Nie ma przepisu określającego wymiar zajęć w nauczaniu indywidualnym. Przepisy wskazują jedynie ogólną liczbę godzin, w ramach której należy uwzględnić kryterium realizacji podstawy programowej. Kto ustala zatem wymiar zajęć w nauczaniu indywidualnym i czym powinien się kierować?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Dojeżdżanie na zajęcia nauczania indywidualnego często jest kłopotliwe dla nauczycieli. Z tego powodu zdarza się, że nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora szkoły odmawiają realizacji nauczania indywidualnego. Sprawdź, czy odmowa realizacji nauczania indywidualnego w domu ucznia jest możliwa i jak szkoła może rozwiązać taki problem. Czy w takiej sytuacji dyrektor może odmówić organizacji nauczania indywidualnego dla ucznia, który posiada orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną?
Sam fakt długotrwałej choroby ucznia nie uzasadnia zorganizowania dla niego nauczania indywidualnego. Konieczne jest w tym celu orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydane dla ucznia przez zespół orzekający poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, co zrobić, gdy uczeń długotrwale nieobecny kwalifikuje się do nauczania indywidualnego.
Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania spełniają obowiązek szkolny lub nauki bez uczęszczania do placówki. Trzeba jednak pamiętać, że w ich przypadku również sprawdzana jest obecność na lekcjach i zliczana frekwencja. Odwołanie lekcji przez rodzica lub pełnoletniego ucznia jest równoznaczne z nieobecnością. Pojawia się więc pytanie, czy odwoływanie zajęć może mieć wpływ na klasyfikację ucznia z indywidualnym nauczaniem?
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, w jaki sposób należy dokumentować prowadzenie zajęć realizowanych w nauczaniu indywidualnym. Oznacza to, że ani dyrektor szkoły ani rodzice nie powinni żądać sporządzania przez nauczycieli dodatkowych rejestrów czy składania podpisu w dokumentach niebędących dziennikiem zajęć. Przepisy nie określają jednak wzoru takiego dziennika ani jego zawartości. W artykule przedstawiamy optymalną zawartość tego dokumentu.
Z artykułu dowiesz się:
Przepisy nie określają szczegółowo terminu, od którego powinny być realizowane zajęcia indywidualne z uczniem. Podstawą organizacji nauczania indywidualnego jest orzeczenie o takiej potrzebie złożone w szkole, rozumiane jako oczekiwanie rodziców do realizacji orzeczenia. Sprawdź, od jakiego momentu rozpoczyna się indywidualne nauczanie z uczniem.
Za właściwą organizację warunków kształcenia uczniów odpowiada dyrektor szkoły, do której uczeń został przyjęty i spełnia w niej obowiązek edukacyjny. Dotyczy to także ucznia przyjętego spoza obwodu. To z kolei oznacza, że szkoła musi organizować i realizować nauczanie indywidualne dla ucznia spoza obwodu szkoły, jeżeli posiada on orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor szkoły ma obowiązek zorganizowania dla ucznia indywidualnego nauczania, jeżeli doręczone zostanie odpowiednie orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Żadne przepisy nie mówią jednak, że o tym fakcie należy zawiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny, tj. kuratora oświaty. Zawiadomienie będzie jednak konieczne, jeżeli rodzic lub pełnoletni uczeń wystąpi z wnioskiem o realizację nauczania w formie zdalnej.
Przepisy stanowią, że w przypadku uczęszczania do szkoły ucznia z orzeczeniem wydanym ze względu na spektrum autyzmu lub niepełnosprawności sprzężone, konieczne jest zatrudnienie dodatkowej kadry. Uczeń z orzeczeniem może jednak otrzyma także orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Czy trzeba przydzielić mu nauczyciela wspomagającego? Sprawdź, czy nauczanie indywidualne wyłącza obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspomagającego dla ucznia z orzeczeniem.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może otrzymać także orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Którym nauczycielom dyrektor szkoły powinien powierzyć wtedy prowadzenie zajęć? Czy powinni być to ci nauczyciele prowadzący zajęcia rewalidacyjne, czy raczej przedmiotowcy, którzy nie mają kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej? Sprawdź, jak optymalnie zorganizować nauczanie i pomoc dla ucznia.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje do dyrektora do zapewnienia uczniowi wskazanych warunków realizacji obowiązku szkolnego. W związku z tym pojawia się pytanie, czy na organizację nauczania indywidualnego szkole przysługują dodatkowe środki w ramach subwencji oświatowej?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.