dostosowania edukacyjne

Dyskalkulia a dostosowania na maturze z matematyki

Archiwalny Dyskalkulia a dostosowania na maturze z matematyki. Wyjaśnienia MEiN

Rozwojowe zaburzenia arytmetyczne (wg ICD-10 specyficzne zaburzenia matematyczne), powszechnie nazywane dyskalkulią to w dużym uproszczeniu zaburzenie zdolności wykonywania działań matematycznych. W literaturze wyróżnia się wiele różne rodzaje dyskalkulii (werbalna, leksykalna, graficzna, wykonawcza, operacyjna czy pojęciowo-poznawcza). Łączy je jedno – diagnoza dyskalkulii poparta odpowiednim dokumentem wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną umożliwia dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb ucznia. Na czym polegają dostosowania na maturze dla osób z dyskalkulią i czy są wystarczające?  Na ten temat wypowiedziało się Ministerstwo Edukacji i Nauki – poznaj te wyjaśnienia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy jest możliwe zwolnienie osób z dyskalkulią z obowiązku zdawania matury z matematyki?
  • Czy istnieje możliwość obniżenia progu zdawalności na maturze z matematyki dla osób z dyskalkulią?
  • Z jakich dostosowań na egzaminie maturalnym kogą skorzystać osoby z diagnozą dyskalkulii?
  • Komu przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania matury?
  • Kto sprawdza prace maturalne uczniów posiadających opinię o dyskalkulii?
  • Jakie są zasady oceniania zadań otwartych w pracach zdających z dyskalkulią?
  • Jak przebiega sprawdzanie prac maturalnych osób ze stwierdzoną dyskalkulią?
Uczeń z afazją rozwojową w szkole – dostosowania, pomoc i wsparcie

Uczeń z afazją rozwojową w szkole – dostosowania, pomoc i wsparcie

Uczniowie z afazją rozwojową, to uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na afazję rozwojową wymaga dostosowania warunków i sposobu nauki do potrzeb ucznia. W artykule wyjaśniono, czym jest afazja rozwojowa oraz w jaki sposób nauczyciele mogą wspierać proces uczenia się dziecka w zależności od obrazu zaburzenia.

W terminologii logopedycznej stosuje się termin afazja w odniesieniu do dwóch grup pacjentów – z afazją rozwojową (ujawniającą się już we wczesnym dzieciństwie) oraz z afazją nabytą (dotyczącą głównie osób dorosłych). Afazja rozwojowa to specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka. Dzieci pomimo prawidłowego słuchu fizycznego i normy intelektualnej, mają trudności z nabywaniem i rozumieniem mowy. Spowodowana jest uszkodzeniem pewnych struktur mózgowych, często w postaci mikrourazów o nieznanej genezie i niejednoznacznym mechanizmie (i przyczynach) powstania. Afazja rozwojowa bywa zamiennie nazywana niedokształceniem mowy o typie afazji, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego (NMPK), niedorozwojem mowy, afazją wrodzoną, dysfazją, alalią, SLI (specyficzne zaburzenia językowe). W najnowszej Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-11 wprowadzono termin DLD – Developmental Language Disorders (rozwojowe zaburzenia językowe). Afazja (nabyta)dotyka natomiast zazwyczaj osób dorosłych. Jest utratą zdolności językowych na skutek uszkodzenia mózgu. Do afatycznych zaburzeń mowy prowadzą najczęściej urazy czaszkowo-mózgowe, udary i guzy mózgu. Utrata pewnych struktur mózgowych u dzieci (po 6. roku życia, czyli w okresie postlingwalnym) to afazja dziecięca. Cechą wspólną obu zaburzeń, afazji rozwojowej i afazji, jest lokalizacja uszkodzenia – ośrodkowy układ nerwowy. Różne są m.in. obraz zaburzenia, sposób diagnozowania czy sposób prowadzenia terapii.
Sposób funkcjonowania dziecka zależy w największym stopniu od:
  • typu zaburzenia,
  • stopnia nasilenia występowania zaburzenia,
  • dotychczasowych doświadczeń dziecka (m.in. środowiska życia, skuteczności i intensywności stosowanych oddziaływań terapeutycznych).
Afazja rozwojowa to specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka. Dzieci mają trudności z nabywaniem i rozumieniem mowy pomimo normy intelektualnej i prawidłowego słuchu fizycznego. Wyróżnia się trzy rodzaje afazji rozwojowej:
  1. afazja rozwojowa typu ekspresyjnego (ruchowa, motoryczna) – dziecko nie mówi lub mówi bardzo słabo, ale rozumie mowę,
  2. afazja rozwojowa typu percepcyjnego (sensoryczna) – rozumienie mowy jest dla dziecka ograniczone, a mowa czynna samego dziecka jest agramatyczna i niewyraźna,
  3. afazja rozwojowa typu mieszanego (motoryczno-sensoryczna) – połączenie cech obu poprzednich typów zaburzenia, tzn. dziecko nie mówi lub słabo mówi (zaburzenia ruchowe) oraz nie rozumie lub słabo rozumie mowę otoczenia (zaburzenia ekspresji).
Jakie trudności występują w funkcjonowaniu językowym ucznia z afazją rozwojową? Najczęściej dziecko z afazją rozwojową ma trudności z wszystkimi czynnościami związanymi z komunikacją werbalną, czyli [1]:
  • powtarzaniem,
  • percepcją, czyli rozumieniem mowy,
  • ekspresją, czyli nadawaniem mowy,
  • czytaniem i pisaniem.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest afazja rozwojowa i co odróżnia ją od afazji nabytej?
  • Jakie rodzaje afazji rozwojowej wyróżniamy?
  • Z jakimi problemami w mowie wiąże się afazja rozwojowa?
  • Jakie trudności występują w funkcjonowaniu językowym dziecka z afazją rozwojową?
  • W jaki sposób wspierać proces uczenia się dzieci z afazją rozwojową?
  • Skąd czerpać wiedzę o afazji rozwojowej?

