Coraz większa liczba rodziców występuje do dyrektorów placówek organizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wnioskami o zastąpienie zajęć stacjonarnych zajęciami prowadzonymi zdalnie. Czy względu na stan zdrowia dziecka i sytuację epidemiologiczną program wczesnego wspomagania rozwoju może być realizowany z wykorzystaniem metod i technik na odległość?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Karty pracy przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zestaw zawiera 2 karty pracy, na których znajdą się ćwiczenia z zakresu doradztwa zawodowego. Przy okazji rozmowy na temat Międzynarodowego Święta Pracy obchodzonego 1 maja, dziecko pojmuje znaczenie pracy w życiu człowieka i docenia osoby wykonujące określone rodzaje pracy. Rozwiązując zadania dziecko podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu oraz nazwy zawodów, które wzbudzają jego zainteresowanie.
Rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia to zestaw kart pracy dla dzieci w wieku 5-6 lat oraz uczniów klas I-III. Zadania można wykonać samodzielnie, z rodzicami, starszym rodzeństwem lub nauczycielem.
Zestaw zawiera 9 kart pracy, które pomogą dziecku samodzielnie przygotować miniprzedstawienie. Materiały warto wydrukować na sztywnych arkuszach.
Zestaw zawiera 6 kart pracy przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klasy I szkoły podstawowej. Na kartach znajdują się ćwiczenia rozwijające wiedzę z zakresu edukacji przyrodniczej, dotyczącej sił przyrody. Zadania polegają na rozpoznawaniu żywiołów oraz wskazywaniu, jakie znaczenie dla człowieka mają: ogień, woda, powietrze i ziemia.
AKTUALIZACJA! Ograniczenie funkcjonowania placówek oświatowych istotnie wpłynęło na możliwość realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Czy oznacza to, że w okresie, w którym zadania szkoły są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, można odstąpić od ich realizowania? Kiedy zajęcia zaplanowane w IPET mogą być prowadzone na terenie szkoły?
Do końca kwietnia rodzice dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego muszą otrzymać informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Trwająca pandemia nie zwalnia z tego obowiązku, a obowiązujące przepisy nie przewidują wydłużenia terminu na wydanie dokumentu. Jak w takim razie przygotować informację, jeżeli w ciągu ostatnich miesięcy praca przedszkola była zdezorganizowana, dzieci były nieobecne lub przedszkole funkcjonowało w trybie zdalnym? Na jakich informacjach się opierać i z jakich narzędzi korzystać?
Rozwijanie umiejętności myślenia logicznego to zestaw kart pracy dla uczniów klas I-IV. Zadania można wykonać samodzielnie, z rodzicami, starszym rodzeństwem lub nauczycielem.
Rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania emocji to zestaw kart pracy dla uczniów klas I-IV. Dodatkowo zadania mają na celu rozwijanie motoryki małej. Zadania można wykonać samodzielnie, z rodzicami, starszym rodzeństwem lub nauczycielem.
Zadania przeznaczone dla uczniów klas III-VI. Zestaw zawiera 3 karty pracy, na których dziecko znajdzie wzór narysowany bez odrywania ręki. Zadaniem jest skopiowanie wzoru jak najdokładniej. Ćwiczenie wspiera wzmacnianie koncentracji i uważności, a także motoryki małej.
Fundamentem dziecięcego poczucia bezpieczeństwa jest stałość. Nagła utrata kontaktu z ważnym opiekunem, jakim jest szkolny wychowawca, może być niezwykle trudna. Tym razem dzieci nie miały możliwości przygotowania się na przerwę od chodzenia do szkoły, jak w przypadku zwykłych ferii zimowych czy wakacji letnich. Decyzja dorosłych je zaskoczyła i w dużej mierze na pewno przestraszyła. Dlatego warto zadbać o ciągłość relacji ze swoimi wychowankami – zadzwonić do nich, wysłać wiadomość, nawet zbiorowy liścik albo zebrać się na odwagę i nagrać krótki filmik.
Życie weryfikuje obecnie wiele poprzednich domowych ustaleń. Od początku września mieliśmy nadzieję, że wiosenne zamknięcie szkół już się nie powtórzy. Z drugiej strony jednak, większość z nas spodziewała się takiego scenariusza. Obecnie, jak w czasach pierwszego lockdownu, wielu rodziców jest zmuszonych do pracy zdalnej z domu, dzieci nie chodzą do szkół i na zajęcia pozalekcyjne. Przywrócono zdalne nauczanie, a uczniowie po kilku miesiącach oddechu, znów spędzają przed ekranami wiele godzin dziennie.
Wydawałoby się, że jednoznaczne wskazanie w przepisach kwestii ustalania przez dyrektora zasad i sposobów potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach oraz konieczność określenia sposobu i terminu usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach prowadzonych zdalnie, zmotywuje uczniów do systematycznej pracy Tymczasem okazuje się, że chociaż zdalna nauka staje się coraz bardziej „normalna”, nauczyciele mierzą się tym samym problemem, z którym mierzyli się przed wakacjami. Mowa o nieobecnościach i ignorowaniu poleceń nauczycieli. Czyja to wina? I czy w ogóle można mówić o winie?
Ograniczenie funkcjonowania jednostek oświatowych pociągnęło za sobą wiele konsekwencji dotyczących wysokości nauczycielskich wynagrodzeń. Jedną z nich jest pozbawienie nauczycieli dodatku za warunki pracy. Sprawdź, czy nauczycielowi, który prowadzi zajęcia lekcyjne zdalnie, należy wypłacić dodatki za warunki trudne i uciążliwe.
Mimo że prowadzenie zdalnych lekcji nie jest już tak nieznanym lądem, jak wiosną, wciąż trudno jest w gąszczu narzędzi internetowych znaleźć takie, które rzeczywiście wprowadzą w pracę pewien komfort. Zwłaszcza, jeśli praca dotyczy udzielania pomocy psychologicznej lub pedagogicznej. Bardzo trudno jest przecież zadbać o intymną atmosferę wtedy, gdy dziecko znajduje się z rodziną w domu. Jednak przerwanie takiej pomocy mogłoby przynieść negatywne skutki. Stąd pomysł krótkiego przeglądu programów, które są darmowe lub mają bezpłatną wersję próbną.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.