Minister Edukacji Narodowej zapowiedziała, że w czasie ferii zimowych zostanie opublikowany projekt rozporządzenia znoszącego prace domowe w szkołach. Projekt ten został opublikowany 26 stycznia 2023 r. Proponowane przepisy dotyczą braku prac domowych w szkole podstawowej, co oznacza że zmiany w pracach domowych nie będą dotyczyły szkół średnich. To jednak nie wszystko – projekt rozporządzenia zakłada również zmiany dotyczące wliczania do średniej ocen z dodatkowych zajęć edukacyjnych. Czy to oznacza, że od września etyka i religia nie będą wliczane do średniej?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Czy sztuczna inteligencja jest w stanie zastąpić człowieka? Czatbot GPT to kolejna nowinka technologiczna, która wywołuje sporo kontrowersji. Uczniowie i studenci ją pokochali, nauczyciele są zaś zaniepokojeni. Czy ma szansę stać się użytecznym narzędziem edukacyjnym? A może to tylko kolejny sposób na ściąganie? W artykule wyjaśniamy czym jest chat GPT i w jaki sposób zaczyna być wykorzystywany przez uczniów. Na końcu udzielamy wskazówek, co można zaproponować młodzieży, aby zrozumieli, że sztuczna inteligencja nie jest uznawana przez nauczycieli za wroga, ale narzędzie, które może wspierać pracę uczniów.
Wykorzystaj scenariusz zajęć:
Prace pisemne stanowią nieodłączny element szkolnej rzeczywistości. Często ich sprawdzenie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a to sprawia, że nie są sprawdzane „z dnia na dzień”. Sprawdź czy przepisy prawa oświatowego dają podstawę do roszczeń uczniów o sprawdzenie prac w określonym terminie.
Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię.
#zadaNIEdomowe – to tytuł specjalnego poradnika przygotowanego przez Rzecznika Praw Obywatelskich i organizacje społeczne. Publikacja to źródło wskazówek dotyczących zadawania prac domowych.
Większość nauczycieli nie wyobraża sobie szkoły bez prac domowych. Wielu z nich zadaje je w sposób nieprzemyślany i nie wyciąga żadnych wniosków z wciąż za niskich osiągnięć uczniów. A gdyby tak do zadań domowych podejść inaczej?
Przeczytaj również:
To już kolejny raz, kiedy Rzecznik Praw Dziecka zgłasza do Minister Edukacji Narodowej przeciążenie uczniów pracami domowymi. Tym razem chodzi również o analizę podstawy programowej i odpowiedź na pytanie, czy resort dokonał wyliczenia czasu niezbędnego do przekazania uczniom wiedzy w odniesieniu do poszczególnych wymagań zawartych w podstawie programowej.
Celem raportu „Sytuacja uczniów klasy VII zreformowanej szkoły podstawowej” było sprawdzenie, w jakim stopniu potrzeby uczniów były respektowane w roku szkolnym 2017/2018. Badaniem objęto 76 szkół ze wszystkich województw, a o opinię zapytano uczniów, rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów placówek. Przedstawiamy wyniki z niepokojącego raportu RPD.
Scenariusz warsztatu dla nauczycieli. Uczestnicy badają skuteczność prac domowych z różnych przedmiotów. Poszukują sposobów lepszego planowania i konstruowania zadań domowych, które uczniowie mogą wykonać w krótszym czasie i z większym sukcesem. Celem ogólnym zajęć jest przyjęcie spójnego systemu regulującego pracę uczniów w szkole i w domu.
Rodzice coraz częściej skarżą się, że dzieci poświęcają wiele godzin na naukę w domu. Skargi trafiły także do Rzecznika Praw Dziecka, który przekazał je do MEN. Stwierdził, że ilość zadawanych prac domowych niejednokrotnie powoduje, że dzieci i młodzież mają ograniczoną możliwość aktywnego uczestniczenia w życiu rodzinnym. Okazało się jednak, że prawo nie zabrania zadawania prac domowych. Przepisy stanowią, że nauczyciele mają prawo wybierać metody nauczania, a więc także zadawać tyle, ile uznają za stosowne.
W wystąpieniu skierowanym do Ministra Edukacji Narodowej Rzecznik Praw Dziecka zwrócił uwagę na problemy uczniów klas siódmych w związku z reformą edukacji.
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak ponownie zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej w sprawie nadmiaru zadawanych dzieciom prac domowych i podkreśla, że odpowiedzi, jakie otrzymał na poprzednie wystąpienie, nie wyczerpują tematu.
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej o analizę problemu związanego z nadmierną ilością zadawanych uczniom prac domowych. Skierował również prośbę o możliwość włączenia zagadnienia zmniejszenia obciążenia uczniów tymi pracami do Planu Nadzoru Pedagogicznego na kolejny rok szkolny. Sprawdzamy, co jeszcze zawiera list Rzecznika Praw Dziecka.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.