Celem orientacji zawodowej (klasy IV-VI) jest zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. Pobierz przykładowy wzór programu!
Celem preorientacji zawodowej w przedszkolach jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. Pobierz przykładowy wzór programu!
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego oraz program realizacji WSDZ na rok szkolny 2020/2021
Cel doradztwa zawodowego to wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy. Pobierz przykładowy program realizacji WSDZ dla branżowej szkoły I stopnia, technikum i liceum w roku szkolnym 2020/2021.
Sprawdź, jak może wyglądać wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) dla branżowej szkoły I stopnia, technikum i liceum ogólnokształcącego na przykładzie branżowej szkoły I stopnia oraz program realizacji WSDZ na rok szkolny 2020/2021.
W przedszkolu działania z zakresu doradztwa zawodowego odbywają się na zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego. Podpowiadamy, jak może się odbywać realizacja preorientacji w przedszkolu.
Ewaluacja służy uczeniu się i rozwojowi, nie ma sensu, gdy nie chcemy i nie możemy skorzystać z jej wyników. Patrząc z tej perspektywy, nie może być ona uciążliwym problemem, ale stałą praktyką szkoły i można ją zaplanować tak, by była szybka, łatwa, przyjemna i oczywiście użyteczna.
Karta pracy jest przeznaczona dla uczniów w wieku 13-17 lat. Materiał jest obszernym zadaniem opierającym się na popularnych serwisach internetowych. Uczniowie często nie zdają sobie sprawy, jak ich wyobrażenie o samodzielnym życiu odbiega od rzeczywistości. To ćwiczenie weryfikuje te wyobrażenia oraz podsuwa konkretne przykłady stron internetowych, z których będzie mógł skorzystać, gdy faktycznie zacznie się usamodzielniać.
Zestaw zawiera 2 karty pracy dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej. Wypełnienie kart pracy ma na celu umożliwienie uczniowi określenie swoich słabych i mocnych stron oraz poddaniu analizie marzeń zawodowych.
Zajęcia z doradztwa zawodowego są obowiązkowe, a ich realizacja jest dokumentowana w dzienniku. Jednocześnie jednak zajęcia te nie są oceniane i nie dokonuje się wpisu tych zajęć w arkuszu ocen oraz na świadectwie. Wobec tego – co należy wpisać na koniec roku w dzienniku w rubryce „ocena”?
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinno być prowadzone w taki sposób, aby zapewnić im możliwość indywidualnego rozwoju, a także stworzyć warunki do aktywności zawodowej w przyszłości. Oprócz wiedzy teoretycznej, szkoła powinna także rozwijać kompetencje społeczne uczniów ze SPE, aby mogli w pełni uczestniczyć w życiu społeczno-zawodowym. Na jakie kompetencje zwrócić szczególną uwagę w pracy z uczniem ze SPE?
Karta pracy zawiera ćwiczenie polegające na rozpoznawaniu i nazywaniu przedstawicieli poszczególnych zawodów.
Zadania doradcy zawodowego nie ograniczają się do pracy z uczniami. Powinien on wspierać także nauczycieli, którzy – podobnie jak on – odpowiadają przecież za realizację Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego w szkole. Jak zbudować klimat współpracy pomiędzy doradcą a nauczycielami przyczyniającymi się do wzrostu jakości oferowanych usług doradczych? W jakich obszarach doradca może służyć pomocą innym nauczycielom?
Obecnie poziom bezrobocia w Polsce jest tak niski, że znalezienie zatrudnienia (niezależnie od wykształcenia) nie stanowi w zasadzie żadnego problemu. Nie zmienia to jednak faktu, że praca ma znaczący wpływ na nasze zdrowie psychiczne, samoocenę i dobre samopoczucie. By zdobyć pracę, która poza pieniędzmi będzie przynosiła również satysfakcję jest już dużo trudniej. Warto już na etapie szkoły podstawowej przygotować uczniów do procesu poszukiwania pracy, którą po prostu będą lubić.
28 stycznia 2020 r. Minister Edukacji Narodowej w formie obwieszczenia ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.