Szkolenie dla nauczycieli obala mity związane z uczniem zdolnym. Pozwala poznać jego prawdziwe oblicze, potrzeby, deficyty i trudności emocjonalne. Daję szansę na stworzenie mu lepszych warunków do rozwoju.
Przyjęło się przekonanie, że uczeń zdolny dobrze się uczy, nie sprawia trudności wychowawczych i jest wybitny w wybranej dziedzinie. A przecież szkoły pełne są uczniów zdolnych, którzy funkcjonują odmiennie: mają słabe oceny, podpadają nauczycielom i wydają się nie mieć żadnych ambicji. Paradoks? Przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się więcej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wyróżnionych zostało pięć obszarów znamionujących uzdolnienia w danym przedmiocie: (1) wiedza, (2) umiejętności, (3) aktywność, związana z zainteresowaniami i samodzielną pracą, (4) twórcze podejście do problemów oraz (5) światopogląd, związany z ogólną postawą i przekonaniami, powodującymi zaangażowanie w działalność w dziedzinie przyrodniczej. Liczba obserwowalnych zachowań w każdym z obszarów nie jest taka sama. Jest to związane z różnorodnością aktywności oraz z wiekiem uczniów.
Arkusz nominacji możemy wykorzystać zarówno do rozpoznania poszczególnych elementów talentu, jak również rozpoznając specyficzne uzdolnienia akademickie.
Od 1 września 2017 r. obowiązuje nowe rozporządzenie regulujące warunki i tryb udzielania zezwoleń oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki dla uczniów uzdolnionych. Zasadniczą zmianą, umożliwiającą bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby uczniów, jest zmiana czasu, na jaki udzielane jest zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Dotychczas zezwolenie takie udzielane było na czas nie krótszy niż jeden rok szkolny, aktualnie wydaje się je na czas określony, bez wskazywania minimalnego okresu.
Uczeń zdolny, w powszechnym odbiorze, to uczeń wyróżniający się pozytywnie – najczęściej w zakresie przedmiotów szkolnych, a zwłaszcza konkursów i olimpiad. Za uczniów zdolnych przyjmuje się tylko tych uczniów, którzy mieszczą się w wymiarach ocenianych przez szkołę. Stąd wielu uzdolnionych uczniów nie jest docenianych i dowartościowanych w systemie szkolnym.
Pobierz przykładowy program wspierania zdolności uczniów szkoły podstawowej, możesz wykorzystać go jako inspirację podczas opracowywania dokumentu w Twojej szkole.
Ukazał się projekt rozporządzenia określający kwestie związane z kształceniem uczniów według indywidualnego programu lub toku nauki. Zakłada on m.in., że uczeń będzie mógł realizować indywidualny program lub tok nauki na każdym etapie edukacyjnym i w każdym typie szkoły.
Według badań psychopedagogicznych średnio co piąty uczeń jest zdolny. Biorąc pod uwagę całą populację uczniów w Polsce, zdolni stanowią zatem całkiem liczną grupę. Czy wiemy, czego oni tak naprawdę potrzebują od szkoły? Co szkoła mogłaby im dać, a co faktycznie daje, żeby zapobiec marnotrawieniu ich talentów?
Uczeń zdolny w szkole stanowi wyzwanie dla wszystkich nauczycieli. Istotnym wsparciem w tym zakresie może być współpraca z pedagogiem szkolnym. Zastosuj proponowane przez nas wskazówki.
Praca z dzieckiem zdolnym i uzdolnionym stanowi wyzwanie dla każdego nauczyciela, z uwagi na konieczność podejmowania wielu działań uwzględniających w procesie edukacji jego indywidualne predyspozycje. Dowiedz się, jak wspierać dziecko zdolne i w jaki sposób korzystać z rozwiązań prawnych ukierunkowanych na rozwój uczniów wykazujących szczególne uzdolnienia.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.