Prace pisemne stanowią nieodłączny element szkolnej rzeczywistości. Często ich sprawdzenie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a to sprawia, że nie są sprawdzane „z dnia na dzień”. Sprawdź czy przepisy prawa oświatowego dają podstawę do roszczeń uczniów o sprawdzenie prac w określonym terminie.
Obecna sytuacja kadrowa wśród nauczycieli coraz częściej skłania dyrektorów szkół do proponowania pracy nauczycielom, którzy jakiś czas temu zdecydowali się przejść na emeryturę. Sprawdź, w jakim wymiarze może pracować emeryt, aby jego emerytura nie została zawieszona lub zmniejszona.
Uczeń, który ukończył 18 lat ma prawo do podjęcia decyzji o rezygnacji z nauki. Sprawdź, czy w takim przypadku konieczne jest podjęcie odpowiedniej uchwały rady pedagogicznej oraz wydanie decyzji administracyjnej przez dyrektora szkoły.
Nauczyciele, którym powierzono funkcję wychowawcy klasy są uprawnieni do otrzymywania dodatku funkcyjnego. Dodatek ten przyznaje się na czas pełnienia funkcji. Czy to oznacza, że wychowawcy ostatnich klas liceum ogólnokształcącego po raz ostatni powinni otrzymać go w kwietniu? Poznaj odpowiedź eksperta.
Uczniowie przebywający w szpitalu mogą realizować obowiązek szkolny w szkole przyszpitalnej. Sprawdź, kto w takim przypadku dokonuje klasyfikacji śródrocznej ucznia.
Kwestie dotyczące wysokości dodatku motywacyjnego budzą wiele wątpliwości. Wśród najczęściej pojawiających się pytań należy wskazać na to dotyczące obowiązku informowania rady pedagogicznej o przyznaniu tego dodatku oraz jego wysokości. Sprawdź, czy dyrektor szkoły ma obowiązek ujawniania takich informacji.
Decyzję o powierzeniu nauczycielowi pełnienia funkcji wychowawcy podejmuje dyrektor szkoły. W uzasadnionych przypadkach decyzja może zostać zmieniona, a wychowawstwo powierzone innemu nauczycielowi. Sprawdź czy w takiej sytuacji nauczyciel korzysta z ochrony prawnej. Jakich formalności powinien dopełnić dyrektor, aby postępować zgodnie z prawem?
Większość nauczycieli, w szczególności stażystów i kontraktowych, opracowuje konspekty prowadzonych przez siebie zajęć, mimo że przepisy prawa oświatowego nie nakładają na nich takiego obowiązku. Zdarza się jednak, że żądanie przedłożenia konspektu jest zgłaszane przez dyrektora szkoły. Sprawdź, czy dyrektor może żądać opracowywania i przekazania mu takiego dokumentu.
Rodzice dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego mogą wystąpić z wnioskiem o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. Aby taki wniosek został uwzględniony, konieczne jest spełnienie określonych warunków. Sprawdź czy istnieją odstępstwa od konieczności dołączenia do wniosku opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Pobierz:
Częste nieobecności w przedszkolu dziecka odbywającego obowiązkowe przygotowanie przedszkolne może sprawić, że jego gotowość do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej nie będzie wystarczająca. Dowiedz się, czy jeżeli frekwencja poniżej 50% może skutkować odroczeniem obowiązku szkolnego.
Dzieci uczęszczające do przedszkola powinny uczestniczyć w zajęciach przygotowujących do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. W przepisach nie wskazano jednak wieku dziecka, po osiągnięciu którego takie zajęcia stają się obowiązkowe. Sprawdź od jakiego wieku należy objąć dzieci przedszkolne językiem obcym?
Jak sprawić, by kontakty wychowawcy klasy z rodzicami uczniów były pozytywne? Jak krok po kroku tworzyć podstawy dobrej współpracy? Skorzystaj ze scenariusza warsztatów dla nauczycieli i pomóż im przygotować się do spotkania z rodzicami.
Nauczyciele, którzy staż na stopień nauczyciela kontraktowego rozpoczęli we wrześniu 2018 r. mogli zakończyć go po 12 miesiącach. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć, aby doprowadzić procedurę zakończenia stażu do końca i uzyskać kolejny stopień awansu zawodowego.
Od listopada 2018 r. przepisy rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny wprowadziły obowiązek rejestrowania wyjść grupowych uczniów poza teren szkoły. Mimo że przepisy obowiązują już od roku, nadal budzą wątpliwości. Wyjaśniamy, jak należy dokumentować wyjścia z uczniami na basen.
Indywidualny tok nauki jest formą organizacyjną, która umożliwia uczniowi szczególnie uzdolnionemu szybsze ukończenie szkoły każdego typu poprzez skrócony czas nauki na poszczególnych etapach kształcenia. Uczeń, który go kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy. W jak sposób należy oceniać takiego ucznia? Czy powinien być oceniany bieżąco przez nauczyciela według wewnątrzszkolnych zasad oceniania?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.