nauczanie indywidualne

Organizacja nauczania indywidualnego w szkole – rozwiązujemy problemy dotyczące organizacji zajęć dla dzieci i młodzieży na terenie szkoły

Organizacja nauczania indywidualnego w szkole – rozwiązujemy problemy dotyczące organizacji zajęć dla dzieci i młodzieży na terenie szkoły

Od 7 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy pozwalające na prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego stacjonarnie na terenie szkoły. Wprowadzona zmiana ma na celu ułatwienie organizacji indywidualnego nauczania. Nowe regulacje budzą jednak pewne wątpliwości. W artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania oraz wyjaśniamy, jak organizować indywidualną naukę zgodnie z prawem.

Zgodnie z art. 127 ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub szkoły. W niniejszym artykule omawiamy zasady organizacji indywidualnego nauczania dla uczniów, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zorganizować nauczanie indywidualne na terenie szkoły?
  • Czy rodzice muszą złożyć wniosek, aby rozpocząć nauczanie indywidualne w szkole?
  • Czy dyrektor ma obowiązek pozytywnie rozpatrzyć wniosek o nauczanie indywidualne w szkole?
  • W jakich sytuacjach można odmówić zorganizowania zajęć indywidualnych na terenie szkoły?
  • Jakie warunki muszą spełniać pomieszczenia do prowadzenia lekcji indywidualnie?
  • Czy można zorganizować wspólne zajęcia indywidualne dla więcej niż jednego ucznia?
  • Jakie są zasady dotyczące wyboru nauczycieli prowadzących zajęcia indywidualne?
  • Czy organizacja zajęć szkole wymaga zgody organu prowadzącego lub kuratora oświaty?
  • W jakim terminie można złożyć wniosek o nauczanie indywidualne w szkole?
  • Jaki jest tygodniowy wymiar godzin indywidualnego nauczania na terenie szkoły?
  • Czy zajęcia indywidualne muszą odbywać się w tych samych godzinach, co lekcje klasy?
Organizacja nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży w pytaniach i odpowiedziach

Organizacja nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży w pytaniach i odpowiedziach

  Komu i na jakich zasadach przysługuje nauczanie indywidualne?

Komu i na jakich zasadach przysługuje nauczanie indywidualne?

Czy indywidualne nauczanie to rzeczywiście najlepsze rozwiązanie dla ucznia, który ma trudności w funkcjonowaniu szkolnym? Czy każdy, kto napotyka przeszkody w nauce, może zostać objęty tą formą edukacji? Wokół tego zagadnienia narosło wiele nieporozumień i błędnych przekonań. W praktyce edukacyjnej zdarzało się, że indywidualne nauczanie traktowano jako „sposób” na uczniów mających trudności wychowawcze lub problemy w nauce, co nie zawsze było zgodne z jego pierwotnym przeznaczeniem. W artykule wyjaśniamy, komu faktycznie przysługuje nauczanie indywidualne i jakie są jego prawne oraz organizacyjne ramy. Przedstawiamy również alternatywne formy wsparcia dla uczniów, które nie odcinają ich od środowiska szkolnego, a jednocześnie pozwalają dostosować proces edukacyjny do ich potrzeb.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie kryteria musi spełniać uczeń, aby otrzymać orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego?
  • Dlaczego nauczanie indywidualne nie jest rozwiązaniem dla każdego ucznia z trudnościami?
  • Czy niepełnosprawność oznacza konieczność nauczania indywidualnego?
  • Czym różni się nauczanie indywidualne od zindywidualizowanej ścieżki kształcenia i kształcenia specjalnego?
  • Czy nauczanie indywidualne oznacza całkowitą izolację ucznia od szkoły?
  • Kto i na jakich zasadach może zawiesić lub zakończyć nauczanie indywidualne?
  • Jaki jest tygodniowy wymiar godzin zajęć w ramach nauczania indywidualnego?
Sprawdź inne serwisy