Określenie „rodzina patologiczna” wydaje się skrajnie pejoratywne. Wyrażenie „patologia” nabrało w naszym społeczeństwie ogromnie negatywnego wydźwięku. „Patologii” nikt nie chce, wszyscy się jej boją, unikają, drwią z niej. W jaki sposób myśleć o skrajnie dysfunkcyjnych rodzinach, by w ogóle umieć je wspierać w rozwoju? Jak pomagać uczniom, którzy wychowują się w społecznościach marginalizowanych lub zagrożonych marginalizacją?
Hasło „patologia” kojarzy się z najgorszymi, najbardziej dotkliwymi problemami, które mogą spotkać rodziny – uzależnieniami od alkoholu i narkotyków, przemocą, przestępczością. Łatka „patologii” lgnie do uczniów pochodzących z trudnych lub po prostu z niewydolnych ekonomicznie środowisk. Jest etykietą, która dotkliwie rani i naznacza na lata. Burzy poczucie własnej wartości i nadzieje na jakąkolwiek dobrą przyszłość. Uczniowie, którzy wychowują się w rodzinach skrajnie destrukcyjnych mają nierzadko trudności w nawiązywaniu relacji z innymi. Ich zachowania nie zawsze są zrozumiałe dla otoczenia. Pod płaszczem trudności, które prezentują mogą być ukryte różne strategie, które są potrzebne by poradzić sobie w środowisku pochodzenia. Aby zrozumieć ucznia i jego rodzinę, należy dobrze poznać mechanizmy, które rządzą w jego środowisku i ich funkcje. Inaczej trudno jest udzielić skutecznego wsparcia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym charakteryzują się rodziny patologiczne i jak wpływają na uczniów?
- Jakie są konsekwencje etykietowania uczniów pochodzących z rodzin patologicznych?
- Jak definiuje się patologię w kontekście rodzinnym?
- Jakie niepisane zasady rządzą rodzinami destrukcyjnymi? Jakie skutki mają sztywne i niejasne granice rodzinne?
- Dlaczego trudno jest określić konkretne źródło problemów w rodzinie patologicznej?
- Jak zbudować relację z uczniem zagrożonym marginalizacją?
- Jakie zachowania ucznia mogą wskazywać na problemy rodzinne oraz dysfunkcyjność?
- Jakie powinny być pierwsze kroki w pracy z rodzinami patologicznymi?
- Jaka jest rola wsparcia środowiskowego i opieki po ujawnieniu przemocy w rodzinie?
Pozostało jeszcze 85% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.