Dojrzewanie to czas nieustannych zmian. Dla dorosłych sprawa wydaje się prosta – łatwo zapomnieć o swoim własnym nastoletnim przerażeniu, gdy ciało się zaczyna zmieniać, robi się mniej proporcjonalne, przychodzi czas na walkę z trądzikiem i ciągłymi zmianami nastroju. Ogromnie trudno jest zaakceptować fakt, że zmienia się zarówno wygląd, jak i wnętrze. Młody człowiek, który był dotychczas przyzwyczajony do pewnego statusu quo swojej sylwetki i tego, jak jest postrzegany, musi zmierzyć się z nagłym chaosem. Nie jest ani dorosłym, ani już do końca dzieckiem. Warsztat ma za zadanie wesprzeć proces rozwoju pozytywnego stosunku do własnej cielesności, pomóc w utrzymaniu stałej, pozytywnej samooceny i akceptacji dla zmian, które są nieuniknione.
Także w procedurze awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego, od 1 września 2019 r. zaszły pewne zmiany. Jeżeli planujesz otworzyć staż na ten stopień lub jesteś w jego trakcie koniecznie sprawdź, jakie są kolejne czynności i terminy ich realizacji po zmianie przepisów.
Od 1 września 2019 r. nauczyciele stażyści odbywają staż na stopień nauczyciela kontraktowego w skróconym wymiarze tj. 9 miesięcy. Znowelizowane przepisy o awansie zawodowym przewidują ponadto powrót do oceny dorobku zawodowego za okres stażu zamiast oceny pracy i w związku z tym kilka zmian doprecyzowujących, które wyjaśniamy w tabeli.
Od 1 września 2019 r. w procedurze awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego zniesiony został wymóg dokonania oceny pracy na rzecz oceny dorobku zawodowego – tak jak to było wcześniej. Skrócono też okres pracy niezbędny do rozpoczęcia stażu na ten stopień do 1 roku, zamiast dotychczasowych 4 lub 2 lat. Szczegóły procedury awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego według nowych przepisów przedstawia tabela.
Niezależnie od tego, czy wychowawca jest kierownikiem, czy tylko opiekunem na wycieczce – ponosi odpowiedzialność prawną za uczniów pozostających pod jego opieką. Może ona przybierać różne rodzaje – od odpowiedzialności pracowniczej, przez dyscyplinarną i cywilną, po karną. W niektórych przypadkach wychowawca będzie mógł się jednak zwolnić od odpowiedzialności, ale musi to w należyty sposób udowodnić.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Urlop bezpłatny, choć wiąże się z pozbawieniem Cię prawa do wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy, czasami okazuje się jedyną możliwości załatwienia pilnych spraw – szczególnie dla nauczycieli szkół feryjnych, którzy nie mogą decydować o terminie swojego urlopu wypoczynkowego i dostosowywać go do swoich potrzeb. W praktyce mogą Ci przysługiwać 2 rodzaje urlopu bezpłatnego – zależny od decyzji Twojego pracodawcy i taki, którego dyrektor (po spełnieniu przez Ciebie określonych warunków) musi Ci udzielić. Sprawdź, jak w praktyce skorzystać z tego uprawnienia i jak fakt przebywania na tym urlopie zmienia Twoją sytuację prawną.
Przyczyny i tryb rozwiązania Twojego stosunku pracy zależą od podstawy zatrudnienia – umowa o pracę na czas określony, nieokreślony w pełnym lub niepełnym wymiarze zajęć, umowa na podstawie Kodeksu pracy, czy też mianowanie. Dodatkowo, w określonych przypadkach Twój stosunek pracy korzysta z ochrony przed zwolnieniem z pracy. Będą też takie sytuacje, gdy ta ochrona zostanie wyłączona. Poznaj więc sytuacje, w których musisz się liczyć z utratą pracy w szkole.
