Okres dorastania to czas wielu przemian i wyzwań. To moment silnych emocji. Czasami jednak natężenie doznań nastolatka wydaje się wykraczać poza to, co naturalne dla wieku. Pojawiają się silne emocje, trudne reakcje i sztywne zachowania, które utrudniają zarówno bycie w grupie rówieśniczej, jak i w rodzinie. Budująca się osobowość wydaje się sztywna i krucha jednocześnie, pełna sprzeczności. Jak rozpoznać rozwijające się zaburzenia osobowości u nastolatka?
Zdarza się, że to, co nieznośne dla dorosłych jest kluczowe w rozwoju dzieci. Przykładem może być wspinanie się, głośne krzyczenie w czasie zabawy, beztroska twórczość wymagająca użycia dużych płaszczyzn (ścian w salonie). Nie można pominąć ciągłego brudzenia ubrań, odkrywania nowych faktur poprzez wkładanie przedmiotów do buzi, walki o swoje grabki w piaskownicy. Choć dorosłym opiekunom czasem puchnie głowa i kończy się cierpliwość, to jednak istnieją pewne prawa dzieciństwa. Jak prawo do zdrowego buntu, czyli tzw. buntu dwulatka, kiedy wydaje się, że dziecko zaczyna testować rodzicielską cierpliwość. Czy dziecko w tym wieku faktycznie "testuje" dorosłych? Czym właściwie jest bunt dwulatka, czym się objawia i co robić, gdy nie mija?
Rodzina jest fundamentem, na którym budujemy naszą tożsamość, uczymy się relacji z innymi i kształtujemy nasze pierwsze wzorce zachowań. Jest to pierwsze środowisko, które ma za zadanie przygotować młodego człowieka do życia w społeczeństwie, wyposażając go w niezbędne umiejętności, wartości i wiedzę. Jednak nie każda rodzina jest w stanie sprostać tym zadaniom. W przypadku rodzin dysfunkcyjnych, które z różnych przyczyn nie są w stanie zapewnić odpowiedniego wsparcia i bezpieczeństwa swoim dzieciom, szczególną rolę odgrywa środowisko szkolne. To właśnie szkoła często staje się miejscem, gdzie po raz pierwszy dostrzegane są problemy i gdzie można podjąć pierwsze kroki w kierunku wsparcia i pomocy. W niniejszym artykule skupimy się na zrozumieniu, czym jest rodzina dysfunkcyjna i jakie są jej główne cechy charakterystyczne. Szczególną uwagę poświęcono roli, jaką szkoła może odegrać w wsparciu takich rodzin, oraz metodom i strategiom, które mogą być stosowane przez nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych w celu zapewnienia odpowiedniej pomocy i wsparcia.
Agresję kojarzymy zazwyczaj z czymś złym; biciem, zabieraniem, obelgami słownymi. Nie jest to jednak takie proste w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. U nich agresja jest często nieudanym szukaniem pomocy, próbą kontaktu, zaproszeniem do komunikacji. Równie często bywa reakcją na nękanie rówieśnicze, którego doświadcza wielu uczniów z ASD. Dowiedz się, jak radzą sobie uczniowie ze spektrum autyzmu w obliczu przemocy rówieśniczej.
Od kilku lat skala problem samookaleczeń wśród młodzieży w Polsce rośnie w piorunującym tempie. Obserwujemy silny kryzys zdrowia psychicznego i społecznego. Samookaleczenia wśród coraz młodszych nastolatków budzą silne emocje. W dorosłych rośnie lęk, bezradność, poczucie winy, żal, ale i złość. Wielu nauczycieli i rodziców po prostu nie wie, co robić. Dowiedz się, jak przeciwdziałać i jak reagować na zachowania autoagresywne wśród uczniów.
Szkoła jest systemem naczyń powiązanych. Gdy ktoś ten system opuści, zmiana odczuwalna jest na wielu poziomach. Inaczej jednak reagować będziemy, gdy zmiana zachodzi w sposób zupełnie naturalny, a inaczej, gdy mamy do czynienia z wydarzeniem kryzysowych. Gdy mówimy o nagłej utracie w wyniku zdarzenia kryzysowego, może ona mieć bardzo duże przełożenie na przebieg procesu grupowego. Jak rozmawiać z uczniami po śmierci członka społeczności szkolnej?
Dziś, w czasie trwającej pandemii wiele dzieci jak i rodziców musi pracować z domu. Nauka i praca zdalna wymaga znakomitej organizacji, samodyscypliny i dobrego zarządzania czasem. Wszystkie te zagadnienia oscylują wokół zdolności koncentracji. Gdy jest osłabiona, wiele osób ratuje się dodatkowym kubkiem kawy. Okazuje się, że nie tylko dorośli potrzebują „wspomagaczy energii”, dzieci i młodzież również. Obecnie ich czas spędzony przy nauce jest nielimitowany, dlatego coraz częściej sięgają po swój pierwszy bądź kolejny kubek kawy. Dowiedz się, czy negatywny wpływ kofeiny na młody organizm to prawda czy mit, a także poznaj odpowiedź na pytanie: co zamiast kawy?
Omdlenia wśród dzieci i młodzieży zdarzają się stosunkowo często. Według statystyk, około 33% dzieci w wieku od 10 do 18 lat choć raz w życiu doświadczyło omdlenia. Na ogół taka utrata przytomności nie zagraża zdrowiu i życiu, jednak w żadnym wypadku nie należy jej zignorować. Czy wiesz, jak postępować w razie omdlenia ucznia?
Drgawki są stanem charakteryzującym się mimowolnymi, szybkimi i rytmicznymi skurczami mięśni szkieletowych, którym towarzyszy utrata przytomności. Mają charakter napadowy, spowodowany nieprawidłową czynnością mózgu. Często mogą być mylone z dreszczami, w których dziecko zachowuje stały kontakt i nie dochodzi do utraty przytomności. Dowiedz się, jakie są najczęstsze przyczyny drgawek i co robić, jeżeli wystąpiły one u dziecka ze zdiagnozowaną padaczką.