Indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. Po dostarczeniu do szkoły orzeczenia, dyrektor przydziela poszczególnym nauczycielom godziny zajęć z uczniem. Ich sytuacja zmieni się po upływie czasu, na jaki wydano orzeczenie, ale także w przypadku zawieszenia organizacji nauczania indywidualnego. Takie zawieszenie pociąga za sobą skutki dla nauczycieli, którym dyrektor powierzył prowadzenia zajęć, a także – zobowiązuje do wprowadzenia zmian w arkuszu organizacyjnym.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Ekspert wyjaśnia regulacje dotyczące możliwości zorganizowania indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania w formie zdalnej.
Rosnąca liczba zachorowań na koronawirusa niepokoi rodziców, w szczególności zaś rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i problemami zdrowotnymi. Zwracają się oni do dyrektorów szkół z prośbą o zorganizowanie dla swoich dzieci nauczania w formie zdalnej, mimo że szkoły pracują stacjonarnie. Jakie możliwości ma dyrektor? Czy ze względu na wyjątkowe okoliczności związane z pandemią koronawirusa może w indywidualnych przypadkach zorganizować zdalne nauczanie dla wybranych uczniów?
Świadectwa szkolne wydaje się według wzorów określonych w rozporządzeniu wydanym przez Ministra Edukacji Narodowej. W żadnym wzorze świadectwa nie uwzględniono miejsca na dokonanie adnotacji o spełnianiu obowiązku szkolnego w formie nauczania indywidualnego. Sprawdź czy na świadectwie powinna znaleźć się informacja o nauczaniu indywidualnym.
Uczeń, który otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego co do zasady nie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych na ternie szkoły. Niejednokrotnie takiemu uczniowi trzeba jednak udzielać również pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy te zajęcia muszą być zorganizowane w domu ucznia czy raczej może on uczestniczyć w nich w szkole.
W szkole może dojść do sytuacji, w której w indywidualnym programie nauki realizację określonych zajęć prowadzonych przez tego samego nauczyciela przewidziano dla więcej niż jednego ucznia. Czy w takim przypadku takie zajęcia mogą być prowadzone np. dla dwójki uczniów w tym samym czasie? Poznaj odpowiedź eksperta.
Zorganizowanie nauczania indywidualnego często wiąże się z wieloma trudnościami natury logistycznej, zarówno dla dyrektora szkoły i nauczycieli, jak również dla rodziców. Ci ostatni nie zawsze są obecni w domu w czasie zajęć prowadzonych przez wyznaczonych nauczycieli. Czy nauczyciel może odmówić prowadzenia zajęć, kiedy dziecko przebywa w domu samo? A może rodzice powinni zapewnić mu w tym czasie opiekę innych dorosłych osób, np. dziadków lub starszego rodzeństwa?
Nauczanie indywidualne jest organizowane dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Zajęcia są wówczas prowadzone z uczniem w miejscu jego zamieszkania przez nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie tych zajęć. Czy taki uczeń musi przystępować do egzaminów pozwalających na ustalenie ocen klasyfikacyjnych?
Przeczytaj również:
Organizacja nauczania indywidualnego nierzadko wiąże się z szeregiem trudności natury organizacyjnej. Zapewnienie objętemu nim uczniowi dostępu do wszystkich zajęć przewidzianych w ramowym planie nauczania niekiedy wymaga od dyrektora zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Rozwiązaniem takich problemów mogłoby być „przesunięcie” realizacji niektórych przedmiotów do realizacji w klasie programowo wyższej. Czy takie działanie będzie zgodne z prawem?
Nauczyciele, którym przydzielono godziny zajęć indywidualnych w ramach godzin ponadwymiarowych nie zawsze rzeczywiście je realizują. W takiej sytuacji powstaje pytanie – czy za niezrealizowane zajęcia nauczycielowi należy się wynagrodzenie? Sprawdź, jakie zasady obowiązują w sytuacji, gdy zajęcia indywidualne nie odbywają się z powodu choroby ucznia.
Uczniowie realizujący obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy zapewnić możliwość uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych. Czy zajęcia powinny odbywać się na terenie szkoły?
W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Pobierz druki przydatne do organizacji nauczania indywidualnego!
Resort edukacji przygotował odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z edukacją włączającą. Duża część z nich dotyczy indywidualnego nauczania. Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze z nich.
Do Rzecznika Praw Obywatelskich coraz częściej trafiają skargi rodziców oraz apele organizacji pozarządowych dotyczące sposobu organizacji nauczania indywidualnego dla dzieci z niepełnosprawnościami. Podstawowym problemem jest brak możliwości nauki w szkole.
MEN przypomina: każdy uczeń z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo do indywidualnych zajęć organizowanych w szkole.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.