O promowaniu do klasy programowo wyższej i ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dokumentacja związana z wydłużeniem etapu edukacyjnego powinna obejmować uchwałę rady pedagogicznej, opinię zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz zgodę rodziców. Ponadto konieczne jest udokumentowanie przebiegu nauczania ucznia (arkusz ocen) oraz ewentualne wydanie zaświadczenia o przebiegu nauczania.
Zakres diagnozy prowadzonej w związku z koniecznością opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego powinien wynikać z problemów występujących w danej społeczności szkolnej. Wskazaniem do wyboru obszaru diagnozy mogą być np. wyniki nauczania, analiza zachowań uczniów, sytuacje problemowe, chęć rozpoznania zagrożeń występujących w szkole itp. Program powinien zostać uchwalony do 30 września.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Przeczytaj również:
Rada pedagogiczna to najważniejszy organ kolegialny w szkole. Należyte funkcjonowanie rady pedagogicznej przekłada się na prawidłowe działanie szkoły. Organizacja rady powinna odbywać się zgodnie z przepisami Prawa oświatowego, a także przyjętym przez radę regulaminem. Podpowiadamy, jakie zaplanować rozwiązania organizacyjne dla rady pedagogicznej na nowy rok szkolny 2021/2022. Publikacja przedstawia w tabeli 14 najbardziej problematycznych kwestii dotyczących posiedzeń rady pedagogicznej wraz z komentarzami i wskazówkami ekspertów oświatowych. Do tematu dołączony jest aktualny regulamin rady pedagogicznej
Sprawdź czy obecnie możliwe jest zwołanie stacjonarnego zebrania rady pedagogicznej na terenie szkoły, jeżeli zapewnione zostanie zachowanie odpowiedniego dystansu między nauczycielami.
Szczególną rolę w procesie wychowania młodego pokolenia odgrywa wychowawca klasy. Zostaje mu powierzona konkretna grupa dzieci lub młodzieży. Jego zadaniem jest rozpoznanie problemów oraz monitorowanie poziomu realizacji celów wychowawczych. Następnie, zgodnie z wnioskami, planowanie lub modyfikowanie działań wychowawczych.
Szczególną rolę w procesie wychowania młodego pokolenia odgrywa wychowawca klasy. Zostaje mu powierzona konkretna grupa dzieci lub młodzieży. Jego zadaniem jest rozpoznanie problemów oraz monitorowanie poziomu realizacji celów wychowawczych. Następnie, zgodnie z wnioskami, planowanie lub modyfikowanie działań wychowawczych. Na co należy zwracać szczególną uwagę?
Od 27 kwietnia br. obowiązują zmiany wprowadzone do ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy – Prawo oświatowe, która określa nowe rozwiązania dotyczące klasyfikacji uczniów, m.in. tegorocznych maturzystów. Sprawdzamy, jakie rozwiązania można stosować już w tym roku szkolnym!
W szkołach publicznych program wychowawczo-profilaktyczny uchwala rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną w każdym roku szkolnym. Odrębną kwestią jest to, że może się zdarzyć, że większość treści programu zostanie powtórzona w kolejnym roku szkolnym lub zmodyfikowana, przez organy w nowym składzie, jednak zawsze program wymaga nowej uchwały.
Nauczyciel może być zobowiązany do udziału w sierpniowym posiedzeniu rady pedagogicznej. Jednak często zdarza się, że nauczyciele w tym czasie przebywają jeszcze na wakacyjnych wyjazdach. Sprawdzamy, kiedy dyrektor może wyciągnąć konsekwencje służbowe wobec nauczyciela nieobecnego na radzie.
Podczas prac nad ewaluacją programu wychowawczo-profilaktycznego warto przeprowadzić spotkanie z radą pedagogiczną. Termin realizacji: wskazany jest luty 2018 r. – marzec 2018 r.
Szkoły i przedszkola muszą dostosować swoje dotychczasowe statuty do nowych przepisów do 30 listopada br. Obejrzyj e-szkolenie, żeby dowiedzieć się, jak zaktualizować statut szkoły publicznej na rok 2017/2018 – krok po kroku.
Przepisy nie określają, kto może wnioskować o przedłużenie etapu edukacyjnego dla ucznia niepełnosprawnego, ale zwykle inicjatywa jest po stronie rodziców ucznia lub nauczyciela uczącego w porozumieniu z rodzicami.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.