Adaptacja dziecka w pierwszej klasie szkoły podstawowej jest niezwykle znaczącym momentem w życiu i rzutuje na cały dalszy etap jego edukacji. Wymaga zaangażowania nauczycieli i rodziców, ale przede wszystkim ogromnej odwagi ze strony samych uczniów. Artykuł przedstawia charakterystykę adaptacji dziecka w pierwszej klasie szkoły podstawowej oraz zwraca uwagę na jej istotne obszary.
W pierwszej klasie szkoły podstawowej ważne jest by zintegrować dzieci z jednej klasy ze sobą. Skoro spędzą razem następne osiem lat we wspólnym środowisku, to ważne jest by poczuły ze sobą więź od samego początku. To usprawni proces adaptacji i pozwoli na jego prawidłowy przebieg. Scenariusz zawiera przebieg zajęć ukazujący podobieństwa oraz wspólne cechy uczniów nowej klasy pierwszej.
Zestaw zawiera 3 karty pracy dla dzieci z klas II- IV szkoły podstawowej, mające na celu wsparcie dziecka w radzeniu sobie ze stresem. Ćwiczenia pomogą zrozumieć i nazwać źródła przeżywanego napięcia w codziennych sytuacjach, co jest kluczową umiejętnością dla dalszego rozwoju umiejętności zarządzania emocjami.
Od 25 maja 2020 MEN przywraca zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z możliwością prowadzenia zajęć dydaktycznych dla uczniów klas I-III szkół podstawowych. W związku z tym dyrektorzy i nauczyciele muszą poznać i wdrożyć wytyczne związane z umożliwieniem opieki dla dzieci z klas I-III oraz organizowaniem konsultacji na terenie szkoły.
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość przyjęcia do I klasy szkoły podstawowej dziecka sześcioletniego. Powszechnie przyjmuje się, że wcześniejszym rozpoczęciem nauki powinny być objęte dzieci szczególnie uzdolnione, który osiągnęły odpowiedni poziom dojrzałości emocjonalnej. A co, jeśli wniosek o wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły złoży rodzic dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? I co, jeżeli będzie to orzeczenie wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną?
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów regulują przepisy ustawy o systemie oświaty. Poznaj 3 ważne wskazówki MEN dotyczące wypełniania świadectw szkolnych uczniów szkół podstawowych.
Gra dla uczniów klas III-V szkoły podstawowej, której celem jest rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji. W zestawie znajdują się dwie talie kart pracy - do wydrukowania i pocięcia.
Celem gry jest rozwijanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami. Gra może być wykorzystana na zajęciach z całą klasą lub z mniejszymi grupami uczniów.
Scenariusz zajęć opiera się na japońskiej sztuce uwrażliwiania na słowo i obraz – Kamishibai. To spotkanie ze słowem i obrazem w japońskiej sztuce opowiadania za sprawą drewnianego teatrzyku butai. To również spotkanie z człowiekiem za pośrednictwem magii kart obrazowych tworzących historie. Kamishibai to alternatywa pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego, przez budowanie klimatu do rozmowy z drugim człowiekiem - uczniem i zaproszenie do refleksji nad formowaniem swojej osobowości.
Karta pracy starszych dzieci przedszkolnych oraz dla uczniów klas 1–2 szkoły podstawowej. Ćwiczenie funkcji wzrokowych, orientacji przestrzennej. Na obrazku brakuje fragmentów – zadaniem ucznia jest wskazanie brakujących elementów.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.