„Od mowy do rozmowy. Uczeń z zaburzeniami mowy wynikającymi ze spektrum autyzmu” to szkolenie adresowane do nauczycieli i specjalistów pracujących w szkołach. Podczas webinaru uczestnicy dowiedzą się, czym jest rozmowa oraz dlaczego wysoka ocena samej mowy, w tym liczby znanych uczniowi słów, nie jest wystarczająca, by uznać, że mówi on w ujęciu pragmalingwistycznym. Ekspertka dzieli się ze słuchaczami swoją wiedzą i bogatym doświadczeniem w pracy dydaktycznej i terapeutycznej z uczniami z ASD. Poddaje analizie przykładowe rozmowy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Wskazuje typowe cechy komunikowania się osób z tym zaburzeniem. Wyjaśnia przyczyny określonych zachowań komunikacyjnych, proponuje działania ułatwiające skuteczną komunikację podczas zajęć lekcyjnych. Tłumaczy, jakie cechy ma pełnowartościowa rozmowa i które jej elementy najczęściej są zaburzone u uczniów ze spektrum autyzmu. Przekazane informacje pozwolą zrozumieć przyczyny zachowań komunikacyjnych uczniów z ASD. Stanowią wartościową podpowiedź, jak trafnie zindywidualizować proces nauczania i dostosować go do potrzeb uczniów z zaburzeniem komunikacji wynikającym z zaburzeń ze spektrum autyzmu.
W trzeciej części szkolenia dotyczącego pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym Aleksandra Kubala-Kulpińska omawia sposoby reagowania na trudne zachowania uczniów – od agresji i niszczenia mienia, przez wagary i ucieczki, po zachowania ryzykowne związane z łamaniem prawa. Ekspertka podkreśla znaczenie stanowczej, ale spokojnej reakcji oraz konsekwentnego działania całego grona pedagogicznego „jednym głosem”. Ważnym elementem szkolenia jest zasada 3P, która stanowi fundament konstruktywnej interwencji kryzysowej. Uczestnicy poznają również różnice między wagarami a unikaniem szkoły oraz procedury współpracy z rodzicami, poradnią, ośrodkami pomocy społecznej czy sądem rodzinnym.
W drugiej części szkolenia dotyczącego pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym Aleksandra Kubala-Kulpińska pokazuje praktyczne strategie wychowawcze i profilaktyczne w pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Ekspertka podkreśla, jak kluczowe znaczenie ma budowanie relacji opartej na autentyczności, akceptacji i dostrzeganiu potencjałów ucznia. Zajęcia koncentrują się na metodach wzmacniania pozytywnych postaw, minimalizowaniu zachowań ryzykownych oraz przeciwdziałaniu stygmatyzacji w klasie. Szczególną uwagę poświęcono pracy z kontraktem – narzędziem, które wspiera sprawczość ucznia i porządkuje działania wychowawcze. Uczestnicy poznają także zestaw gotowych narzędzi, które mogą wykorzystać w codziennej praktyce.
„Od mowy do rozmowy. Uczeń z zaburzeniami mowy wynikającymi ze spektrum autyzmu” to szkolenie adresowane do nauczycieli i specjalistów pracujących w szkołach. Podczas webinaru uczestnicy dowiedzą się, czym jest rozmowa oraz dlaczego wysoka ocena samej mowy, w tym liczby znanych uczniowi słów, nie jest wystarczająca, by uznać, że mówi on w ujęciu pragmalingwistycznym. Ekspertka dzieli się ze słuchaczami swoją wiedzą i bogatym doświadczeniem w pracy dydaktycznej i terapeutycznej z uczniami z ASD. Poddaje analizie przykładowe rozmowy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Wskazuje typowe cechy komunikowania się osób z tym zaburzeniem. Wyjaśnia przyczyny określonych zachowań komunikacyjnych, proponuje działania ułatwiające skuteczną komunikację podczas zajęć lekcyjnych. Tłumaczy, jakie cechy ma pełnowartościowa rozmowa i które jej elementy najczęściej są zaburzone u uczniów ze spektrum autyzmu. Przekazane informacje pozwolą zrozumieć przyczyny zachowań komunikacyjnych uczniów z ASD. Stanowią wartościową podpowiedź, jak trafnie zindywidualizować proces nauczania i dostosować go do potrzeb uczniów z zaburzeniem komunikacji wynikającym z zaburzeń ze spektrum autyzmu.
W trzeciej części szkolenia dotyczącego pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym Aleksandra Kubala-Kulpińska omawia sposoby reagowania na trudne zachowania uczniów – od agresji i niszczenia mienia, przez wagary i ucieczki, po zachowania ryzykowne związane z łamaniem prawa. Ekspertka podkreśla znaczenie stanowczej, ale spokojnej reakcji oraz konsekwentnego działania całego grona pedagogicznego „jednym głosem”. Ważnym elementem szkolenia jest zasada 3P, która stanowi fundament konstruktywnej interwencji kryzysowej. Uczestnicy poznają również różnice między wagarami a unikaniem szkoły oraz procedury współpracy z rodzicami, poradnią, ośrodkami pomocy społecznej czy sądem rodzinnym.