Dyrektor szkoły może, w ramach swoich uprawnień kierowniczych, zlecić nauczycielowi zadanie służbowe poza stałym miejscem pracy, określonym w umowie o pracę. Pracownikowi, który wykonuje taką pracę, przysługują określone prawem uprawnienia (zwrot kosztów podróży, dieta). Czy takie rozwiązania mają zastosowanie również w odniesieniu do nauczycieli, którzy wyjeżdżają z uczniami na konkursy lub zawody odbywające się w innej miejscowości?
Nauczyciele wychowania przedszkolnego, co do zasady realizujący pensum w wymiarze 22 lub 25 tygodniowo, nierzadko w rzeczywistości poświęcają na opiekę nad dziećmi więcej czasu. Czy dyrektor faktycznie może oczekiwać pracy z dziećmi w wyższym wymiarze niż wskazuje na to pensum?
Tzw. nagrody z okazji Dnia Edukacji Narodowej, to nagrody dla nauczycieli, o których mowa w art. 49 ustawy Karta Nauczyciela. Są one przyznawane za osiągnięcia w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym realizacji zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, oraz realizacji innych zadań statutowych szkoły. Czy taką nagrodę powinien otrzymać każdy nauczyciel zatrudniony w przedszkolu lub szkole?
Od 12 września 2019 r. obowiązują nowe reguły organizacji opieki zdrowotnej dla uczniów w szkołach. Kluczowe obowiązki związane z wejściem w życie nowych przepisów spoczywają na organie prowadzącym i dyrektorze szkoły. Wiele wątpliwości budzą jednak zapisy odnoszące się bezpośrednio do nauczycieli. Sprawdzamy, co się zmieniło i jakie obowiązki nałożono na wychowawców klas oraz pozostałych nauczycieli.
Coraz większa liczba nauczycieli decyduje się na zatrudnienie w więcej niż jednej placówce. Pogodzenie pracy w dwóch, a czasem trzech szkołach, jest trudne nie tylko ze względu na obciążenia pracą, ale także pod kątem organizacyjnym. Najwięcej trudności pojawia się w momencie, kiedy obowiązki wynikające z zatrudnienia w każdej ze szkół zaczynają ze sobą kolidować. Tak dzieje się w szczególności na początku roku szkolnego oraz wiosną, kiedy uczniowie wraz z wychowawcą wyjeżdżają na wycieczki integracyjne i zielone szkoły. Co może zrobić wychowawca, gdy z powodu wycieczki klasy nie może świadczyć pracy w drugiej szkole?
Zdarza się, że nauczyciel w raz z grupą uczniów jedzie na wycieczkę szkolną lub uczestniczy w uroczystościach organizowanych w sobotę. Czy w takiej sytuacji przysługuje mu prawo do wynagrodzenia za dodatkowo przepracowane godziny?
Od kilku lat media bombardują doniesieniami o eskalacji przemocy w szkołach. Najbardziej elektryzują opinię publiczną informacje o aktach przemocy seksualnej. Czy zdajesz sobie sprawę, że do przemocy seksualnej dochodzi niemal w każdej szkole? Przeczytaj, jak ją rozpoznać i jak jej przeciwdziałać.
Dziecko, które przebywa w placówce opiekuńczej lub rodzinie zastępczej to w każdej szkole temat budzący wiele niepokoju i wątpliwości. Jak ochronić ucznia z doświadczeniami opieki instytucjonalnej przed doświadczeniami wykluczenia, jak rozmawiać z nim o obchodach Dnia Matki, jak wybrać temat wypracowania na język polski, by nie zmuszać go do opisywania domu i rodziny? W karierze zawodowej każdego nauczyciela muszą prędzej czy później pojawić się podobne dylematy. A jest ich wiele więcej – trudno sobie wyobrazić, by do pieczy zastępczej lub domu dziecka trafiło dziecko, które nie doświadczyło porzucenia, straty, czy przemocy. Bagaż traumatycznych wspomnień na zawsze zmienia schemat budowania relacji, co odczuje każdy dorosły, który spróbuje nawiązać z dzieckiem więź. Dla wychowawcy to wyzwanie, do którego potrzeba cierpliwości, empatii i przeszkolenia.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.