Nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne powinien mieć ukończony kierunek lub specjalność odpowiednie do niepełnosprawności uczniów, np. zajęcia z dziećmi z upośledzeniem umysłowym – oligofrenopedagog, zajęcia socjoterapeutyczne – socjoterapeuta, zajęcia z dziećmi słabo widzącymi lub niewidomymi – tyflopedagog, niesłyszącymi – surdopedagog. Dodatkowym warunkiem jest także posiadanie przygotowania pedagogicznego.
W przedszkolu integracyjnym i w przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne, tzw. nauczycieli wspierających. Pensum takiego nauczyciela ustala organ prowadzący.
Pensum nauczycieli zatrudnionych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego określa organ prowadzący w stosownej uchwale. Natomiast o wymiarze zatrudnienia i liczbie godzin „przeznaczonych na wspomaganie” decyduje dyrektor, kierując się potrzebami dziecka. Przeczytaj aktualny artykuł na temat pensum nauczyciela wspomagającego: Wsparcie dla dziecka z orzeczeniem – status prawny i warunki zatrudnienia: nauczyciela wspomagającego specjalisty, pomocy nauczyciela
Nauczyciele przedmiotów, którzy są jednocześnie zatrudnieni jako specjaliści, np. oligofrenopedagodzy, surdopedagodzy, tyflopedagodzy, terapeuci pedagogiczni, powinni mieć ustalone pensum łączone na mocy uchwały organu prowadzącego. Dla sposobu ustalenia takiego pensum nie ma znaczenia, że godzina zajęć specjalistycznych trwa dużej niż jednostka lekcyjna.
Specjaliści (np. pedagodzy specjalni, logopedzi, psycholodzy, fizjoterapeuci) zatrudnieni w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej mogą (na zasadzie porozumienia ze szkołą lub przedszkolem) realizować swoje zadania poza poradnią, jeżeli tak stanowi statut placówki.
Pensum tzw. nauczycieli wspomagających nie zostało ustalone odgórnie w Karcie Nauczyciela, ale przekazane do regulacji organowi prowadzącemu w formie uchwały. Wymiar tych godzin może być różny w zależności od etapu edukacyjnego, jeśli tak zdecydował organ prowadzący w uchwale, ale nie powinien zależeć od kategorii niepełnosprawności uczniów.
Szkoła, która otrzymuje od rodziców opinię psychologiczno-pedagogiczną, ma obowiązek zrealizować zawarte w niej zalecenia. Zaniedbania w tym zakresie mogą skończyć się skargą na szkołę skierowaną do kuratora, który w ramach kontroli doraźnej może wydać szkole odpowiednie zalecenia.