W drugiej części szkolenia dotyczącego pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym Aleksandra Kubala-Kulpińska pokazuje praktyczne strategie wychowawcze i profilaktyczne w pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Ekspertka podkreśla, jak kluczowe znaczenie ma budowanie relacji opartej na autentyczności, akceptacji i dostrzeganiu potencjałów ucznia. Zajęcia koncentrują się na metodach wzmacniania pozytywnych postaw, minimalizowaniu zachowań ryzykownych oraz przeciwdziałaniu stygmatyzacji w klasie. Szczególną uwagę poświęcono pracy z kontraktem – narzędziem, które wspiera sprawczość ucznia i porządkuje działania wychowawcze. Uczestnicy poznają także zestaw gotowych narzędzi, które mogą wykorzystać w codziennej praktyce.
Szkolenie „Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” to kompendium wiedzy na temat przetwarzania bodźców przez osoby z diagnozą ASD. Ekspertka Izabela Gelleta tłumaczy w nim, jak zaburzenia SI wpływają na sposób funkcjonowania dziecka dotkniętego spektrum autyzmu. Wyjaśnia, czy każde dziecko z diagnozą ASD ma zaburzenia integracji sensorycznej oraz które zachowania dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu mogą wynikać z zaburzeń SI. Podpowiada, jakiego rodzaju bodźce mogą potęgować niepożądane zachowania wynikające z zaburzeń przetwarzania zmysłowego i w jaki sposób zorganizować miejsce nauki lub terapii. Szkolenie adresowane jest do wszystkich nauczycieli i terapeutów, którzy w swojej praktyce zawodowej mają kontakt z osobami z podejrzeniem lub diagnozą ASD. Uczestnictwo w webinarze pozwoli zdobyć wartościową wiedzę, konieczną do skutecznego nauczania i terapii, ułatwi zrozumienie postępowania podopiecznych i zaplanowanie trafnych działań dydaktycznych.
Szkolenie „Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu” zawiera najistotniejsze informacje dotyczące rozwoju, zaburzeń i celów zabawy dziecięcej. Jego uczestnicy poszerzą warsztat pracy potrzebny do skutecznego nauczania i terapii dziecka z ASD. Poznają etapy normatywnego rozwoju zabawy dziecka oraz dowiedzą się, z jakich przyczyn najmłodsi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu bawią się w sposób nietypowy lub nie potrafią się bawić. Uczestnictwo w szkoleniu pozwoli zrozumieć zachowania podopiecznych i zaplanować skuteczne formy nauki. Ekspertka Agnieszka Stefaniak-Szołyga wyjaśni między innymi, czym dla dziecka jest zabawa, jakie są rodzaje zabawy i jakie są jej cele, jak wygląda zabawa dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu i z czego wynikają różnice względem zabawy dziecka rozwijającego się neurotypowo. W przystępny sposób wytłumaczy, w jakim celu i jak uczyć dziecko bawienia się. Webinar dedykowany jest wszystkim nauczycielom i specjalistom pracującym z najmłodszymi pacjentami, ale w szczególności tym, którzy mają kontakt z dziećmi z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.
„Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej” to kompleksowe szkolenie, które zawiera cenne wskazówki i praktyczne porady pomocne podczas planowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Szkolenie jest dedykowane zarówno nauczycielom pracującym w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych – uczestnicy mogą dowiedzieć się, jak dostosować metody pracy do potrzeb różnych grup wiekowych oraz poziomów edukacyjnych. Ekspertka dzieli się swoim bogatym doświadczeniem, omawiając kluczowe aspekty organizacji i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, które pomagają w rozwijaniu umiejętności społecznych i komunikacyjnych uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Listopad 2025 r. Dwuczęściowy webinar skierowany jest do nauczycieli, pedagogów specjalnych, psychologów szkolnych, dyrektorów oraz wszystkich osób zaangażowanych w proces edukacji uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Prowadząca dzieli się sprawdzonymi rozwiązaniami, które ułatwiają codzienną pracę z uczniem słabowidzącym lub niewidomym. Webinar jest szczególnie polecany nauczycielom i specjalistom, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w zakresie diagnozy funkcjonalnej i planowania wsparcia.
Grudzień 2025 r. Wejście w życie rozporządzenia MEiN z 14 września 2024 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli stanowiło niemałą rewolucję w podejściu do wymagań, które muszą spełniać osoby prowadzące zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Ostatnie dwa lata pozwoliły na zweryfikowanie skuteczności nowych regulacji, a następnie – wyciągnięcie wniosków i wprowadzenie zmian, które ułatwią zatrudnianie nauczycieli, w szczególności specjalistów. Podczas webinaru „Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 1 września 2025/2026” Marta Wysocka omawia aktualne przepisy dotyczące kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – szczególnie koncentrując się na zmianach obowiązujących od 28 sierpnia 2025 r.
Styczeń 2026 r. Edukacja ucznia z niepełnosprawnością wzroku wymaga szczególnej uwagi i odpowiedniego przygotowania kadry pedagogicznej. Skuteczność procesu dydaktycznego zależy od właściwego dostosowania metod nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia oraz organizacji środowiska szkolnego. Podczas webinaru „Dobre praktyki w pracy z uczniem z niepełnosprawnością wzroku” ekspertka Magdalena Kokot-Rybińska podpowiada, jakie praktyki sprzyjają rozwojowi samodzielności, integracji społecznej i pełnemu uczestnictwu dziecka ze wspomnianym typem niepełnosprawności w edukacji i życiu szkoły.