Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 27 listopada 2024 r. orzekł, że rozporządzenie Ministra Edukacji z 26 lipca 2024 r., zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, jest niezgodne z Konstytucją. Sprawdź szczegóły.
Czy żyjemy w czasach, w których inteligencja wystarczy, a wiedza schodzi na drugi plan? Czy możemy krytycznie myśleć bez solidnych fundamentów wiedzy? Na te pytania odpowiedzi udzielili wybitni eksperci – badacze edukacji z Uniwersytetów w Cambridge i Wirginii oraz były minister edukacji Portugalii. Posłuchaj jak wiedza pomaga odnaleźć się w świecie pełnym nadmiaru informacji i dlaczego stanowi podstawę budowania kluczowych kompetencji u uczniów. Webinar IBE jest już dostępny na YouTube.
W interpelacji skierowanej do MEN zgłoszono wątpliwości dotyczące przedmiotu edukacja zdrowotna. Dotyczą one m.in. obaw o jakość nauczania nowego przedmiotu, który ma być realizowany zgodnie z wytycznymi WHO, w kontekście braków kadrowych w szkołach. Jednak zastąpienie WDŻ edukacją zdrowotną budzi więcej poważnych wątpliwości u zgłaszających interpelację. Sprawdź, jak MEN na nie odpowiada.
W Dzienniku Ustaw RP ogłoszono rozporządzenie zmieniające zasady organizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Resort edukacji wprowadza możliwość prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania na terenie szkoły i przedszkola. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, którzy uczniowie będą mogli uczęszczać na lekcje w szkole.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Czy Twoja szkoła chce rozwijać umiejętności cyfrowe uczniów i budować więzi międzypokoleniowe? Teraz macie szansę na udział w konkursie „Szkoła międzypokoleniowa” organizowanym m.in. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Cyfryzacji. Inicjatywa łączy edukację z pomocą seniorom w bezpiecznym poruszaniu się po internecie. Do wygrania są mobilne pracownie komputerowe dla szkół.
W wielu polskich szkołach przerwa obiadowa trwa tylko 15–20 minut. To za mało, by spokojnie zjeść posiłek. Uczniowie jedzą w pośpiechu lub w ogóle rezygnują z obiadu. Skutki? Problemy zdrowotne, gorsza koncentracja i marnowanie jedzenia. Jak temu zaradzić? MEN odpowiada na interpelację w tej sprawie.
Do MEN trafiła interpelacja w sprawie systemu pozyskiwania zaświadczeń o niekaralności przez rodziców uczestniczących w zajęciach szkolnych oraz będących opiekunami na wycieczkach szkolnych. Obecnie procedura trwa długo – rodzice sami muszą występować o takie zaświadczenia i oczekiwać na wydanie dokumentu. Może okazać się to zbyt czasochłonne. Sprawdź, jak MEN odpowiada na pytania o usprawnienie procesu wydawania informacji z KRK dla rodziców będących opiekunami podczas zajęć organizowanych przez szkołę.
Czy polski system edukacji czeka rewolucja? Jak ważną rolę w procesie zmian odgrywa zdolność samodzielnego uczenia się? Jak dyrektor i nauczyciele mogą wspierać uczniów w samodzielnej nauce? Dzisiaj jest to ważne również w kontekście zmian związanych z zadawaniem prac domowych. Wielu rodziców twierdzi, że zmiany te negatywnie wpływają na zdolność samodzielnego ucznia się ich dzieci. IBE zaprasza na bezpłatną konferencję "Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?".
MEN otrzymało interpelację w sprawie nauczania religioznawstwa w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zdaniem jej autorki aktualnie w Polsce uczniowie przez cały okres edukacji szkolnej nie mają możliwości poznania różnorodności religijnej świata. MEN odpowiada na pytanie, czy uwzględni te treści w podstawie programowej.
Kiedy trzeba wprowadzić w szkole racjonalne usprawnienia i jak to zrobić? W nowym darmowym poradniku IBE eksperci wyjaśniają w jaki sposób poszerzyć dostępność edukacji. Przedstawiono w nim racjonalne usprawnienia dla konkretnych typów potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności.
Uczniowie z dyskalkulią skarżą się, że trudności w uczeniu się matematyki powodują, że nie uzyskują oni pozytywnego wyniku na egzaminie maturalnym. Rzecznik Praw Obywatelskich zapytał Centralną Komisję Egzaminacyjną jak osoby z dyskalkulią radzą sobie na maturze z matematyki. Poznaj odpowiedź i wnioski z odpowiedzi CKE.
Do MEN trafiła interpelacja w sprawie hejtu wobec dzieci i młodzieży w Polsce. Jest on szczególnie groźny ze względu na szeroki zasięg i prędkość rozprzestrzeniania się w przestrzeni cyfrowej. Problem eskaluje. Dlatego w interpelacji poselskiej zaapelowano do MEN o podjęcie pilnych działań w zakresie zapobiegania problemowi hejtu w szkołach oraz zadano konkretne pytania w tej sprawie. Poznaj stanowisko i odpowiedzi MEN.
Rzeczniczka Praw Dziecka zwraca uwagę na sytuację dzieci cierpiących na choroby przewlekłe. Chodzi o brak uregulowań dotyczących opieki zdrowotnej nad dziećmi przewlekle chorymi w przedszkolu. RPD apeluje do Ministry Zdrowia o uregulowania prawne w tym temacie, tak jak zrobiono to w przypadku uczniów przewlekle chorych.
Od 15 sierpnia 2024 r. każda placówka oświatowa powinna posiadać standardy ochrony małoletnich. Minęło kilka miesięcy, ale wciąż pojawiają się nowe wątpliwości i fake newsy dotyczące stosowania „Ustawy Kamilka” w praktyce szkolnej. Podczas dzisiejszego webinaru, Rzeczniczka Praw Dziecka obali wszystkie mity i nieprawdziwe informacje, które do tej pory do niej dotarły.
30 października w Dzienniku Ustaw ogłoszono nowy tekst jednolity rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych. Oznacza to, że aktualnie powołując się na przepisy rozporządzenia trzeba uwzględnić nowy tekst jednolity. Sprawdź, jaki.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.