Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży. Uwzględniono w nim najnowsze zmiany, które zaczną obowiązywać już od 7 grudnia 2024 r.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
W przypadku uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, do wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania (IN) konieczne jest zaświadczenie lekarskie określające możliwość dalszego kształcenia w zawodzie i realizacji praktycznej nauki zawodu. Powstaje jednak pytanie, czy przy ponownym wniosku o IN należy żądać nowego zaświadczenia, jeśli poprzednie ma odległą datę ważności.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego obliguje dyrektora do jego organizacji. Dotyczy to również szkoły niepublicznej, która nie może odmówić realizacji orzeczenia. Sprawdź, które przepisy wskazują na obowiązek organizowania nauczania indywidualnego w szkole niepublicznej.
Nauczanie indywidualne organizuje się na wniosek rodzica lub prawnego opiekuna na okres wskazany w orzeczeniu. Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami czas realizacji nauczania nie może być krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny. Pobierz wzór informacji dotyczącej organizacji indywidualnego nauczania.
Organizacja indywidualnego nauczania budzi wiele pytań i wątpliwości. Szczególnie istotnym wyzwaniem jest pogodzenie ograniczonej liczby godzin dydaktycznych, które są przeznaczone na indywidualne nauczanie, z koniecznością realizacji pełnej podstawy programowej. efektywnie planować realizację takich zajęć w ramach indywidualnego nauczania, uwzględniając wymagania prawne oraz potrzeby ucznia? Jakie rozwiązania umożliwiają zachowanie równowagi pomiędzy wymogami formalnymi a praktycznymi ograniczeniami?
Od 7 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy pozwalające na prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego stacjonarnie na terenie szkoły. Wprowadzona zmiana ma na celu ułatwienie organizacji indywidualnego nauczania. Nowe regulacje budzą jednak pewne wątpliwości. W artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania oraz wyjaśniamy, jak organizować indywidualną naukę zgodnie z prawem.
W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Potrzeby ucznia, jego możliwości psychofizyczne, warunki domowe, a także ograniczona liczba godzin nauczania indywidualnego mogą uzasadniać konieczność odstąpienia od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, w jaki sposób należy dokumentować prowadzenie zajęć realizowanych w nauczaniu indywidualnym. Oznacza to, że ani dyrektor szkoły ani rodzice nie powinni żądać sporządzania przez nauczycieli dodatkowych rejestrów czy składania podpisu w dokumentach niebędących dziennikiem zajęć. Przepisy nie określają jednak wzoru takiego dziennika ani jego zawartości. W artykule przedstawiamy optymalną zawartość tego dokumentu.
Z artykułu dowiesz się:
W Dzienniku Ustaw RP ogłoszono rozporządzenie zmieniające zasady organizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Resort edukacji wprowadza możliwość prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania na terenie szkoły i przedszkola. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, którzy uczniowie będą mogli uczęszczać na lekcje w szkole.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.