Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Obecnie, ze względu na trwającą pandemię, czas oczekiwania na wydanie takiej opinii znacznie się wydłuża, a to sprawia, że w niektórych przedszkolach dzieci, mimo zdiagnozowanych przez nauczycieli potrzeb, nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Coraz większa liczba rodziców występuje do dyrektorów placówek organizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wnioskami o zastąpienie zajęć stacjonarnych zajęciami prowadzonymi zdalnie. Czy względu na stan zdrowia dziecka i sytuację epidemiologiczną program wczesnego wspomagania rozwoju może być realizowany z wykorzystaniem metod i technik na odległość?
Objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju oznacza, że realizuje ono zajęcia na podstawie indywidualnego programu WWR. Celem tych zajęć jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. W tym procesie ważne jest bieżące ocenianie i analizowanie postępów dziecka. Sprawdź czy specjalista musi uzyskać dodatkową zgodę rodziców na przeprowadzenie diagnozy pozwalającej rozpoznanie potrzeb podopiecznego.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być realizowane publicznych i niepublicznych przedszkolach i szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Sprawdź, jaki wiek powinno osiągnąć dziecko, dla którego zespół wczesnego wspomagania zostanie utworzony w przedszkolu lub w szkole.
Dziecko ma prawo do korzystania z wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, czy możliwe jest równoczesne objęcie go kształceniem specjalnym w przedszkolu.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być prowadzone w jego domu rodzinnym. Takie rozwiązanie byłoby szczególnie korzystne w sytuacji, gdy dziecko z powodu choroby nie uczęszcza do przedszkola. Sprawdź, czy możliwe jest organizowanie tych zajęć w domu dziecka tylko w czasie absencji i powrotu do zajęć w placówce po powrocie do zdrowia.
Monika Dąbkowska, terapeuta i pedagog z wieloletnim doświadczeniem, o tym, jak wykorzystać multimedia we wczesnym wspomaganiu rozwoju i pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może posiadać jednocześnie opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Czy w sytuacji, gdy obie formy wsparcia będą realizowane w tej samej placówce, konieczne jest opracowanie dwóch odrębnych programów, czyli IPET i programu wczesnego wspomagania rozwoju?
Dyrektorzy podmiotów, które chcą organizować wczesne wspomaganie rozwoju, mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi. Sprawdź, jakie kroki podjąć, aby organizować WWR w szkole.
Przepisy wskazują, jacy specjaliści wchodzą w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Często pojawiającą się wątpliwością jest natomiast – czy jest to katalog obligatoryjny, czy raczej wskazanie, kto powinien należeć do tego zespołu? Sprawdź, czy placówka może kontynuować organizowanie WWR, jeżeli powstał wakat na jednym ze stanowisk wymienionych w przepisach.
Przepisy nie rozstrzygają, ile minut powinna trwać godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Aby to ustalić, trzeba posiłkować się przepisami określającym czas zajęć prowadzonych z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wykładnią MEN.
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentówpodsumowujących rok 2018/2019 z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, jakie powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Sprawdzamy szczegóły.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mogą być organizowane w wymiarze wyższym niż 8 godzin w miesiącu i mogą być prowadzone w kilku jednostkach prowadzących takie zajęcia, na podstawie zawartego porozumienia. Sprawdzamy, jak je prawidłowo zorganizować.
Jeżeli placówka udziela pomocy wczesnego wspomagania dziecku, czy w składzie zespołu świadczącego pomoc koniecznie musi być psycholog? Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.
Trudny dostęp do terapii w ramach wczesnego wspomagania, nierzetelne udzielanie pomocy dzieciom z problemami, nierealizowanie wszystkich zaleceń z opinii, ograniczanie czasu zajęć z dziećmi – to tylko niektóre z wniosków wynikających z kontroli NIK. Izba zbadała 26 placówek, w tym publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze. Przedstawiamy szczegóły kontroli i 10 największych problemów.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.