Dzieci uczestniczące w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju często mierzą się z dodatkowymi, obok niepełnosprawności, problemami zdrowotnymi. W okresach nasilenia tych problemów rodzice wnioskują o zawieszenie zajęć WWR. Czy takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe? Sprawdź, jak należy traktować wniosek o zawieszenie zajęć WWR z powodu choroby.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Przedszkole, jeżeli spełnia warunki, może rozpocząć prowadzenie wwrd w trakcie roku szkolnego. W celu zorganizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka konieczne będzie przydzielenie specjalistom dodatkowych zajęć przez dyrektora przedszkola. Sprawdź, w jakiej formie powinno nastąpić przydzielenie specjalistom dodatkowych godzin na wwrd.
Wysłuchaj podcastu:
Wysłuchaj pocastu na temat powoływania zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu. Dowiesz się m.in.: czy przedszkole ma obowiązek powołania takiego zespołu dla dziecka posiadającego opinię, ile zespołów powołać dla kilkorga dzieci oraz, co zrobić, gdy przedszkole nie zatrudnia odpowiednich specjalistów lub nie spełnia wymagań lokalowych. Na końcu dowiesz się także, jaką formę powinno mieć powołanie. Pod materiałem znajdują się wzory dokumentów do pobrania.
W placówkach, które spełniają warunki do organizowania WWR mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora placówki przez wydanie zarządzenia.
Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Obecnie, ze względu na trwającą pandemię, czas oczekiwania na wydanie takiej opinii znacznie się wydłuża, a to sprawia, że w niektórych przedszkolach dzieci, mimo zdiagnozowanych przez nauczycieli potrzeb, nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Wydając opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy wskazać okres, w jakim zachodzi potrzeba udzielania takiego wsparcia. Czy termin obowiązywania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju może pokrywać się z terminem rozpoczęcia nauki w szkole? Sprawdź, czy aktualne przepisy zobowiązują zespół do wydawania opinii o potrzebie wwrd na określony czas – do rozpoczęcia nauki w szkole.
Coraz większa liczba rodziców występuje do dyrektorów placówek organizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wnioskami o zastąpienie zajęć stacjonarnych zajęciami prowadzonymi zdalnie. Czy względu na stan zdrowia dziecka i sytuację epidemiologiczną program wczesnego wspomagania rozwoju może być realizowany z wykorzystaniem metod i technik na odległość?
Co do zasady wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie ma wątpliwości do kiedy powinno uczestniczyć w WWR. Problem pojawia się w przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – te bowiem nie zaczynają nauki w szkole, lecz obowiązek szkolny realizują przez udział zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
Niepubliczna placówka światowa może organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Na ten cel otrzyma odrębną dotację. Pojawia się jednak pytanie – czy o dotację na WWR mogą otrzymywać także podmioty niebędące placówkami oświatowymi, funkcjonujące w formie działalności gospodarczej?
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, przebieg działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w punkcie lub zespole w danym roku szkolnym jest dokumentowany w dzienniku zajęć punktu lub zespołu.
Przepisy nie rozstrzygają, ile minut powinna trwać godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Aby to ustalić, trzeba posiłkować się przepisami określającym czas zajęć prowadzonych z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wykładnią MEN.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mogą być organizowane w wymiarze wyższym niż 8 godzin w miesiącu i mogą być prowadzone w kilku jednostkach prowadzących takie zajęcia, na podstawie zawartego porozumienia. Sprawdzamy, jak je prawidłowo zorganizować.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zajęcia ukierunkowane pobudzanie rozwoju dziecka oraz wspieranie rodziny. Ocena efektywności WWRD nie powinna jednak ograniczać się do oceny skuteczności działań zespołu. Powinna ona uwzględniać również wpływ oddziaływań rodziców i opiekunów dziecka. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak powinna wyglądać ocena efektywności WWRD. Sprawdź, czy można dokonywać jej także po rozpoczęciu przez dziecko edukacji szkolnej.
Objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju oznacza, że realizuje ono zajęcia na podstawie indywidualnego programu WWRD. Celem zajęć jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. W tym procesie ważne jest bieżące ocenianie i analizowanie postępów dziecka. Sprawdź, czy specjalista musi uzyskać dodatkową zgodę rodziców na przeprowadzenie diagnozy dziecka, wobec którego stosowana jest terapia WWRD.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być realizowane publicznych i niepublicznych przedszkolach i szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Sprawdź, jaki wiek powinno osiągnąć dziecko, dla którego zespół wczesnego wspomagania zostanie utworzony w przedszkolu lub w szkole.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.