Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało poradnik na temat roli i zadań psychologów pracujących z dziećmi i młodzieżą w szkołach i placówkach oświatowych. Publikacja zawiera rekomendacje MEN na temat sposobu realizacji tych zadań. Materiały skierowane są do dyrektorów szkół, nauczycieli oraz specjalistów zatrudnionych w placówkach systemu edukacji.
Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na interpelację poselską w sprawie wprowadzenia pełnowymiarowych lekcji wychowania fizycznego w klasach I-III szkół podstawowych. Czy MEN rozważa taką zmianę? Czy nie zabraknie nauczycieli przygotowanych do prowadzenia zajęć WF-u z uczniami klas I–III szkół podstawowych?
Po zniesieniu przez MEN tzw. wstępnych deklaracji maturalnych, maturzysta, który podejdzie wiosną do egzaminu, będzie składał deklarację przystąpienia do matury tylko raz. Termin na złożenie deklaracji mija już 7 lutego. Będzie to decyzja ostateczna, bez możliwości zmiany.
Ośrodek Rozwoju Edukacji zachęca doradców metodycznych do korzystania ze strony internetowej projektu „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”. Sprawdź, dlaczego warto odwiedzić stronę projektu.
Zapraszam do przeglądu nowości z ostatniego tygodnia.
W grudniu MEN podpisało umowę na realizację projektu, który ma na celu wspieranie nastolatków w kryzysach psychicznych. Mowa o pilotażowym programie wsparcia rówieśniczego w profilaktyce zdrowia psychicznego, który – zgodnie z zapowiedzią MEN – ma ruszyć w marcu 2024 r.
Kuratoria oświaty raportują coraz większe braki kadrowe w szkołach. Z analiz wynika, że nauczyciele odchodzą z zawodu m.in. ze względu na brak elastyczności w pracy. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na interpelację w sprawie elastyczności systemu pracy nauczycieli oraz niematerialnych czynników wpływających na atrakcyjność zawodu.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało do placówek oświatowych Standardy postępowania dla nauczycieli i specjalistów, które dotyczą pracy z osobami w kryzysie samobójczym, po próbach samobójczych oraz w żałobie po stracie spowodowanej samobójstwem. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami.
Godzina dostępności nauczycieli, tzw. godzina czarnkowa została wprowadzona w 2022 roku. Miała to być 1 dodatkowa godzina w tygodniu, którą nauczyciel spędza w szkole i może ją przeznaczyć na konsultację z uczniami lub innymi nauczycielami. W praktyce, wielu pedagogów uważa ją za fikcję, która nie odpowiada na realne potrzeby. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na interpelację w sprawie likwidacji godzin dostępności nauczycieli.
24 grudnia 2024 zakończyły się konsultacje rządowego programu wsparcia obywateli Ukrainy w polskim systemie oświaty – „Szkoła dla wszystkich”. Program dotyczy wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027. Swoje uwagi w wystąpieniu z 31 grudnia 2024 r. do MEN zgłosił także zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka.
W Dzienniku Ustaw ogłoszono ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to, że od 27 grudnia 2024 r. obowiązują zmiany w prawie oświatowym. Sprawdź, co się zmienia.
Minister cyfryzacji oraz minister edukacji otrzymali interpelację w sprawie mLegitymacji nauczycielskich. Znane są już wyjaśnienia obydwu resortów. Sprawdź, jak odpowiedziano na listę pytań z interpelacji poselskiej.
Do ministra edukacji wpłynęła interpelacja w sprawie dodatkowych godzin pracy nauczycieli w innych szkołach. Aktualnie szkoły w Polsce zmagają się z problemami kadrowymi. Obowiązujące przepisy sprzyjają natomiast modelowi pracy, który powoduje, że nauczyciele chętniej podejmują pracę w innych szkołach, zamiast zwiększać zaangażowanie w szkole macierzystej. Sprawdź, jak MEN odpowiada na poselskie pytania w tej sprawie.
Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia pragniemy złożyć Państwu serdeczne życzenia. Niech ten wyjątkowy czas przyniesie chwile wytchnienia od codziennych trosk, radość w sercach i wiele ciepła płynącego z obecności najbliższych.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.