Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprasza na specjalistyczne szkolenie dotyczące diagnozy niepełnosprawności słuchowej oraz organizacji wsparcia edukacyjnego. Szkolenie jest dedykowane pracownikom publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i ma na celu dostarczenie niezbędnych umiejętności i wiedzy potrzebnej do efektywnego wsparcia uczniów z niepełnosprawnością słuchu.
Od 1 września 2024 roku w szkołach pojawią się znaczące zmiany. Minister Edukacji podpisała rozporządzenie, które wprowadza obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy w ramach godzin wychowawczych oraz rezygnację z przedmiotu Historia i Teraźniejszość (HiT) dla uczniów rozpoczynających naukę w szkołach ponadpodstawowych.
W dniu 20 maja 2024 r. ogłoszono tekst jednolity ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Oznacza to, że powołując się na przepisy ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, należy uwzględnić już nowy tekst jednolity.
Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Ośrodka Rozwoju Edukacji zaprasza do udziału w konferencji Ocena funkcjonalna i skrining rozwoju małego dziecka w nowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodzin, która odbędzie się online 5 czerwca 2024 r.
W dniu 17 maja 2024 r. ogłoszono tekst jednolity ustawy z 7 września 1991 r o systemie oświaty. Oznacza to, że powołując się na przepisy ustawy Prawo oświatowe należy uwzględnić już nowy tekst jednolity.
W dniu 16 maja 2024 r. ogłoszono tekst jednolity ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Oznacza to, że powołując się na przepisy ustawy Prawo oświatowe należy uwzględnić już nowy tekst jednolity.
Żyjemy w świecie, który nie jest ani w pełni wirtualny, ani w pełni realny. Jest dynamicznie zmieniającą się hybrydą, w której cyfrowa przestrzeń staje się naturalnym przedłużeniem codzienności. W epoce cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie palcem po ekranie smartfona budzi troskę, szczególnie wśród rodziców i opiekunów, kluczowym staje się pytanie: dlaczego tak ważne jest, by wiedzieć, co młodzi ludzie robią w internecie? O tym, jak i dlaczego warto, w kontekście korzystania z technologii, budować zrozumienie między pokoleniami, mówi dr Karol Jachymek, kulturoznawca i medioznawca z Uniwersytetu SWPS.
Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłasza konkurs Wybór szkoły podstawowej do pilotażu wdrażania modułowych e-podręczników w ramach projektu niekonkurencyjnego „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Do MEN wpłynęła poselska interpelacja dotycząca m.in. „odbiurokratyzowania” pracy szkół. Resort edukacji podkreśla, że obowiązki związane z dokumentowaniem działań szkoły i nauczycieli powinny być nakładane w sposób racjonalny, tzn. w zakresie koniecznym. Zapowiada również konsultacje społeczne w tym zakresie.
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na konferencję online pt. "Różnice edukacyjne a płeć uczniów", która odbędzie się 20 maja w godzinach 11:00 – 13:00. Oprócz prelekcji przewidziano także debatę. Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne.
Czy rodzice powinni mieć dostęp do ocen swoich pełnoletnich dzieci? Dlaczego prawa do prywatności uczniów pełnoletnich uczęszczających do szkół policealnych albo szkół dla dorosłych i pozostałych uczniów pełnoletnich są rozbieżne? Co w sytuacji, gdy uczeń jest skłócony z rodzicem, albo rodzic ma sądownie ograniczone prawa rodzicielskie? Zdaniem RPO potrzebne są jednoznaczne przepisy w tym zakresie.
Do MEN wpłynęła interpelacja poselska w sprawie liczebności klas integracyjnych w szkołach. Obecnie obowiązujące przepisy stanowią, że oddział integracyjny może liczyć nie więcej niż 20 uczniów, w tym nie więcej niż 5 z niepełnosprawnością. Taki limit sprawia, że w klasie, w której uczeń z orzeczeniem zmuszony będzie powtarzać rok, może zabraknąć dla niego miejsca. Czy istnieje szansa na zmianę przepisów w taki sposób, aby w razie konieczności powtarzania klasy, dyrektor mógł przekroczyć limit? Poznaj stanowisko MEN.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprasza na szkolenie pn. „Diagnoza psychologiczna dzieci obcojęzycznych (dzieci ukraińskie, Romowie pochodzenia ukraińskiego)”. Szkolenie dedykowane jest pracownikom publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych – członkom zespołów orzekających. Zapoznaj się z terminami, tematyką modułów i informacjami o zapisach. Zgłoszenia przyjmowane będą do 10 maja.
Ponownie wracamy do problemów polskich maturzystów planujących studia w Danii lub Szwecji. Przypominamy, że termin ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego w Polsce pokrywa się z końcem rekrutacji na te uczelnie. Jest najnowsza odpowiedź CKE w tej sprawie.
Eksperci z Parlamentarnego Zespołu ds. Celiakii przypominają, że celiakia to nie moda, a poważna choroba, która nieleczona wiąże się z licznymi powikłaniami. Lekarstwem są produkty bezglutenowe. Eksperci medyczni apelują, że konieczne są zmiany systemowe, w tym zapewnienie ciepłych bezglutenowych posiłków w placówkach oświatowych oraz edukacja w szkołach.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.