Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach przysługuje z tego tytułu dodatek za warunki pracy. Wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy został zawarty w rozporządzeniu MENiS z 31 stycznia 2005 r. W wykazie tym nie uwzględnia się pracy nauczycieli prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Do Ministerstwa Edukacji i Nauki wpłynęła interpelacja z zapytaniem, czy planowana jest zmiana przepisów. Sprawdź, czy MEiN rozważa przyznania dodatku za warunki pracy dla nauczycieli prowadzących WWR.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy, stanowiących podstawę do przyznania z tego tytułu dodatku, zawierają przepisy § 8 i 9 rozporządzenia MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Za pracę w trudnych warunkach uznaje się m.in.:
Nauczyciele powołani do zespołu WWR:
W związku z powyższym, w świetle obowiązujących obecnie przepisów, zadań wykonywanych przez nauczycieli prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie można uznać za pracę w trudnych warunkach, o których mowa w § 8 rozporządzeniu MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatku do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy.
Odpowiadając na pytanie o plany zmian legislacyjnych w zakresie przepisów dotyczących wynagradzania nauczycieli, MEiN informuje, że w celu wypracowania rozwiązań systemowych w dziedzinie edukacji w zakresie praw i obowiązków pracowników oświaty powołany został Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty.
W skład zespołu wchodzą przedstawiciele strony rządowej, związków zawodowych zrzeszających nauczycieli oraz organizacji jednostek samorządu terytorialnego.
Zadaniem zespołu jest wypracowanie rozwiązań systemowych w dziedzinie edukacji oraz zdefiniowanie długofalowej strategii polityki oświatowej w zakresie praw i obowiązków pracowników oświaty, w tym m.in. w zakresie wynagradzania nauczycieli oraz czasu i warunków pracy.
Przedstawienie propozycji systemowej zmiany w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli, będzie możliwe po przeanalizowaniu wszystkich kwestii wymagających zmiany. Prace mogą przynieść rezultaty w postaci odmiennego niż obecnie ujęcia przesłanek do przyznania dodatku za pracę w trudnych warunkach.