Do polskich szkół uczęszczają uczniowie z Ukrainy o różnorodnych potrzebach edukacyjnych, w tym potrzebach wynikających z niepełnosprawności. Chcąc skutecznie wspierać ich rozwój i proces edukacyjny, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni powinni nie tylko rozumieć specyfikę ukraińskiego systemu diagnozy, ale przede wszystkim wiedzieć, jak w praktyce organizować wsparcie dla ucznia w polskich realiach szkolnych. Podczas webinaru „Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy w polskiej szkole” ekspertka Sofiya Revkovych wskazuje konkretne rozwiązania dotyczące pracy z uczniem z Ukrainy – od diagnozy i adaptacji, przez planowanie działań rewalidacyjnych, aż po skuteczne włączanie w życie klasy i szkoły. Udziela także praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z barierą językową i jak budować relację wspierającą rozwój ucznia.
„Diagnoza w edukacji. Jak rozmawiać z rodzicami o wynikach diagnozy” to trzeci moduł szkolenia skierowanego do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, którzy chcą prowadzić rozmowy z rodzicami w sposób wspierający, partnerski i wolny od ocen. Ekspertka, Natalia Perek, wprowadza uczestników w tematykę konsultacji rodzicielskich jako najważniejszego momentu procesu diagnostycznego – wymagającego nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim uważności na emocje, sposób komunikacji i budowanie zaufania. Szkolenie nie ogranicza się do ogólnych wskazówek – zawiera konkretne przykłady wypowiedzi, opisuje typowe postawy rodziców wobec diagnozy i podpowiada, jak reagować na opór, lęk czy zaprzeczenie. Uczestnicy uczą się, jak unikać pułapek interpretacyjnych, jak mówić o trudnościach bez etykietowania dziecka i jak formułować informacje w sposób jasny, rzetelny i nienaruszający poczucia bezpieczeństwa rodziny.
„Diagnoza w edukacji. Rodzaje i przebieg diagnozy w szkole” to drugi moduł szkolenia skierowanego do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, którzy chcą lepiej zrozumieć proces diagnozy edukacyjnej – od rozpoznania potrzeb ucznia po wybór odpowiedniego rodzaju diagnozy. Ekspertka Natalia Perek krok po kroku omawia, jakie typy diagnozy można przeprowadzać w środowisku szkolnym, jak dobrać metodę diagnostyczną do celu oraz jak planować działania wspierające ucznia na podstawie zebranych danych. Uczestnicy poznają zasady prowadzenia diagnoz, a także dowiadują się, jak unikać błędów interpretacyjnych i jak formułować wnioski z zachowaniem ostrożności oraz rzetelności.
Do polskich szkół uczęszczają uczniowie z Ukrainy o różnorodnych potrzebach edukacyjnych, w tym potrzebach wynikających z niepełnosprawności. Chcąc skutecznie wspierać ich rozwój i proces edukacyjny, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni powinni nie tylko rozumieć specyfikę ukraińskiego systemu diagnozy, ale przede wszystkim wiedzieć, jak w praktyce organizować wsparcie dla ucznia w polskich realiach szkolnych. Podczas webinaru „Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy w polskiej szkole” ekspertka Sofiya Revkovych wskazuje konkretne rozwiązania dotyczące pracy z uczniem z Ukrainy – od diagnozy i adaptacji, przez planowanie działań rewalidacyjnych, aż po skuteczne włączanie w życie klasy i szkoły. Udziela także praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z barierą językową i jak budować relację wspierającą rozwój ucznia.
„Diagnoza w edukacji. Jak rozmawiać z rodzicami o wynikach diagnozy” to trzeci moduł szkolenia skierowanego do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, którzy chcą prowadzić rozmowy z rodzicami w sposób wspierający, partnerski i wolny od ocen. Ekspertka, Natalia Perek, wprowadza uczestników w tematykę konsultacji rodzicielskich jako najważniejszego momentu procesu diagnostycznego – wymagającego nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim uważności na emocje, sposób komunikacji i budowanie zaufania. Szkolenie nie ogranicza się do ogólnych wskazówek – zawiera konkretne przykłady wypowiedzi, opisuje typowe postawy rodziców wobec diagnozy i podpowiada, jak reagować na opór, lęk czy zaprzeczenie. Uczestnicy uczą się, jak unikać pułapek interpretacyjnych, jak mówić o trudnościach bez etykietowania dziecka i jak formułować informacje w sposób jasny, rzetelny i nienaruszający poczucia bezpieczeństwa rodziny.
„Diagnoza w edukacji. Rodzaje i przebieg diagnozy w szkole” to drugi moduł szkolenia skierowanego do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, którzy chcą lepiej zrozumieć proces diagnozy edukacyjnej – od rozpoznania potrzeb ucznia po wybór odpowiedniego rodzaju diagnozy. Ekspertka Natalia Perek krok po kroku omawia, jakie typy diagnozy można przeprowadzać w środowisku szkolnym, jak dobrać metodę diagnostyczną do celu oraz jak planować działania wspierające ucznia na podstawie zebranych danych. Uczestnicy poznają zasady prowadzenia diagnoz, a także dowiadują się, jak unikać błędów interpretacyjnych i jak formułować wnioski z zachowaniem ostrożności oraz rzetelności.
