Rzecznik Praw Dziecka w piśmie do MEN zwrócił uwagę na potrzebę stworzenia systemowego programu edukacji medialnej. Podkreślono konieczność rozwijania kompetencji cyfrowych i medialnych dzieci i młodzieży, w tym umiejętności rozpoznawania zagrożeń w sieci i zrozumienia roli sztucznej inteligencji. Wskazano również na nierówności w dostępie do technologii. Sprawdź, jakie zmiany w edukacji medialnej i cyfrowej planuje MEN.
Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziało na apel Rzecznika Praw Dziecka (RPD) o systemowe podejście do edukacji medialnej. Jak podkreślono, zagadnienia te są już obecne w podstawie programowej szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
W ramach kształcenia ogólnego rozwijane są m.in.:
Zagadnienia medialne są omawiane w programach:
Nowy przedmiot „edukacja obywatelska” zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. w liceach, technikach i szkołach branżowych. Będzie on kształcić:
Dokument PCTE (Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji) wskazuje sztuczną inteligencję jako jeden z kluczowych kierunków rozwoju. Celem jest tworzenie nowoczesnego środowiska cyfrowego w szkołach, obejmującego sprzęt, oprogramowanie i kompetencje nauczycieli.
Trwają prace nad nową podstawą programową, która będzie zawierać moduł medialny o charakterze interdyscyplinarnym. Równolegle planowane są szkolenia dla ponad 85 tys. nauczycieli z zakresu kompetencji cyfrowych, finansowane ze środków UE.