
Szkolenie jest adresowane do nauczycieli, wychowawców i specjalistów, którzy opracowują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET) dla uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Ekspertka, Mariola Łygas – krok po kroku omawia proces tworzenia dokumentu w oparciu o wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). Wskazuje, jak prawidłowo określić cele edukacyjne i terapeutyczne, dobrać adekwatne działania wspierające i zaplanować efekty. Prowadząca akcentuje znaczenie realnych, mierzalnych i możliwych do wdrożenia zapisów w IPET. Omawia przykłady błędów często popełnianych w szkołach, pokazując, jak je poprawić, by dokument był rzeczywiście pomocny w pracy z uczniem, a nie jedynie formalnością. W szkoleniu zawarto wiele praktycznych wskazówek dotyczących doboru metod pracy, organizacji przestrzeni, modyfikacji materiałów dydaktycznych oraz sposobów komunikacji z uczniem słabowidzącym lub niewidomym.

Szkolenie jest dedykowane nauczycielom, pedagogom, psychologom oraz specjalistom zajmującym się opracowywaniem dokumentacji dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Ekspertka, Mariola Łygas omawia krok po kroku, jak prawidłowo przygotować wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Uczestnicy poznają strukturę dokumentu, sposób opisu poszczególnych obszarów funkcjonowania (fizycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, komunikacyjnego), a także zasady współpracy zespołu nauczycieli i specjalistów. Szkolenie ma charakter praktyczny – prowadząca prezentuje konkretne przykłady zapisów, podpowiada, jak formułować zalecenia edukacyjne i terapeutyczne oraz jak unikać najczęstszych błędów przy opisie funkcjonowania ucznia. Zwraca uwagę na znaczenie realnej obserwacji i indywidualizacji działań dydaktycznych w kontekście potrzeb uczniów słabowidzących i niewidomych.

„Od mowy do rozmowy. Uczeń z zaburzeniami mowy wynikającymi ze spektrum autyzmu” to szkolenie adresowane do nauczycieli i specjalistów pracujących w szkołach. Podczas webinaru uczestnicy dowiedzą się, czym jest rozmowa oraz dlaczego wysoka ocena samej mowy, w tym liczby znanych uczniowi słów, nie jest wystarczająca, by uznać, że mówi on w ujęciu pragmalingwistycznym. Ekspertka dzieli się ze słuchaczami swoją wiedzą i bogatym doświadczeniem w pracy dydaktycznej i terapeutycznej z uczniami z ASD. Poddaje analizie przykładowe rozmowy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Wskazuje typowe cechy komunikowania się osób z tym zaburzeniem. Wyjaśnia przyczyny określonych zachowań komunikacyjnych, proponuje działania ułatwiające skuteczną komunikację podczas zajęć lekcyjnych. Tłumaczy, jakie cechy ma pełnowartościowa rozmowa i które jej elementy najczęściej są zaburzone u uczniów ze spektrum autyzmu. Przekazane informacje pozwolą zrozumieć przyczyny zachowań komunikacyjnych uczniów z ASD. Stanowią wartościową podpowiedź, jak trafnie zindywidualizować proces nauczania i dostosować go do potrzeb uczniów z zaburzeniem komunikacji wynikającym z zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Szkolenie jest adresowane do nauczycieli, wychowawców i specjalistów, którzy opracowują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET) dla uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Ekspertka, Mariola Łygas – krok po kroku omawia proces tworzenia dokumentu w oparciu o wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). Wskazuje, jak prawidłowo określić cele edukacyjne i terapeutyczne, dobrać adekwatne działania wspierające i zaplanować efekty. Prowadząca akcentuje znaczenie realnych, mierzalnych i możliwych do wdrożenia zapisów w IPET. Omawia przykłady błędów często popełnianych w szkołach, pokazując, jak je poprawić, by dokument był rzeczywiście pomocny w pracy z uczniem, a nie jedynie formalnością. W szkoleniu zawarto wiele praktycznych wskazówek dotyczących doboru metod pracy, organizacji przestrzeni, modyfikacji materiałów dydaktycznych oraz sposobów komunikacji z uczniem słabowidzącym lub niewidomym.

Szkolenie jest dedykowane nauczycielom, pedagogom, psychologom oraz specjalistom zajmującym się opracowywaniem dokumentacji dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Ekspertka, Mariola Łygas omawia krok po kroku, jak prawidłowo przygotować wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Uczestnicy poznają strukturę dokumentu, sposób opisu poszczególnych obszarów funkcjonowania (fizycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, komunikacyjnego), a także zasady współpracy zespołu nauczycieli i specjalistów. Szkolenie ma charakter praktyczny – prowadząca prezentuje konkretne przykłady zapisów, podpowiada, jak formułować zalecenia edukacyjne i terapeutyczne oraz jak unikać najczęstszych błędów przy opisie funkcjonowania ucznia. Zwraca uwagę na znaczenie realnej obserwacji i indywidualizacji działań dydaktycznych w kontekście potrzeb uczniów słabowidzących i niewidomych.

