Brak prac domowych w praktyce – analiza projektu rozporządzenia MEN

Dodano: 29 stycznia 2024
  Brak prac domowych w praktyce – analiza projektu rozporządzenia MEN

Minister Edukacji Narodowej zapowiedziała, że w czasie ferii zimowych zostanie opublikowany projekt rozporządzenia znoszącego prace domowe w szkołach. Projekt ten został opublikowany 26 stycznia 2023 r. Proponowane przepisy dotyczą braku prac domowych w szkole podstawowej, co oznacza że zmiany w pracach domowych nie będą dotyczyły szkół średnich. To jednak nie wszystko – projekt rozporządzenia zakłada również zmiany dotyczące wliczania do średniej ocen z dodatkowych zajęć edukacyjnych. Czy to oznacza, że od września etyka i religia nie będą wliczane do średniej?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy brak prac domowych będzie dotyczył wszystkich klas szkoły podstawowej?
  • Czy nauczyciele będą mieli obowiązek sprawdzania dobrowolnie wykonanych prac domowych?
  • Czy prace domowe zostaną zlikwidowane we wszystkich typach szkół?
  • Kiedy planowane jest wejście w życie nowych przepisów dotyczących prac domowych?
  • Jakie zmiany są planowane w sposobie uczenia się dzieci i młodzieży w domu po wprowadzeniu nowych przepisów?
  • Czy i jak zmienią się zasady dotyczące wliczania ocen z religii i etyki do średniej ocen uczniów?
  • Od kiedy planowane są zmiany dotyczące wliczania ocen z religii i etyki do średniej?

Brak prac domowych – zmiana rozporządzenia w sprawie oceniania uczniów przez nauczycieli

Zapowiadana likwidacja prac domowych ma polegać na dodaniu przepisu § 12a do rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Przepis ma otrzymać brzmienie:

1. W ramach oceniania bieżącego z zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej:

  1. w klasach I–III nauczyciel nie zadaje uczniowi pisemnych i praktycznych prac domowych do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych;
  2. w klasach IV–VIII nauczyciel może zadać uczniowi pisemną lub praktyczną pracę domową do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, z tym, że nie jest ona obowiązkowa dla ucznia i nie ustala się z niej oceny.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nauczyciel sprawdza wykonaną przez ucznia pisemną lub praktyczną pracę domową i przekazuje mu informację, o której mowa w § 12 [tj. informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć – przyp. red.].

Powyższe oznacza, że jeżeli projekt wejdzie w życie, to:

  • nauczyciele nie będą mogli zadawać prac domowych uczniom klas I-III szkoły podstawowej,
  • nauczyciele nie będą mogli wyciągać konsekwencji za nieodrobienie pracy domowej przez uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.

Co ważne, Ministerstwo Edukacji Narodowej zaznacza, że dobrowolnie wykonane prace domowe w klasach 4-8 powinny być sprawdzane przez nauczycieli, którzy następnie udzielą uczniom informacji zwrotnej. 

Zmiana przepisów dotyczących prac domowych ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Możliwe więc, że brak obowiązku wykonywania zadań w domu zacznie obowiązywać jeszcze w bieżącym roku szkolnym 2023/2024. 

W chwili obecnej nie ma planu zlikwidowania prac domowych w szkołach ponadpodstawowych oraz szkołach podstawowych dla dorosłych. W przypadku starszych uczniów nauczyciele nadal będą mogli zadawać, jak i oceniać prace domowe. Zdaniem MEN uczniowie i słuchacze tych szkół potrafią już racjonalnie organizować własną naukę i planować rozwój indywidualny. W przypadku ww. szkół należy zatem pozostawić nauczycielom możliwość zadawania i oceniania prac domowych, jako jednego ze sposobów sprawdzania posiadanych przez ucznia wiadomości i umiejętności.

Zakaz zadawania prac domowych nie oznacza zniesienia obowiązku uczenia się w domu

Minister Edukacji Narodowej zwraca uwagę, że likwidacja obowiązkowych prac domowych nie oznacza, że uczniowie szkół podstawowych nie będą wykonywali żadnej samodzielnej pracy w domu. Nie ma bowiem mowy o całkowitym zakazie zadawania pracy w domu. Jak zaznacza w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, proponowana zmiana nie oznacza zniesienia obowiązku uczenia się w domu, tj. nauki czytania w przypadku najmłodszych uczniów, czytania lektur, przyswojenia określonych treści, słówek itp.

Zmiana ta ma na celu jedynie ograniczenie zadawania pisemnych i praktycznych prac domowych. Propozycja Ministra Edukacji dotycząca niezadawania prac domowych dotyczy prac pisemnych i praktycznych, nie odnosi się do innych aktywności uczniów związanych z przygotowaniem do lekcji.

Projekt rozporządzenia a ocena z religii i etyki nie będzie wliczana do średniej ocen

Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych zakłada, że oceny z religii i etyki nie będą wliczane do średniej uzyskanych ocen. MEN uzasadnia to tym, że rodzic lub pełnoletni uczeń może zdecydować w każdej chwili o rozpoczęciu uczęszczania przez ucznia na lekcje religii (etyki) lub zrezygnować z uczestnictwa w tych zajęciach. Skoro więc zajęcia religii i etyki nie są zajęciami, na które uczeń jest obowiązany uczęszczać, nieuzasadnione jest, aby roczna lub końcowa ocena klasyfikacyjna z tych zajęć miała wpływ na średnią uzyskanych ocen.

Zmiana dotycząca niewliczania ocen z religii i etyki do średniej ma obowiązywać od 1 września 2024 r.

Źródło:

Opracowanie: Marta Wysocka

Tematyka

Sprawdź inne serwisy