Specjaliści (np. pedagodzy specjalni, logopedzi, psycholodzy, fizjoterapeuci) zatrudnieni w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej mogą (na zasadzie porozumienia ze szkołą lub przedszkolem) realizować swoje zadania poza poradnią, jeżeli tak stanowi statut placówki.
Pensum tzw. nauczycieli wspomagających nie zostało ustalone odgórnie w Karcie Nauczyciela, ale przekazane do regulacji organowi prowadzącemu w formie uchwały. Wymiar tych godzin może być różny w zależności od etapu edukacyjnego, jeśli tak zdecydował organ prowadzący w uchwale, ale nie powinien zależeć od kategorii niepełnosprawności uczniów.
Szkoła, która otrzymuje od rodziców opinię psychologiczno-pedagogiczną, ma obowiązek zrealizować zawarte w niej zalecenia. Zaniedbania w tym zakresie mogą skończyć się skargą na szkołę skierowaną do kuratora, który w ramach kontroli doraźnej może wydać szkole odpowiednie zalecenia.