Szkolenie „Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” to kompendium wiedzy na temat przetwarzania bodźców przez osoby z diagnozą ASD. Ekspertka Izabela Gelleta tłumaczy w nim, jak zaburzenia SI wpływają na sposób funkcjonowania dziecka dotkniętego spektrum autyzmu. Wyjaśnia, czy każde dziecko z diagnozą ASD ma zaburzenia integracji sensorycznej oraz które zachowania dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu mogą wynikać z zaburzeń SI. Podpowiada, jakiego rodzaju bodźce mogą potęgować niepożądane zachowania wynikające z zaburzeń przetwarzania zmysłowego i w jaki sposób zorganizować miejsce nauki lub terapii. Szkolenie adresowane jest do wszystkich nauczycieli i terapeutów, którzy w swojej praktyce zawodowej mają kontakt z osobami z podejrzeniem lub diagnozą ASD. Uczestnictwo w webinarze pozwoli zdobyć wartościową wiedzę, konieczną do skutecznego nauczania i terapii, ułatwi zrozumienie postępowania podopiecznych i zaplanowanie trafnych działań dydaktycznych.
Szkolenie „Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu” zawiera najistotniejsze informacje dotyczące rozwoju, zaburzeń i celów zabawy dziecięcej. Jego uczestnicy poszerzą warsztat pracy potrzebny do skutecznego nauczania i terapii dziecka z ASD. Poznają etapy normatywnego rozwoju zabawy dziecka oraz dowiedzą się, z jakich przyczyn najmłodsi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu bawią się w sposób nietypowy lub nie potrafią się bawić. Uczestnictwo w szkoleniu pozwoli zrozumieć zachowania podopiecznych i zaplanować skuteczne formy nauki. Ekspertka Agnieszka Stefaniak-Szołyga wyjaśni między innymi, czym dla dziecka jest zabawa, jakie są rodzaje zabawy i jakie są jej cele, jak wygląda zabawa dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu i z czego wynikają różnice względem zabawy dziecka rozwijającego się neurotypowo. W przystępny sposób wytłumaczy, w jakim celu i jak uczyć dziecko bawienia się. Webinar dedykowany jest wszystkim nauczycielom i specjalistom pracującym z najmłodszymi pacjentami, ale w szczególności tym, którzy mają kontakt z dziećmi z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.
„Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej” to kompleksowe szkolenie, które zawiera cenne wskazówki i praktyczne porady pomocne podczas planowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Szkolenie jest dedykowane zarówno nauczycielom pracującym w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych – uczestnicy mogą dowiedzieć się, jak dostosować metody pracy do potrzeb różnych grup wiekowych oraz poziomów edukacyjnych. Ekspertka dzieli się swoim bogatym doświadczeniem, omawiając kluczowe aspekty organizacji i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, które pomagają w rozwijaniu umiejętności społecznych i komunikacyjnych uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wrzesień 2025 r. Uczeń, który wagaruje, wchodzi w konflikty, łamie zasady, bywa agresywny i trudno z nim nawiązać relację – to nie „trudny przypadek wychowawczy”. Często to dziecko lub nastolatek, który przeżywa kryzys, nie radzi sobie z emocjami, doświadcza przemocy lub brakuje mu bezpiecznego dorosłego. Jak odróżnić sytuacje wymagające stanowczej reakcji od tych, które wołają o empatyczne wsparcie? Jak nie zgubić ucznia, który z pozoru nie chce pomocy? Szkolenie „Praca z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym” to trzyczęściowy cykl spotkań dla nauczycieli, pedagogów, wychowawców i specjalistów szkolnych, który kompleksowo przygotowuje do pracy z młodymi ludźmi przejawiającymi zachowania ryzykowne lub opozycyjne.
Październik 2025 r. Przekazane informacje pozwolą zrozumieć przyczyny zachowań komunikacyjnych uczniów z ASD. Stanowią wartościową podpowiedź, jak trafnie zindywidualizować proces nauczania i dostosować go do potrzeb uczniów z zaburzeniem komunikacji wynikającym z zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Listopad 2025 r. Dwuczęściowy webinar skierowany jest do nauczycieli, pedagogów specjalnych, psychologów szkolnych, dyrektorów oraz wszystkich osób zaangażowanych w proces edukacji uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Prowadząca dzieli się sprawdzonymi rozwiązaniami, które ułatwiają codzienną pracę z uczniem słabowidzącym lub niewidomym. Webinar jest szczególnie polecany nauczycielom i specjalistom, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w zakresie diagnozy funkcjonalnej i planowania wsparcia.