W artykule zamieszczono propozycje działań zwiększających efektywność nauki dzieci:

  • z trudnością z uwagą i przetwarzaniem słuchowym,
  • z trudnością w rozumieniu mowy,
  • z trudnością w wypowiadaniu się,
  • z trudnością w czytaniu i pisaniu,
  • z trudnością w uczeniu się matematyki,
  • z zaburzeniem motoryki.
Praca z uczniem ze spektrum autyzmu na lekcjach języka obcego – porady praktyczne

Praca z uczniem ze spektrum autyzmu na lekcjach języka obcego – porady praktyczne

Z roku na rok przybywa w szkołach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy wymagają indywidualnego wsparcia. Dostosowania wymagań edukacyjnych wymagają m.in. dzieci z zaburzeniami autystycznymi. Praca z uczniami w spektrum stanowi wyzwanie dla każdego nauczyciela, nie wyłączając nauczycieli języków obcych. Jak przełamać wzajemne obawy, lęki i frustracje? W jaki sposób prowadzić lekcje języka obcego, aby rozwinąć potencjał ucznia z zaburzeniem ze spektrum autyzmu? W jaki sposób zachęcić dziecko do nauki języków obcych, pomóc mu odkryć radość z poznawania nowego języka, zapobiec wykluczeniu językowemu? Garść praktycznych porad w tym zakresie z pewnością usprawni proces opanowywania nowego języka.

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) to uczniowie, którzy nie potrafią samodzielnie sprostać wymogom obowiązujących programów nauczania. SPE stosuje się przede wszystkim wobec następujących grup uczniów:
  • z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na różne niepełnosprawności, w tym autyzm i zespół Aspergera,
  • z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej przykładowo ze względu na choroby przewlekle,
  • potrzebujących wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, m.in. w przypadku szczególnych uzdolnień.
Uczniowi z SPE wykazują zróżnicowane trudności uczenia się, wymagające dostosowania kształcenia szkolnego do ich indywidualnych potrzeb i rozwoju. Dotyczy to w szczególności dostosowania:
  • przestrzeni i infrastruktury szkolnej sprzyjającej uczeniu się,
  • tempa pracy, metod, form nauczania i sprawdzania wiedzy, celów i treści merytorycznej,
  • współpracy z nauczycielami specjalistami – nauczyciel wspierający, asystent, specjalista
  • pracy w społeczności klasowej, przyjmującej i funkcjonującej z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Należy pamiętać, że zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego są dla nauczycieli i szkoły wiążące.
Podejście włączające zakłada skuteczne zarządzanie różnorodną klasą przez nauczyciela. Klasa różnorodna to klasa składająca się z uczniów rozwijających się niejednolicie, z różnorodnymi umiejętnościami i trudnościami edukacyjnymi oraz odmiennymi stylami i tempem przyswajania wiedzy. Nauczanie włączające realizowane przez pedagogów szkolnych zakłada elastyczność i wyrozumiałość wobec heterogeniczności klasy, właściwe wykorzystanie różnych strategii prowadzenia zajęć, uwzględnianie indywidualnych zainteresowań uczniów, dostosowywanie wymagań do możliwości kształcących się, klarowne i życzliwe porozumiewanie się, współpracę z innymi pedagogami oraz postrzeganie dziecka nie w kontekście jego niepełnosprawności, lecz jako osobę integralną o indywidualnym potencjale. Dodatkowo warto pamiętać, że w klasie różnorodnej niezwykle ważne są poczucie bezpieczeństwa, własnej wartości, zapał do pracy i zdrowie psychiczne wszystkich uczestników. Klarowna i powtarzalna struktura pracy, znajomość i przestrzeganie obowiązujących zasad na lekcji, pozytywne nastawienie nauczyciela do uczniów i wykonywanych obowiązków, jego cierpliwość, życzliwość, żelazna konsekwencja i determinacja również decydują o sukcesie indywidualnym i grupowym. W odniesieniu do nauczania języka obcego w klasie różnorodnej przydatną mogą być następujące wytyczne:
  • nierozpraszająca aranżacja przestrzeni klasowej, w tym celowe usadzenie uczniów ze SPE,
  • praca ciałem, przykładowo wydawanie poleceń za pomocą gestów i mimiki,
  • stosowanie systemu pochwał/ostrzeżeń,
  • wykorzystywanie multisensorycznych form i metod pracy dostosowanych do różnych stylów uczenia się.
Sprawdź inne serwisy