„Od mowy do rozmowy. Uczeń z zaburzeniami mowy wynikającymi ze spektrum autyzmu” to szkolenie adresowane do nauczycieli i specjalistów pracujących w szkołach. Podczas webinaru uczestnicy dowiedzą się, czym jest rozmowa oraz dlaczego wysoka ocena samej mowy, w tym liczby znanych uczniowi słów, nie jest wystarczająca, by uznać, że mówi on w ujęciu pragmalingwistycznym. Ekspertka dzieli się ze słuchaczami swoją wiedzą i bogatym doświadczeniem w pracy dydaktycznej i terapeutycznej z uczniami z ASD. Poddaje analizie przykładowe rozmowy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Wskazuje typowe cechy komunikowania się osób z tym zaburzeniem. Wyjaśnia przyczyny określonych zachowań komunikacyjnych, proponuje działania ułatwiające skuteczną komunikację podczas zajęć lekcyjnych. Tłumaczy, jakie cechy ma pełnowartościowa rozmowa i które jej elementy najczęściej są zaburzone u uczniów ze spektrum autyzmu. Przekazane informacje pozwolą zrozumieć przyczyny zachowań komunikacyjnych uczniów z ASD. Stanowią wartościową podpowiedź, jak trafnie zindywidualizować proces nauczania i dostosować go do potrzeb uczniów z zaburzeniem komunikacji wynikającym z zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Szkolenie „Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” to kompendium wiedzy na temat przetwarzania bodźców przez osoby z diagnozą ASD. Ekspertka Izabela Gelleta tłumaczy w nim, jak zaburzenia SI wpływają na sposób funkcjonowania dziecka dotkniętego spektrum autyzmu. Wyjaśnia, czy każde dziecko z diagnozą ASD ma zaburzenia integracji sensorycznej oraz które zachowania dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu mogą wynikać z zaburzeń SI. Podpowiada, jakiego rodzaju bodźce mogą potęgować niepożądane zachowania wynikające z zaburzeń przetwarzania zmysłowego i w jaki sposób zorganizować miejsce nauki lub terapii. Szkolenie adresowane jest do wszystkich nauczycieli i terapeutów, którzy w swojej praktyce zawodowej mają kontakt z osobami z podejrzeniem lub diagnozą ASD. Uczestnictwo w webinarze pozwoli zdobyć wartościową wiedzę, konieczną do skutecznego nauczania i terapii, ułatwi zrozumienie postępowania podopiecznych i zaplanowanie trafnych działań dydaktycznych.

Szkolenie „Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu” zawiera najistotniejsze informacje dotyczące rozwoju, zaburzeń i celów zabawy dziecięcej. Jego uczestnicy poszerzą warsztat pracy potrzebny do skutecznego nauczania i terapii dziecka z ASD. Poznają etapy normatywnego rozwoju zabawy dziecka oraz dowiedzą się, z jakich przyczyn najmłodsi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu bawią się w sposób nietypowy lub nie potrafią się bawić. Uczestnictwo w szkoleniu pozwoli zrozumieć zachowania podopiecznych i zaplanować skuteczne formy nauki. Ekspertka Agnieszka Stefaniak-Szołyga wyjaśni między innymi, czym dla dziecka jest zabawa, jakie są rodzaje zabawy i jakie są jej cele, jak wygląda zabawa dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu i z czego wynikają różnice względem zabawy dziecka rozwijającego się neurotypowo. W przystępny sposób wytłumaczy, w jakim celu i jak uczyć dziecko bawienia się. Webinar dedykowany jest wszystkim nauczycielom i specjalistom pracującym z najmłodszymi pacjentami, ale w szczególności tym, którzy mają kontakt z dziećmi z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.

„Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej” to kompleksowe szkolenie, które zawiera cenne wskazówki i praktyczne porady pomocne podczas planowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Szkolenie jest dedykowane zarówno nauczycielom pracującym w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych – uczestnicy mogą dowiedzieć się, jak dostosować metody pracy do potrzeb różnych grup wiekowych oraz poziomów edukacyjnych. Ekspertka dzieli się swoim bogatym doświadczeniem, omawiając kluczowe aspekty organizacji i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, które pomagają w rozwijaniu umiejętności społecznych i komunikacyjnych uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

Grudzień 2025 r. Wejście w życie rozporządzenia MEiN z 14 września 2024 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli stanowiło niemałą rewolucję w podejściu do wymagań, które muszą spełniać osoby prowadzące zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Ostatnie dwa lata pozwoliły na zweryfikowanie skuteczności nowych regulacji, a następnie – wyciągnięcie wniosków i wprowadzenie zmian, które ułatwią zatrudnianie nauczycieli, w szczególności specjalistów. Podczas webinaru „Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 1 września 2025/2026” Marta Wysocka omawia aktualne przepisy dotyczące kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – szczególnie koncentrując się na zmianach obowiązujących od 28 sierpnia 2025 r.

Styczeń 2026 r. Edukacja ucznia z niepełnosprawnością wzroku wymaga szczególnej uwagi i odpowiedniego przygotowania kadry pedagogicznej. Skuteczność procesu dydaktycznego zależy od właściwego dostosowania metod nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia oraz organizacji środowiska szkolnego. Podczas webinaru „Dobre praktyki w pracy z uczniem z niepełnosprawnością wzroku” ekspertka Magdalena Kokot-Rybińska podpowiada, jakie praktyki sprzyjają rozwojowi samodzielności, integracji społecznej i pełnemu uczestnictwu dziecka ze wspomnianym typem niepełnosprawności w edukacji i życiu szkoły.

Luty 2026 Szkolenie jest skierowane do terapeutów, pedagogów, psychologów oraz nauczycieli pracujących z dziećmi z niepełnosprawnością wzroku. Ekspertka pokaże, jak skutecznie prowadzić Trening Umiejętności Społecznych (TUS) z dziećmi niewidomymi i słabowidzącymi, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb sensorycznych i rozwojowych. Podczas spotkania omówione zostaną cele i znaczenie TUS, typowe trudności społeczno-emocjonalne dzieci z dysfunkcją wzroku oraz sposoby adaptacji metod, przestrzeni i pomocy dydaktycznych. Uczestnicy poznają także rolę terapeuty, nauczyciela i rodzica w utrwalaniu efektów TUS, przykłady ćwiczeń do pracy oraz metody oceny postępów.