Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zajęcia ukierunkowane pobudzanie rozwoju dziecka oraz wspieranie rodziny. Ocena efektywności WWRD nie powinna jednak ograniczać się do oceny skuteczności działań zespołu. Powinna ona uwzględniać również wpływ oddziaływań rodziców i opiekunów dziecka. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak powinna wyglądać ocena efektywności WWRD. Sprawdź, czy można dokonywać jej także po rozpoczęciu przez dziecko edukacji szkolnej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju oznacza, że realizuje ono zajęcia na podstawie indywidualnego programu WWRD. Celem zajęć jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. W tym procesie ważne jest bieżące ocenianie i analizowanie postępów dziecka. Sprawdź, czy specjalista musi uzyskać dodatkową zgodę rodziców na przeprowadzenie diagnozy dziecka, wobec którego stosowana jest terapia WWRD.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być realizowane publicznych i niepublicznych przedszkolach i szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Sprawdź, jaki wiek powinno osiągnąć dziecko, dla którego zespół wczesnego wspomagania zostanie utworzony w przedszkolu lub w szkole.
Dziecko ma prawo do korzystania z wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, czy możliwe jest równoczesne objęcie go kształceniem specjalnym w przedszkolu.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być prowadzone w jego domu rodzinnym. Takie rozwiązanie byłoby szczególnie korzystne w sytuacji, gdy dziecko z powodu choroby nie uczęszcza do przedszkola. Sprawdź, czy możliwe jest organizowanie tych zajęć w domu dziecka tylko w czasie absencji i powrotu do zajęć w placówce po powrocie do zdrowia.
Monika Dąbkowska, terapeuta i pedagog z wieloletnim doświadczeniem, o tym, jak wykorzystać multimedia we wczesnym wspomaganiu rozwoju i pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może posiadać jednocześnie opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Czy w sytuacji, gdy obie formy wsparcia będą realizowane w tej samej placówce, konieczne jest opracowanie dwóch odrębnych programów, czyli IPET i programu wczesnego wspomagania rozwoju?
Dyrektorzy podmiotów, które chcą organizować wczesne wspomaganie rozwoju, mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi. Sprawdź, jakie kroki podjąć, aby organizować WWR w szkole.
Przepisy wskazują, jacy specjaliści wchodzą w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Często pojawiającą się wątpliwością jest natomiast – czy jest to katalog obligatoryjny, czy raczej wskazanie, kto powinien należeć do tego zespołu? Sprawdź, czy placówka może kontynuować organizowanie WWR, jeżeli powstał wakat na jednym ze stanowisk wymienionych w przepisach.
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok szkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, które powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Sprawdzamy szczegóły.
Jeżeli placówka udziela pomocy wczesnego wspomagania dziecku, czy w składzie zespołu świadczącego pomoc koniecznie musi być psycholog? Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.
Trudny dostęp do terapii w ramach wczesnego wspomagania, nierzetelne udzielanie pomocy dzieciom z problemami, nierealizowanie wszystkich zaleceń z opinii, ograniczanie czasu zajęć z dziećmi – to tylko niektóre z wniosków wynikających z kontroli NIK. Izba zbadała 26 placówek, w tym publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze. Przedstawiamy szczegóły kontroli i 10 największych problemów.
Przepisy nie określają treści zaświadczenia dołączanego do wniosku o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania. Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.
Organizacja placówki, w tym możliwość prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, powinna zostać określona w statucie placówki, na podstawie którego dyrektor może powołać zespół wczesnego wspomagania. Realizuje on zadania na rzecz dziecka i rodziny, określone szczegółowo w rozporządzeniu w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (art. 112 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe). Skład zespołu zależny jest od potrzeb dziecka.
W większości szkół uczy się przynajmniej jedno dziecko ze spektrum autyzmu. Mimo że orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm wydawane są stosunkowo często, zdarza się, że doręczenie go wywołuje lęk. Jakie jest dziecko ze spektrum autyzmu? Co musi wiedzieć nauczyciel?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.