Praca z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym wymaga od nauczycieli szczególnego podejścia. Jest wyzwaniem w momencie, gdy drzwi szkoły są otwarte dla uczniów. Natomiast w sytuacji zawieszenia zajęć, praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych rodzi nowe trudności, na które trzeba odpowiedzieć skutecznymi rozwiązaniami. Wiele nauczyliśmy się podczas wiosennego lockdownu, warto więc teraz wykorzystać te doświadczenia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Autorefleksja i ewaluacja własnej pracy jest na stałe przypisana funkcji nauczyciela. Fakt, że obecnie większość nauczycieli ponownie wraca do pracy z komputerem,zdalnie, nie zwalnia z tego obowiązku. Sam proces autorefleksji i ewaluacji odbywa się jednak nieco inaczej niż, kiedy zajęcia są prowadzone stacjonarnie. Przeczytaj artykuł i dokonaj samooceny korzystając z przygotowanych formularzy analizy.
Materiały przeznaczone dla uczniów klas VIII oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zestaw zawiera 3 karty pracy, które mają na celu pomóc w zbudowaniu wyobrażania o bezpiecznej, kojącej przestrzeni. Karty zawierają zarówno pytania naprowadzające na przyjemne, beztroskie wspomnienia, jak i elementy arteterapii, które wzmocnią poczucie własnej wartości i rozumienie swoich potrzeb.
Wielokrotnie nowelizowane rozporządzenie MEN w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 zakłada, że to dyrektor szkoły określi zasady organizację zdalnego nauczania obowiązujące w szkole. W jakiej formy należy wprowadzić ustalenia? Czy konieczne są zmiany w statucie szkoły lub przedszkola?
Wielu nauczycieli i rodziców spodziewało się ponownego zawieszenia zajęć stacjonarnych dla uczniów klas I-III. realizacja podstawy programowej z pewnością będzie trudniejsza niż podczas zajęć w bezpośrednim kontakcie. Sprawdź jak oceniać postępy dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym.
Nauczyciel, który w czasie zawieszenia funkcjonowania szkół spowodowanego stanem epidemii nie wywiązuje się z realizacji zajęć z wykorzystaniem technik na odległość, narusza podstawowy obowiązek pracowniczy i może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.
Zestaw zawiera 3 karty pracy, na których znajdą się ćwiczenia wykorzystujące proste metody wizualizacyjne i oddechowe pomocne w redukcji stresu. Ćwiczenia dedykowane są uczniom klas VIII oraz uczniom szkół ponadpodstawowych.
Zestaw przeznaczony dla uczniów szkół ponadpodstawowych zawiera 3 karty pracy, na których znajdują się wzory mandali do uzupełnienia i pokolorowania. Mandala od setek lat jest obecna w tradycjach różnych kultur, towarzyszy medytacji, pomaga wyciszyć natrętne myśli, obniżyć stres czy poprawić koncentrację uwagi.
Zestaw zawiera 4 karty pracy przeznaczone dla uczniów klas I-III, dotyczące emocji i uczuć dziecka. Wypełnienie kart pracy ma na celu uświadomienie dziecku źródeł przeżywanych emocji oraz możliwych sposobów radzenia sobie z nimi. Dla osoby dorosłej prace dziecka mogą stanowić istotną informację na temat jego potrzeb.
Karty pracy przeznaczone dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Zestaw zawiera 3 karty pracy, na których znajdą się ćwiczenia z zakresu doradztwa zawodowego. Zadania mają pomóc dziecku zrozumieć, w jaki sposób jego zainteresowania mogą wpłynąć na wybór ścieżki zawodowej.
Kolejny tydzień polscy uczniowie nie mają realnego kontaktu z żadnym dorosłym spoza rodziny i najbliższego otoczenia. Obecnie dzieci i młodzież do 16 roku życia przez większą część dnia nie może przebywać bez opiekuna poza domem. Kontakty z rówieśnikami, dziadkami czy dalszą rodziną są ograniczone. A to oznacza, że dorosły opiekun ma niemal całkowitą kontrolę nad tym, z kim i o czym dziecko rozmawia, w jaki sposób spędza czas. Jeśli w rodzinie zdarza się przemoc, sytuacja jest wręcz patowa, trudniej będzie wychowawcy ją wykryć i zareagować odpowiednio.
Zestaw zawiera 3 karty pracy, na których opisane są złożone sytuacje społeczne, w których motywacja i zachowanie nie jest jednoznaczna – postaci mają różne wyobrażenie o tym, co ich spotkało. Zadaniem dziecka jest uzupełnić dymki, w których bohaterowie próbują określić własne emocje i to, co sprawiło, że znaleźli się w trudnej sytuacji. Miniscenariusz może być również narzędziem do pracy z dziećmi z całościowymi zaburzeniami rozwoju, które mają trudność w rozumieniu sytuacji społecznych i emocji innych osób.
Zestaw zawiera 2 karty pracy przeznaczone dla uczniów klas III-V, na których znajduje się labirynt do pokonania oraz legenda i mapa do wykonania. Zadaniem dziecka jest pokonanie labiryntu oraz zaprojektowanie legendy, by użyć jej w mapie.
Powrót do zdalnego nauczania to także powrót do problemów, które większość nauczycieli zauważyła wiosną. Nie wszyscy uczniowie mają w domu odpowiednie warunki do pracy, ale też nie wszystkie są zachęcane do pracy przez własnych rodziców. Rodzice nie zawsze pozytywnie odnoszą się do kształcenia na odległość i zamiast motywować - demotywują swoje dzieci, ograniczając lub uniemożliwiając im pełne wykorzystanie własnego potencjału. Co w takiej sytuacji może zrobić nauczyciel?
Zestaw zawiera 2 karty pracy przeznaczone dla uczniów klas I-IV, na których opisane są postaci: Kajtek i Magda, rodzeństwo, które ma swoje sposoby na wyrażanie emocji.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.