Rodzice dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego mogą wystąpić z wnioskiem o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. Aby taki wniosek został uwzględniony, konieczne jest spełnienie określonych warunków. Sprawdź czy istnieją odstępstwa od konieczności dołączenia do wniosku opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Pobierz:
Częste nieobecności w przedszkolu dziecka odbywającego obowiązkowe przygotowanie przedszkolne może sprawić, że jego gotowość do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej nie będzie wystarczająca. Dowiedz się, czy jeżeli frekwencja poniżej 50% może skutkować odroczeniem obowiązku szkolnego.
Dzieci uczęszczające do przedszkola powinny uczestniczyć w zajęciach przygotowujących do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. W przepisach nie wskazano jednak wieku dziecka, po osiągnięciu którego takie zajęcia stają się obowiązkowe. Sprawdź od jakiego wieku należy objąć dzieci przedszkolne językiem obcym?
Jak sprawić, by kontakty wychowawcy klasy z rodzicami uczniów były pozytywne? Jak krok po kroku tworzyć podstawy dobrej współpracy? Skorzystaj ze scenariusza warsztatów dla nauczycieli i pomóż im przygotować się do spotkania z rodzicami.
Zajęcia integracyjne dla klasy czwartej to jedno z ważniejszych działań na początku roku szkolnego. Jest to czas, w którym dzieci muszą przystosować się do nowych wyzwań, jakie stawia przed nimi szkoła. Nowi nauczyciele, nowe przedmioty u co za tym idzie - nowe wymagania. Uczniowie różnie radzą sobie z taką sytuacją. Dlatego ważne jest, by poznali się i czuli się ze sobą możliwie jak najlepiej. Osiągnięcie tego celu ułatwi realizacja scenariusza lekcji „Tacy jesteśmy – poznajemy się”.
Nauczyciele, którzy staż na stopień nauczyciela kontraktowego rozpoczęli we wrześniu 2018 r. mogli zakończyć go po 12 miesiącach. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć, aby doprowadzić procedurę zakończenia stażu do końca i uzyskać kolejny stopień awansu zawodowego.
Od listopada 2018 r. przepisy rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny wprowadziły obowiązek rejestrowania wyjść grupowych uczniów poza teren szkoły. Mimo że przepisy obowiązują już od roku, nadal budzą wątpliwości. Wyjaśniamy, jak należy dokumentować wyjścia z uczniami na basen.
Indywidualny tok nauki jest formą organizacyjną, która umożliwia uczniowi szczególnie uzdolnionemu szybsze ukończenie szkoły każdego typu poprzez skrócony czas nauki na poszczególnych etapach kształcenia. Uczeń, który go kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy. W jak sposób należy oceniać takiego ucznia? Czy powinien być oceniany bieżąco przez nauczyciela według wewnątrzszkolnych zasad oceniania?
Uczeń przybywający z zagranicy jest przyjmowany do szkoły oraz kwalifikowany do odpowiedniej klasy na podstawie odpowiednich dokumentów. Przez pojęcie dokumentów należy rozumieć dokumenty wymienione w § 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Jakie zatem dokumenty powinna dostarczyć osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego?
Skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły jest możliwe tylko w przypadkach określonych w jej statucie. Jednym z przypadków, w których większość szkół decyduje się na skreślenie jest wysoka absencja na lekcjach. Sprawdź, jakie czynności powinna podjąć szkoła, jeżeli skreślenie ma dotyczyć osoby pełnoletniej.
Nie każdy nauczyciel, któremu powierzono funkcję wychowawcy klasy odnajduje się w tej roli. W takiej sytuacji są dwie możliwości – sprawowanie wychowawstwa, mimo towarzyszącego poczucia niespełnienia lub rezygnacja. Okazuje się jednak, że na to drugie rozwiązanie niekiedy nie chce przystać dyrektor szkoły. Sprawdź, czy dyrektor dysponuje narzędziami prawnymi, którymi może nakłonić do dalszego pełnienia funkcji wychowawcy, nawet jeżeli odbywa się to wbrew jego woli.
Właściwie każdego roku przed zbliżającymi się świętami pojawia się pytanie – czy w czasie zimowej przerwy świątecznej nauczyciele przychodzą do pracy czy mają wolne? Poznaj odpowiedź eksperta.
Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię.
Przepisy nie definiują pojęcia „diagnozy przedmiotowej”, natomiast zobowiązują nauczycieli do obserwacji uczniów, rozpoznawania i zaspokajania ich potrzeb w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i obowiązku indywidualizacji. Czy ten obowiązek, wskazany w przepisach i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest tożsamy z obowiązkiem przeprowadzania tzw. diagnoz przedmiotowych?
Nie ulega wątpliwości, że nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę. W związku z tym nauczyciele mają obowiązek pełnienia tzw. dyżurów międzylekcyjnych. Sprawdź, czy możesz zostać zwolniony z tego obowiązki, a jeżeli tak – na jakiej podstawie.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.