Sprawdź czy obecnie możliwe jest zwołanie stacjonarnego zebrania rady pedagogicznej na terenie szkoły, jeżeli zapewnione zostanie zachowanie odpowiedniego dystansu między nauczycielami.
Szczególną rolę w procesie wychowania młodego pokolenia odgrywa wychowawca klasy. Zostaje mu powierzona konkretna grupa dzieci lub młodzieży. Jego zadaniem jest rozpoznanie problemów oraz monitorowanie poziomu realizacji celów wychowawczych. Następnie, zgodnie z wnioskami, planowanie lub modyfikowanie działań wychowawczych. Na co należy zwracać szczególną uwagę?
Od 27 kwietnia br. obowiązują zmiany wprowadzone do ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy – Prawo oświatowe, która określa nowe rozwiązania dotyczące klasyfikacji uczniów, m.in. tegorocznych maturzystów. Sprawdzamy, jakie rozwiązania można stosować już w tym roku szkolnym!
W szkołach publicznych program wychowawczo-profilaktyczny uchwala rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną w każdym roku szkolnym. Odrębną kwestią jest to, że może się zdarzyć, że większość treści programu zostanie powtórzona w kolejnym roku szkolnym lub zmodyfikowana, przez organy w nowym składzie, jednak zawsze program wymaga nowej uchwały.
Zakres diagnozy prowadzonej w związku z koniecznością opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego powinien wynikać z problemów występujących w danej społeczności szkolnej. Wskazaniem do wyboru obszaru diagnozy mogą być np. wyniki nauczania, analiza zachowań uczniów, sytuacje problemowe, chęć rozpoznania zagrożeń występujących w szkole itp. Program powinien zostać uchwalony do 30 września.
Nauczyciel może być zobowiązany do udziału w sierpniowym posiedzeniu rady pedagogicznej. Jednak często zdarza się, że nauczyciele w tym czasie przebywają jeszcze na wakacyjnych wyjazdach. Sprawdzamy, kiedy dyrektor może wyciągnąć konsekwencje służbowe wobec nauczyciela nieobecnego na radzie.
Podczas prac nad ewaluacją programu wychowawczo-profilaktycznego warto przeprowadzić spotkanie z radą pedagogiczną. Termin realizacji: wskazany jest luty 2018 r. – marzec 2018 r.
Szkoły i przedszkola muszą dostosować swoje dotychczasowe statuty do nowych przepisów do 30 listopada br. Obejrzyj e-szkolenie, żeby dowiedzieć się, jak zaktualizować statut szkoły publicznej na rok 2017/2018 – krok po kroku.
Dokumentacja związana z wydłużeniem etapu edukacyjnego powinna obejmować uchwałę rady pedagogicznej, opinię zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz zgodę rodziców. Ponadto konieczne jest udokumentowanie przebiegu nauczania ucznia (arkusz ocen) oraz ewentualne wydanie zaświadczenia o przebiegu nauczania.
Przepisy nie określają, kto może wnioskować o przedłużenie etapu edukacyjnego dla ucznia niepełnosprawnego, ale zwykle inicjatywa jest po stronie rodziców ucznia lub nauczyciela uczącego w porozumieniu z rodzicami.
O promowaniu do klasy programowo wyższej i ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.