Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w poniedziałek, 18 grudnia br. przykładowe arkusze egzaminacyjne egzaminu ósmoklasisty przeprowadzanego od roku szkolnego 2018/2019 z: języka polskiego, matematyki, języków obcych nowożytnych (angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego, włoskiego).
Marek Michalak wielokrotnie występował do właściwych ministrów, wskazując na braki w spójności systemu koordynacji i współpracy wszystkich instytucji oraz organizacji zajmujących się problemem przemocy wobec dzieci. RPD zwracał też uwagę na konieczność wdrożenia systemowego planu przeciwdziałania przemocy jako podstawowego warunku zagwarantowania skutecznej ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Zgodnie z art. 86 pkt 4 lit. b ustawy o finansowaniu zadań oświatowych uchyla się art. 15 ust. 7–9 ustawy Prawo oświatowe, tj. przepisy dotyczące możliwości zatrudniania w klasach I–III szkół podstawowych asystentów nauczycieli, asystentów wychowawcy świetlicy oraz osób niebędących nauczycielami zatrudnionych za zgodą kuratora oświaty.
Podnoszenie jakości kształcenia i wsparcia uczniów z spe, wzmocnienie funkcji wychowawczej szkoły, zwiększenie bezpieczeństwa informatycznego – to część wskazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej celów na 2018 r. Sprawdź, na co jeszcze MEN chce położyć nacisk w nadchodzącym roku.
Konsekwencje reformy oświaty mogą negatywnie wpływać na realizację prawa do nauki, w związku z czym Rzecznik zwrócił się do Minister Edukacji z prośbą o wskazanie, jak Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza rozwiązać szereg problemów.
W badaniu biegłości w czytaniu PIRLS 2016 czwartoklasiści zajęli 6. miejsce wśród uczniów z 50 krajów całego świata. Polscy uczniowie radzą sobie równie dobrze z tekstami literackimi, jak i użytkowymi. Lepiej radzą sobie z interpretowaniem i ocenianiem tekstu niż z wyszukiwaniem informacji i bezpośrednim wnioskowaniem.