, na jaki udzielane jest zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Dotychczas zezwolenie takie udzielane było na czas nie krótszy niż jeden rok szkolny, aktualnie wydaje się je na czas określony, bez wskazywania minimalnego okresu.
Uczeń zdolny, w powszechnym odbiorze, to uczeń wyróżniający się pozytywnie – najczęściej w zakresie przedmiotów szkolnych, a zwłaszcza konkursów i olimpiad. Za uczniów zdolnych przyjmuje się tylko tych uczniów, którzy mieszczą się w wymiarach ocenianych przez szkołę. Stąd wielu uzdolnionych uczniów nie jest docenianych i dowartościowanych w systemie szkolnym.
Pobierz przykładowy program wspierania zdolności uczniów szkoły podstawowej, możesz wykorzystać go jako inspirację podczas opracowywania dokumentu w Twojej szkole.
Ukazał się projekt rozporządzenia określający kwestie związane z kształceniem uczniów według indywidualnego programu lub toku nauki. Zakłada on m.in., że uczeń będzie mógł realizować indywidualny program lub tok nauki na każdym etapie edukacyjnym i w każdym typie szkoły.
Według badań psychopedagogicznych średnio co piąty uczeń jest zdolny. Biorąc pod uwagę całą populację uczniów w Polsce, zdolni stanowią zatem całkiem liczną grupę. Czy wiemy, czego oni tak naprawdę potrzebują od szkoły? Co szkoła mogłaby im dać, a co faktycznie daje, żeby zapobiec marnotrawieniu ich talentów?
Uczeń zdolny w szkole stanowi wyzwanie dla wszystkich nauczycieli. Istotnym wsparciem w tym zakresie może być współpraca z pedagogiem szkolnym. Zastosuj proponowane przez nas wskazówki.
Praca z dzieckiem uzdolnionym stanowi wyzwanie dla każdego nauczyciela, z uwagi na konieczność podejmowania wielu działań uwzględniających w procesie edukacji jego indywidualne predyspozycje.
Cechą charakterystyczną dzieci i uczniów uzdolnionych jest wczesne, spontaniczne pojawianie się pewnych predyspozycji i wysokiego poziomu sprawności w określonym obszarze aktywności. Ważna jest w tym zakresie rola nauczyciela w rozpoznaniu zdolności dziecka i odpowiednim stymulowaniu jego rozwoju.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i nie tylko.
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam że zapoznałam/em się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego powiadomień.