Dodatek za trudne warunki pracy dla nauczycieli prowadzących WWR – czy będzie zmiana przepisów?

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 21 lipca 2023
  Dodatek za trudne warunki pracy dla nauczycieli prowadzących WWR – czy będzie zmiana przepisów

Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach przysługuje z tego tytułu dodatek za warunki pracy. Wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy został zawarty w rozporządzeniu MENiS z 31 stycznia 2005 r. W wykazie tym nie uwzględnia się pracy nauczycieli prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Do Ministerstwa Edukacji i Nauki wpłynęła interpelacja z zapytaniem, czy planowana jest zmiana przepisów. Sprawdź, czy MEiN rozważa przyznania dodatku za warunki pracy dla nauczycieli prowadzących WWR.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są kryteria uznawane za trudne i uciążliwe warunki pracy dla nauczycieli?
  • Dlaczego nauczyciele prowadzący wczesne wspomaganie rozwoju dzieci nie otrzymują obecnie tego dodatku?
  • Czy Ministerstwo Edukacji i Nauki rozważa zmianę przepisów dotyczących dodatku za warunki pracy dla nauczycieli prowadzących WWR?

Nauczyciele prowadzący wczesne wspomaganie rozwoju bez dodatku za trudne warunki pracy 

Wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy, stanowiących podstawę do przyznania z tego tytułu dodatku, zawierają przepisy § 8 i 9 rozporządzenia MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.

Za pracę w trudnych warunkach uznaje się m.in.:

  • prowadzenie zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, a także zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych (w tym w internatach) oraz
  • prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz w innych poradniach specjalistycznych.

Nauczyciele powołani do zespołu WWR:

  • nie prowadzą zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych,
  • nie prowadzą indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego,
  • nie prowadzą badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych,
  • nie udzielają dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej czy pomocy w wyborze kierunku kształcenia,
  • nie udzielają rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci.

W związku z powyższym, w świetle obowiązujących obecnie przepisów, zadań wykonywanych przez nauczycieli prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie można uznać za pracę w trudnych warunkach, o których mowa w § 8 rozporządzeniu MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatku do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy.

Czy będzie zmiana przepisów dająca nauczycielom prowadzącym WWR prawo do dodatku za warunki pracy?

Odpowiadając na pytanie o plany zmian legislacyjnych w zakresie przepisów dotyczących wynagradzania nauczycieli, MEiN informuje, że w celu wypracowania rozwiązań systemowych w dziedzinie edukacji w zakresie praw i obowiązków pracowników oświaty powołany został Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty.

W skład zespołu wchodzą przedstawiciele strony rządowej, związków zawodowych zrzeszających nauczycieli oraz organizacji jednostek samorządu terytorialnego.

Zadaniem zespołu jest wypracowanie rozwiązań systemowych w dziedzinie edukacji oraz zdefiniowanie długofalowej strategii polityki oświatowej w zakresie praw i obowiązków pracowników oświaty, w tym m.in. w zakresie wynagradzania nauczycieli oraz czasu i warunków pracy.

Przedstawienie propozycji systemowej zmiany w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli, będzie możliwe po przeanalizowaniu wszystkich kwestii wymagających zmiany. Prace mogą przynieść rezultaty w postaci odmiennego niż obecnie ujęcia przesłanek do przyznania dodatku za pracę w trudnych warunkach.

Powyższe oznacza, że obecnie nie istnieje i nie jest procedowany projekt zmian w przepisach. Trwają natomiast prace nad opracowaniem długofalowej strategii praw i obowiązków nauczycieli i innych pracowników oświaty. Być może jednym z efektów prac będzie włączenie nauczycieli prowadzących WWR do grona uprawnionych do dodatku za warunki pracy. Aktualnie jednak brak jest konkretnych propozycji w tym zakresie.

Przeczytaj również:

Dodano: 21 lipca 2023

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy