Przepisy nie regulują kwestii funkcjonowania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w razie długotrwałej nieobecności specjalisty wchodzącego w skład zespołu. Sprawdź, jak zdaniem specjalisty należy postąpić w sytuacji, gdy do zespołu został powołany wymagany specjalista, ale ze względu na nieobecność przez dłuższy okres nie może prowadzić zajęć z dzieckiem objętym WWR. Dowiedz się czy można kontynuować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli jeden ze specjalistów jest długotrwale nieobecny w pracy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka obejmuje się dzieci z niepełnosprawnością. Zagrożenie niedostosowaniem społecznym nie wpisuje się w tę kategorię. Ponadto trudno mówić o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym u dziecka w wieku przedszkolnym – bo tylko dla takich dzieci organizowane jest WWR. Sprawdź szczegóły.
Zgodnie z rozporządzeniem MEiN z 22 lipca 2022 r., psychologowie przedszkolni i szkolni mogą realizować zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w ramach obowiązkowego wymiaru godzin. Poza zajęciami WWR, do zadań psychologa w należą m.in. diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych, przeprowadzanie badań przesiewowych oraz wspieranie uczniów w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, społecznych i edukacyjnych. Sprawdź szczegóły.
Obejrzyj certyfikowane szkolenie:
Rehabilitant, który prowadzi zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, nie musi mieć ukończonych studiów na kierunku wczesne wspomaganie rozwoju. Konieczne jest jednak posiadanie przygotowania pedagogicznego. Sprawdź szczegóły.
Przedszkole, w którym ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju dzieci musi spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze – konieczne jest zatrudnienie wykwalifikowanej kadry. Po drugie – dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami. Poznaj szczegółowe zasady organizowania WWR w przedszkolu.
Przeczytaj również:
Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach przysługuje z tego tytułu dodatek za warunki pracy. Wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy został zawarty w rozporządzeniu MENiS z 31 stycznia 2005 r. W wykazie tym nie uwzględnia się pracy nauczycieli prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Do Ministerstwa Edukacji i Nauki wpłynęła interpelacja z zapytaniem, czy planowana jest zmiana przepisów. Sprawdź, czy MEiN rozważa przyznania dodatku za warunki pracy dla nauczycieli prowadzących WWR.
W większości przedszkoli w okresie wakacyjnym zaplanowana jest tzw. przerwa wakacyjna. W tym czasie w placówce nie odbywają się żadne zajęcia, w tym zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Wobec tego powstaje pytanie: czy skoro liczbę godzin określa się w wymiarze miesięcznym, to te zajęcia trzeba przeprowadzić przed wakacjami lub po wznowieniu pracy przedszkola? A co w przypadku nieobecności dziecka? Czy przedszkole, szkoła lub poradnia psychologiczno-pedagogiczna musi zagwarantować możliwość odrabiania zajęć terapeutycznych organizowanych dla dziecka z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ma na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Zajęcia są przeznaczone dla małego dziecka i mają prowadzić do zapewnienia mu lepszej jakości życia. Zdarza się jednak, że z wnioskiem o wydanie takiej opinii występują rodzice dzieci, u których wprawdzie nie stwierdzono niepełnosprawności, lecz występują problemy zdrowotne i deficyty rozwojowe. Sprawdź, czy do zorganizowania wczesnego wspomagania niezbędne jest orzeczenie o niepełnosprawności lub o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się również, jaką pomoc może otrzymać rodzic lub opiekun każdego dziecka, u którego zauważono nieprawidłowości w funkcjonowaniu.
Zorganizowanie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest możliwe, jeżeli rodzice dostarczą do podmiotu prowadzącego takie zajęcia opinię o potrzebie WWR. Warto jednak pamiętać, że w przypadku dziecka z odroczonym obowiązkiem szkolnym, oprócz opinii, należy dostarczy również decyzję dyrektora o odroczeniu.
Gazetka informacyjna dla rodziców dzieci z trudnościami w rozwoju.
MEiN przypomina, że dzieci będące obywatelami Ukrainy mogą zostać objęte w Polsce wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka. W celu zorganizowania WWR dla dziecka z Ukrainy trzeba uzyskać odpowiednią opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Rządowy program „Za życiem” może być realizowany przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poradnia taka może być wyznaczona jako wiodący ośrodek koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy. Sprawdź, na jakiej podstawie zatrudnić specjalistę – nauczyciela pedagoga w publicznej poradni.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być prowadzone tylko w placówkach spełniających wymagania określone w przepisach. Takich zajęć nie musi organizować przedszkole, do którego uczęszcza dziecko. Czy gmina ma obowiązek zapewnienia dowozu na wczesne wspomaganie rozwoju? Kiedy organizuje się dowożenie na WWR?
Wczesne wspomaganie może być realizowane w podmiotach, które mają odpowiednie warunki do realizacji zajęć i jest to ich działalność statutowa prowadzona w porozumieniu z organem prowadzącym. Czy jest to działalność uzależniona od miejsca zamieszkania dziecka? Czy dyrektor podmiotu może odmówić realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dla dziecka spoza gminy?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.