Czy organ prowadzący szkołę może kontrolować realizację orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania? Organ prowadzący szkołę nie może kontrolować realizacji orzeczeń o indywidualnym nauczaniu. Jego kompetencje w tym zakresie są ograniczone. Choć obowiązkiem organu prowadzącego jest zapewnienie warunków do realizacji nauczania indywidualnego, to nie ma on prawa ani do ingerowania, ani do żądania szczegółowych informacji o realizacji konkretnego orzeczenia. W artykule wyjaśniamy, jakie obowiązki i ograniczenia ciążą na organie prowadzącym w kontekście indywidualnego nauczania.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia zmieniającego zasady organizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Resort edukacji chce wprowadzić możliwość prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania również na terenie jednostki systemu oświaty. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, którzy uczniowie będą mogli uczęszczać do szkoły.
Uczeń z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu i posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może jednocześnie posiadać orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego. Wątpliwości budzi jednak to, czy podstawą do nauczania indywidualnego może być właśnie spektrum autyzmu.
Uczeń realizujący obowiązek szkolny w formie indywidualnego nauczania realizuje wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania. Czy w związku z tym dyrektor szkoły powinien zapewnić mu zajęcia z wychowania fizycznego? Sprawdź, jakie kroki podjąć, aby możliwe było zwolnienie z WF ucznia realizującego nauczanie indywidualne.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Uczniowie objęci nauczaniem indywidualnym podlegają ogólnym zasadom klasyfikacji. Oznacza, że powinna zostać dla nich ustalona również ocena zachowania, mimo że zajęcia realizują w miejscu zamieszkania. Jakie aspekty brać pod uwagę ustalając tę ocenę?
W przypadku uczniów objętych nauczaniem indywidualnym egzamin ósmoklasisty może zostać przeprowadzony w domu. Nie jest to jednak obowiązek. Przepisy prawa oświatowego nie zawierają zakazu pisania tego egzaminu w szkole. Wręcz przeciwnie – zorganizowanie egzaminu w domu ucznia powinno mieć miejsce tylko w uzasadnionych przypadkach.
Zdarza się, że nauczyciele odmawiają prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania w domu ucznia. Odmowę uzasadniają np. sytuacją rodzinną czy warunkami, w jakich miałyby być prowadzone lekcje. W takich przypadkach często pojawia się propozycja, aby zajęcia indywidualnego nauczania zorganizować poza domem – ww poradni psychologiczno-pedagogicznej, ośrodku pomocy społecznej lub innym miejscu publicznym. Czy zastosowanie takiego rozwiązania jest dopuszczalne?
Uczeń objęty nauczaniem indywidualnym powinien mieć możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli wskazane jest objęcie nią. Pojawiają się jednak liczne wątpliwości czy zajęcia w ramach pomocy mają być organizowane w domu ucznia czy w szkole. Dowiedz się, czy w przypadku nauczania indywidualnego, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny odbywać się w domu ucznia czy na terenie szkoły.
Dyrektor szkoły zorganizuje nauczanie indywidualne, pod warunkiem dostarczenia przez rodziców odpowiednich dokumentów. Sam przebieg nauczania indywidualnego dokumentują natomiast nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem. Sprawdź, jakie dokumenty powinny być przygotowane w związku z organizacją nauczania indywidualnego.
Z artykułu dowiesz się między innymi:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.